Varför? Yngel? beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronicca
    • November 2007
    • 53

    Varför? Yngel? beteende?

    Varför är två av mina molly honor vita i analöppningen? Är dom sjuka? Det märks ingenting på dom utom att dom gått upp i vikt så kan det vara så att de är med yngel? Men det ska väl inte se ut så då.

    Finns det något bra tips på hur man märker när dom är dräktiga förutom att dom blir tjocka för vad jag förstår så behöver dom inte bli så speciellt tjocka.
    Fick guppy yngel för drygt en vecka sen och där har jag ingen aning om vem som är mamma för det va ingen som va tjock.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av veronicca
    Varför är två av mina molly honor vita i analöppningen? Är dom sjuka? Det märks ingenting på dom utom att dom gått upp i vikt så kan det vara så att de är med yngel? Men det ska väl inte se ut så då.

    Finns det något bra tips på hur man märker när dom är dräktiga förutom att dom blir tjocka för vad jag förstår så behöver dom inte bli så speciellt tjocka.
    Fick guppy yngel för drygt en vecka sen och där har jag ingen aning om vem som är mamma för det va ingen som va tjock.
    Dina molly kanske bara har "dåligt" med pigment just där..., men om de börjar bli riktigt tjocka så kan det vara en del av analöppningen som pluppat ut lite grann, mår de bra i övrigt så skulle jag inte oroa mig.

    Unga guppyhonor kan föda några kullar utan att de blir så himla tjocka, men snart, med ökande ålder, så ökar antalet yngel i kullarna och då blir honorna även tjockare för varje gång. Räkna framåt ungefär en månad så vet du när nästa kull borde komma. Kanske båda honorna födde samtidigt?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • veronicca
      • November 2007
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Dina molly kanske bara har "dåligt" med pigment just där..., men om de börjar bli riktigt tjocka så kan det vara en del av analöppningen som pluppat ut lite grann, mår de bra i övrigt så skulle jag inte oroa mig.

      Unga guppyhonor kan föda några kullar utan att de blir så himla tjocka, men snart, med ökande ålder, så ökar antalet yngel i kullarna och då blir honorna även tjockare för varje gång. Räkna framåt ungefär en månad så vet du när nästa kull borde komma. Kanske båda honorna födde samtidigt?

      tack för svar.. men det konstigaste är att alla fyra guppy honorna är ganska tjocka nu. Den eller dom som fick yngel förra veckan kan de verkligen bli tjocka på en vecka?

      Kommentar

      • Janina
        • November 2007
        • 142

        #4
        Hej, har samma sak med mina platy, molly och svärdbärare..
        efter deras första kull så blir det så jag behöver nog inte förklara varför
        och hur du ser på guppysarna när dom ska föda, dom är nästan fyrkantiga vid magen och dom har en mörk "fläck" längst ned vid magen...

        Kommentar

        • veronicca
          • November 2007
          • 53

          #5
          Har en Molly i ett sånt där yngelkar som flyter på ytan nu. Men varför ligger hon på gallret hon är såå lugnt mot dom andra fiskarna som varit där. Det ser nästan ut som att hon vilar kan hon tycka att det är skönt att komma ifrån hanarna en stund eller blir dom så lugna innan de föder? har bara fått yngel när mamman varit i akvariet så har inte sett plus att jag bara haft akvarie i 2 v.

          Kommentar

          • Janina
            • November 2007
            • 142

            #6
            Ursprungligen postat av veronicca
            Har en Molly i ett sånt där yngelkar som flyter på ytan nu. Men varför ligger hon på gallret hon är såå lugnt mot dom andra fiskarna som varit där. Det ser nästan ut som att hon vilar kan hon tycka att det är skönt att komma ifrån hanarna en stund eller blir dom så lugna innan de föder? har bara fått yngel när mamman varit i akvariet så har inte sett plus att jag bara haft akvarie i 2 v.
            jag tror att yngelkar är helt onödiga, honan blir stressad och det finns risk att kullen dör (efarenhet ) .. det som jag gjorde var att jag köpte ett litet kar på ca 40 L och la i MASSOR med växter, fixade gömställen med hjälp av en kokosnöt, på så vis kan ynglerna snabbt komma undan ifrån mamman.... innan jag hade fått ihop lite pengar till pump och så till 40L akvariumet testade jag att lägga i en fisk av samma sort fast lite mindre i yngelkaret tillsammans med den gravida mamman, vet inte varför men dagen där på simmade 40 små orangea fiskar runt i yngelkaret... men ett eget akvarium med växter i är nog bäst för att minska stressen

            Kommentar

            • veronicca
              • November 2007
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av Janina
              jag tror att yngelkar är helt onödiga, honan blir stressad och det finns risk att kullen dör (efarenhet ) .. det som jag gjorde var att jag köpte ett litet kar på ca 40 L och la i MASSOR med växter, fixade gömställen med hjälp av en kokosnöt, på så vis kan ynglerna snabbt komma undan ifrån mamman.... innan jag hade fått ihop lite pengar till pump och så till 40L akvariumet testade jag att lägga i en fisk av samma sort fast lite mindre i yngelkaret tillsammans med den gravida mamman, vet inte varför men dagen där på simmade 40 små orangea fiskar runt i yngelkaret... men ett eget akvarium med växter i är nog bäst för att minska stressen

