Min ena svärdbärarhona....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenaH
    • October 2005
    • 20

    Min ena svärdbärarhona....

    ......beter sig konstigt!

    Vi har haft henne ca 2 veckor, skaffade samtidigt en till hona och en hane. Alltid pigg och glad. Men idag har hon legat mest nere vid botten, nära glaset....nästan som om hon vilar med kroppen lutande mot glaset ibland. Simmar till ibland, byter plats. Ligger och "kippar efter andan" på nåt sätt.

    Funderar på om hon är gravid, hon är större än den andra honan, rundare liksom. Hon har också blivit lite ljusare i färgen. På guppysarna kan man ju se att de blir lite mörkare baktill när de är gravida. Gäller det även svärdbärare?

    Nån med erfarenhet som kan ge mig lite svar på varför hon beter sig som hon gör???
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Svärdbärare har likadan gravid fläck som guppys. När det är nära förlossning så är de tjocka framtill liksom, om du förstår hur jag menar. Inte bara som när de precis ätit.
    De brukar bli stillsamma precis innan. Men om de brukar ligga på botten vet jag inte.

    Jag skulle gissa att hon mår dåligt i alla fall om hon nu inte är hög-gravid.

    Kommentar

    • LenaH
      • October 2005
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av Eurydike
      Svärdbärare har likadan gravid fläck som guppys. När det är nära förlossning så är de tjocka framtill liksom, om du förstår hur jag menar. Inte bara som när de precis ätit.
      De brukar bli stillsamma precis innan. Men om de brukar ligga på botten vet jag inte.

      Jag skulle gissa att hon mår dåligt i alla fall om hon nu inte är hög-gravid.
      Mmmm, jag tror också hon är dålig. Hon har ju ingen gravidfläck. FÖrmodligen överlever hon inte natten. Jag hoppas hon inte lider i så fall. Är så vårt att veta OM man ska ta bort henne eller inte.

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        Ursprungligen postat av LenaH
        Mmmm, jag tror också hon är dålig. Hon har ju ingen gravidfläck. FÖrmodligen överlever hon inte natten. Jag hoppas hon inte lider i så fall. Är så vårt att veta OM man ska ta bort henne eller inte.

        Hej tråkigt det där,,,

        jag har haft samma symtom fast på en guppy hona förrut, hon log för det mesta och tryckte nere bland gruset i säkert en vecka och hon för gravid,,, men det kom inget. så en morgon gjorde jag precis som jag brukade vaknade och gick ut och tände lampan där såg jag henne intill roten fast död. Antar att det kan vara likadant för denne fisk.

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #5
          Fiskar kan ju må dåligt och bli sjuka av olika saker tillfälligt också, precis som vi. Bara för att de ser lite hängiga ut en dag behöver det inte innebära att de flyter döda dagen därpå.
          Jag skulle låta bli att mata i första hand. Se vad som händer. Sen söka på internet om olika sjukdomar på just den fisksorten. Se om man kan se några symptom.

          Jag har haft en del svärdbärare förut men känner inte igen det du skriver. Tror inte jag haft några sjukdomar eller dödsfall på just dem mer än att de blir uppätna av andra när de är små.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Eurydike
            Fiskar kan ju må dåligt och bli sjuka av olika saker tillfälligt också, precis som vi. Bara för att de ser lite hängiga ut en dag behöver det inte innebära att de flyter döda dagen därpå.
            Jag skulle låta bli att mata i första hand. Se vad som händer. Sen söka på internet om olika sjukdomar på just den fisksorten. Se om man kan se några symptom.

            Jag har haft en del svärdbärare förut men känner inte igen det du skriver. Tror inte jag haft några sjukdomar eller dödsfall på just dem mer än att de blir uppätna av andra när de är små.
            Man kan ju söka i sjukdomsforumet här på z-pet i första hand, men hon kan helt enkelt vara gammal och trött, verkar alla andra vara friska så väntar ni helt enkelt och ser vad som händer, byt vatten lite oftare också och kanske lite större mängd än vanligt. Man vet ju inte hur gamla fiskarna är när de säljs i affären. Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Man vet ju inte hur gamla fiskarna är när de säljs i affären.
              Så sant! Jag brukar alltid försöka få lite mindre exemplar när jag köper fisk. För de är sannolikt yngre. Lättare och roligare att se dem växa upp hos en först och sen ev leka och få yngel. Än att man får som ett annat ålderdomshem i sitt kar. Kan vara lätt att lockas av de som är vuxna och har fått alla sina fina färger och så annars kanske.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Eurydike
                Så sant! Jag brukar alltid försöka få lite mindre exemplar när jag köper fisk. För de är sannolikt yngre. Lättare och roligare att se dem växa upp hos en först och sen ev leka och få yngel. Än att man får som ett annat ålderdomshem i sitt kar. Kan vara lätt att lockas av de som är vuxna och har fått alla sina fina färger och så annars kanske.
                Det KAN vara så att små exemplar är yngre, men det beror också på vad de fått att äta och utrymmet hos uppfödaren, stora exemplar KAN vara ganska unga också....men oftast inte.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • LenaH
                  • October 2005
                  • 20

                  #9
                  Tack alla! Tyvärr...

                  ....så hittade jag henne död när jag kom hem från jobbet. Så hon mådde nog ju inte bra. Hoppas det inte är nån sjuka bara, de andra verkar pigga och krya. Undra om jag borde skaffa en hon till nu, har ju en hona och en hane nu.

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    Ursprungligen postat av LenaH
                    ....så hittade jag henne död när jag kom hem från jobbet. Så hon mådde nog ju inte bra. Hoppas det inte är nån sjuka bara, de andra verkar pigga och krya. Undra om jag borde skaffa en hon till nu, har ju en hona och en hane nu.
                    Jag skulle skaffa en hona till,, annars kan ju lätt bli att den ena honan du har blir stressat pga av att hanen bara uppvaktar henne hela tiden.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av LenaH
                      ....så hittade jag henne död när jag kom hem från jobbet. Så hon mådde nog ju inte bra. Hoppas det inte är nån sjuka bara, de andra verkar pigga och krya. Undra om jag borde skaffa en hon till nu, har ju en hona och en hane nu.
                      Du borde ju snart få yngel från honan du har kvar, vänta och se om hanen är för påstridig med att uppvakta honan, annars kommer ynglen "fylla på" med nya små honor framöver...men ingenting hindrar dig från att köpa till både en och två honor till. Bestäm själv hur du känner och hur många fiskar som ryms i akvariet. Räkna då också in framtida yngel....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...