Äter guppys yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Äter guppys yngel?

    Hej! Jag undrar om jag kjan lägga ner mina yngel tillsammans med dem vuxna guppysarna utan att dem blir skadade.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja det kan du, men räkna med att en och annan kanske blir mat men det är ingen större fara då det snart ändå skulle bli för många.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Jo, fast jag vill gärna behålla någon då dem kan vara släkt med en jättecool guppy som jag såg i akvariumet där jag köpte guppyhonorna. xP
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Guppyyngel växer fort, och efter bara någon dag så hinner de simma undan om en större guppy är efter dem.
        Det är inte speciellt vanligt att de äter upp sina egna yngel, och ser man i kar med guppy så brukar det gå flera generationer tillsammans utan problem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Okej, jo dem här verkade perfekta på att gömma sig vid gruset. Jag undrar bara när jag kan sätta dem
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Enligt min erfarenhet äter vanlig guppy sina yngel medan enlder eller vildform inte gör det.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Eurydike
              Enligt min erfarenhet äter vanlig guppy sina yngel medan enlder eller vildform inte gör det.
              "vanlig guppy" äter yngel ibland, ibland inte. Generellt är det så att guldfärgade/gula yngel löper större risk att betraktas som mat än naturligt grå yngel, men med vissa individer spelar det där ingen roll, de vuxna KAN äta upp även grå yngel. Det man kan göra är att se till att det finns mycket växter i alla skikt av akvariet (glöm inte ytväxter!) samt att mata de vuxna fiskarna väl. När det väl simmar halvvuxna yngel i akvariet verkar det som om även nyfödda har större chans i fortsättningen, och det finns säkert en del Endler/vildguppy som även de äter yngel, även om det verkar vara mer ovanligt....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Aquario
                • October 2007
                • 670

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                "vanlig guppy" äter yngel ibland, ibland inte. Generellt är det så att guldfärgade/gula yngel löper större risk att betraktas som mat än naturligt grå yngel, men med vissa individer spelar det där ingen roll, de vuxna KAN äta upp även grå yngel. Det man kan göra är att se till att det finns mycket växter i alla skikt av akvariet (glöm inte ytväxter!) samt att mata de vuxna fiskarna väl. När det väl simmar halvvuxna yngel i akvariet verkar det som om även nyfödda har större chans i fortsättningen, och det finns säkert en del Endler/vildguppy som även de äter yngel, även om det verkar vara mer ovanligt....
                Hur känner man igen guldiga yngel då? Jag hoppas inte på så många yngel men en yngelkasse har jag iaf xD
                112L växt/sällskapsakvarium

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är stor skillnad på dem, guldiga yngel är gula medans "vanliga" yngel är grå.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det är stor skillnad på dem, guldiga yngel är gula medans "vanliga" yngel är grå.
                    Var det inte det jag skrev?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • mirre111
                      • November 2007
                      • 1

                      #11
                      Hehe joo men hur många fiskar kommer det i gentligen i en kull jag får bara 3-4 st varge gång

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av mirre111
                        Hehe joo men hur många fiskar kommer det i gentligen i en kull jag får bara 3-4 st varge gång
                        Det låter konstigt, men det kan vara så att någon i akvariet får ett skråvmål varje gång de föder, testa med att inreda med fler gömställen och växter, speciellt i ytan så kanske fler klarar sig. Lycka till!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Ursprungligen postat av mirre111
                          Hehe joo men hur många fiskar kommer det i gentligen i en kull jag får bara 3-4 st varge gång
                          50 yngel kan de få om det är stora honor. Men mina små vildformshonor får bara 5-10 st.

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            #14
                            Vilken storlek bör yunglena ha när dem är ungefär en vecka, alltså på ögonmåttet?
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Jag har ett 325L med 2 hanar och 4 Guppy honor det är dem ända invånarna i det karet,hela ytan är tänkt med Flytväxter med långa rötter man riktigt ser hur yngelna gömmer sig där och kommer ner vid matdags,så att dem klarar sig när det är flytväxter får jag verkligen hålla med Tummen.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...