Hur länge är de dräktiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vronk
    • February 2006
    • 63

    Hur länge är de dräktiga?

    Jag har nyligen startat om mitt akvarium, denna gång med platys, mollys och svärdbärare. Samma dag som fiskarna flyttade in blev det en riktig porrfest i akvariet och nu tror jag att flera av honorna är dräktiga för de blir bara rundare och rundare för varje dag.
    Hur lång tid brukar det ta innan de får sina ungar? Och vad är det för dräktighetsfläck jag läst om här?
    Finns det även något bra sett att öka chanserna till ynglenas överlevnad. Jag har nämligen fortfarande kvar en stor slöjstjärt där och hon är ofta rätt hungrig av sig.

    // Veronica
  • sunken
    • June 2007
    • 36

    #2
    tjena de olika från art till men man kan ju säga vart 4 vecka släpper dom yngel....man kan se ögonen på ynglen i magen det är fläcken....de finns många sätt att öka chanserna till ynglens överlevnad man kan köpa yngelboxar som man släpper ner honan i då kan hon föda fritt..eller så köper du ett litet yngelakvarium och planterar mycket växter i så ynglen kan gömma sig..på tal om yngel i dag fick min ena svärdbärarhona nytt rekord i yngel 134 st.........

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Vronk
      Jag har nyligen startat om mitt akvarium, denna gång med platys, mollys och svärdbärare. Samma dag som fiskarna flyttade in blev det en riktig porrfest i akvariet och nu tror jag att flera av honorna är dräktiga för de blir bara rundare och rundare för varje dag.
      Hur lång tid brukar det ta innan de får sina ungar? Och vad är det för dräktighetsfläck jag läst om här?
      Finns det även något bra sett att öka chanserna till ynglenas överlevnad. Jag har nämligen fortfarande kvar en stor slöjstjärt där och hon är ofta rätt hungrig av sig.

      // Veronica
      För det första så är dina honor säkert redan befruktade, de har förrådsbefruktning och har de bara gått med hanar i affären eller hos odlaren/importören (vilket de nästan alltid gör) så får de många kullar på raken utan att behöva träffa hanar emellan.
      Det bästa sättet att öka överlevnaden på ynglen är att ha MYCKET gömställen OCH att flytta slöjstjärten, ge den till akvarieaffären eller till någon akvariekompis...

      I den här tråden får du de flesta svar du frågar efter....annars kan du söka i forumet, de flesta frågorna är faktiskt redan besvarade både en och två gånger, om inte fler....
      Senast redigerad av tummen; 15 November 2007, 20:50.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Janina
        • November 2007
        • 142

        #4
        Ursprungligen postat av sunken
        tjena de olika från art till men man kan ju säga vart 4 vecka släpper dom yngel....man kan se ögonen på ynglen i magen det är fläcken....de finns många sätt att öka chanserna till ynglens överlevnad man kan köpa yngelboxar som man släpper ner honan i då kan hon föda fritt..eller så köper du ett litet yngelakvarium och planterar mycket växter i så ynglen kan gömma sig..på tal om yngel i dag fick min ena svärdbärarhona nytt rekord i yngel 134 st.........
        o herregud, överlevde alla?

        Kommentar

        • Janina
          • November 2007
          • 142

          #5
          Ursprungligen postat av Vronk
          Jag har nyligen startat om mitt akvarium, denna gång med platys, mollys och svärdbärare. Samma dag som fiskarna flyttade in blev det en riktig porrfest i akvariet och nu tror jag att flera av honorna är dräktiga för de blir bara rundare och rundare för varje dag.
          Hur lång tid brukar det ta innan de får sina ungar? Och vad är det för dräktighetsfläck jag läst om här?
          Finns det även något bra sett att öka chanserna till ynglenas överlevnad. Jag har nämligen fortfarande kvar en stor slöjstjärt där och hon är ofta rätt hungrig av sig.

          // Veronica
          ja som folk redan har sagt ett yngel akvarium är bra, innan mina platy ska föda så sticker deras ( ) rumpa ut XD elle asså det ser ut som det är mycket tryck på hålet
          ojj vad pinsamt det kan bli att förklara en sån grej över internet

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Janina
            ja som folk redan har sagt ett yngel akvarium är bra, innan mina platy ska föda så sticker deras ( ) rumpa ut XD elle asså det ser ut som det är mycket tryck på hålet
            ojj vad pinsamt det kan bli att förklara en sån grej över internet
            ...och om det är en ljus variant kan man (ibland) se ynglens ögon genom bukväggen...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Vronk
              • February 2006
              • 63

              #7
              Ja bäbisar blir det nog i alla fall för både på mina svärdbärare och platys kan man se små ögon inne i mammorna. =) Är fiskarna helt färdiga när de kommer ut så att de kan simma och så eller hur brukar det bli?

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                Ursprungligen postat av Vronk
                Ja bäbisar blir det nog i alla fall för både på mina svärdbärare och platys kan man se små ögon inne i mammorna. =) Är fiskarna helt färdiga när de kommer ut så att de kan simma och så eller hur brukar det bli?
                de ska vara simkunniga redan från början,, men visst några kanske inte kommer klara sig,,,
                har själv nyss fångat upp 11 st svärdbärare från mitt stora akvarium, har ännu inte skaffat mig en yngelakvarium men jag funderar på att göra det..

                Jag tycker det är jätte svårt att se mina om mina corall platy är med yngel,, men jag tror de är de eftersom de är mörka därbak,, med ett vitt rör men inga ögon syns än,,,men den ena gömmer sig mycket bakom växter..javaormbunken.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vronk
                  Ja bäbisar blir det nog i alla fall för både på mina svärdbärare och platys kan man se små ögon inne i mammorna. =) Är fiskarna helt färdiga när de kommer ut så att de kan simma och så eller hur brukar det bli?
                  De är helt färdiga och äter riktig mat från början...sök i forumet så kan du läsa mer om olika typer av yngelfoder...och allt annat du rimligen kan undra....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    de ska vara simkunniga redan från början,, men visst några kanske inte kommer klara sig,,,
                    har själv nyss fångat upp 11 st svärdbärare från mitt stora akvarium, har ännu inte skaffat mig en yngelakvarium men jag funderar på att göra det..

                    Jag tycker det är jätte svårt att se mina om mina corall platy är med yngel,, men jag tror de är de eftersom de är mörka därbak,, med ett vitt rör men inga ögon syns än,,,men den ena gömmer sig mycket bakom växter..javaormbunken.
                    Ja på helröda platy som korallvarianterna kan det vara svårt att se ögonen, men ynglen kommer ju tids nog, med 30 dagars mellanrum, det är ju enkel matematik egentligen, plus/minus någon/några dagar....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...