              Ja jag vet jag ska köpa ett stort akvarium snart och då ska jag ha det akvariet jag har nu på 54 l som yngel akvarium men än så länge har jag yngel boxen vill ju att de första ynglen ska överleva.. men tror dom klarar sig bra i akvariet med. ynglena ifrån guppy kullen föddes onsdag natt och fram till söndag hittade jag yngel.. men några gick nog åt som fiskmat

              Kommentar

              • Janina
                • November 2007
                • 142

                #8
                Ursprungligen postat av veronicca
                Ja jag vet jag ska köpa ett stort akvarium snart och då ska jag ha det akvariet jag har nu på 54 l som yngel akvarium men än så länge har jag yngel boxen vill ju att de första ynglen ska överleva.. men tror dom klarar sig bra i akvariet med. ynglena ifrån guppy kullen föddes onsdag natt och fram till söndag hittade jag yngel.. men några gick nog åt som fiskmat

                att några gick åt som fiskmat är bara bra, misstolka mig inte nu menmen
                när en kull har kommit tycker jag att man har sin plikt att plocka bort dom skadade eller fel utvecklade, annars blir det bara jobbit när dom blir äldre och får lida men bara om dom mår dåligt utav det..
                det jag vill ha sagt är att ute i naturen överlever bara dom starkaste så dom ynglerna som du har kvar nu är dom starkaste och dom smartaste

                Kommentar

                • veronicca
                  • November 2007
                  • 53

                  #9
                  Ursprungligen postat av Janina
                  att några gick åt som fiskmat är bara bra, misstolka mig inte nu menmen
                  när en kull har kommit tycker jag att man har sin plikt att plocka bort dom skadade eller fel utvecklade, annars blir det bara jobbit när dom blir äldre och får lida men bara om dom mår dåligt utav det..
                  det jag vill ha sagt är att ute i naturen överlever bara dom starkaste så dom ynglerna som du har kvar nu är dom starkaste och dom smartaste

                  Förstår precis hur du menar och det är bättre att fiskarna äter dom när jag inte ser för jag skulle inte kunna ha ihjäl de små liven om de blev missbildade el något är lite svag för djur. Så nu har jag 9 starka yngel kvar varav 4st va kvar i stora karet tills söndagen. Nu börjar de få lite färg också så himla kul och se vad det blir för färger.

                  Kommentar

                  • Janina
                    • November 2007
                    • 142

                    #10
                    har också ett par nyfödda guppy som simmar om kring och leker, skulle aldrig tro att akvarium var så mycket nöje, ja som sagt min guppy hane är hel neonblå och mamman är fläckig så undrar hur det bli
                    jag har precis slutat rädda maskar ifrån vägen när det har regnat

                    Kommentar

                    • veronicca
                      • November 2007
                      • 53

                      #11
                      Ursprungligen postat av Janina
                      har också ett par nyfödda guppy som simmar om kring och leker, skulle aldrig tro att akvarium var så mycket nöje, ja som sagt min guppy hane är hel neonblå och mamman är fläckig så undrar hur det bli
                      jag har precis slutat rädda maskar ifrån vägen när det har regnat
                      Men då ska jag kanske släppa ut molly honan.. Bättre och kanske fiska upp om man ser yngel sen och lägga dom i yngelkarn eller som du säger låta naturen ha sin gång hela vägen. Vad ät bäst`?

                      Kommentar

                      • Janina
                        • November 2007
                        • 142

                        #12
                        jag har faktiskt ingen aning, om en djuraffär nära dig har öppet så rusa dit och köp flytväxter, eller om du redan har mycket växter så.. ja gör som du vill

                        Kommentar

                        • veronicca
                          • November 2007
                          • 53

                          #13
                          Jag har mycket växter men inga flytväxter. har nästan halva akvariet fullt med växter några som är speciellt för yngel.. närmaste djuraffären är 2,5 mil bort och där har jag varit typ 5 gr på en v. börjar bli lite pinsamt att gå in där :P

                          Kommentar

                          • Janina
                            • November 2007
                            • 142

                            #14
                            jaha men om du har växter anpassade för yngel så är det att köra på och sen håva in!
                            haha, lite pinsamt är det nog alltid, jag har blivigt stamkund på våran djuraffär så varje gång jag handlar så blire rabbat i mängder

                            men som jag sa, det är nog bara att köra på!

                            Kommentar

                            • veronicca
                              • November 2007
                              • 53

                              #15
                              Då ska jag ta och släppa ut henne... Som sagt de som äts upp gör det inget att göra åt. Men du har dina yngel i ett separat akvarium eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...