Yngelkar - plågsamt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Yngelkar - plågsamt?

    Vi har sett vår svärdbärarhona ha dräktighetsfläck ca ett par veckor nu. Och de sista dagarna har hon sett RIKTIGT fet ut så idag la jag henne i yngelkaret vi har. I botten finns ett yngel kvar som överlevde efter förra gången hon ynglade. De övriga 60 ynglena åt våra grodor upp så denna gången vill vi verkligen få behålla några...

    Men hon är ju så stor!!! Jag menar inte fet utan lång. Det är ju nätt och jämnt att hon får plats i yngelkaret känns det som. Är inte det plågsamt? Hon var vettskrämd när vi la i henne och slog t.o.m. bottengallret ur sin plats. Nu har hon lugnat ner sig dock.

    Och tänk om det är lång tid kvar innan hon ska yngla? Typ flera dagar, eller i värsta fall någon vecka? Hur länge står de ut i det där karet egentligen?
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Är det fråga om ett separat akvarium eller en yngelkasse? Större svärdbärarhonor blir enligt min erfarenhet helt galna i yngelkassar då de är på tok för små att hålla vuxna fiskar i någon längre tid. Om det är ett separat akvarium beror allt naturligtvis på storleken av detta. Ett tips jag kan ge är att ha mörkt i akvariet åtminstone den första tiden och lägg i växter som ebjuder skydd och ger trygghetskänsla
    h. Johan

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av JLi
      Är det fråga om ett separat akvarium eller en yngelkasse? Större svärdbärarhonor blir enligt min erfarenhet helt galna i yngelkassar då de är på tok för små att hålla vuxna fiskar i någon längre tid. Om det är ett separat akvarium beror allt naturligtvis på storleken av detta. Ett tips jag kan ge är att ha mörkt i akvariet åtminstone den första tiden och lägg i växter som ebjuder skydd och ger trygghetskänsla
      Tyvärr sån där liten yngelkasse, i hårdplast, med ett separerande galler i botten så ynglena kan hamna under och då skyddade från mamman.

      Hur länge bör hon max vara där i ? Hur långt kan det vara kvar innan hon ynglar? Fläcken har synts minst ett par veckor och den enda hanen vi hade har varit död 2-3 veckor så det måste ju ha gått en tid...

      Vi har ett mindre kar på 54 l men vi har grodorna där i nu så dit går inte att flytta henne tyvärr.

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Hon trivs nog inte där så länge. Hon kan också hoppa ur därifrån. När ynglade hon senast? Det tar ca 5 veckor till nästa gång. Fastän hanarna har dött kan det nog bli fler kullar ändå pga. förrådsbefruktning.
        h. Johan

        Kommentar

        • Plarsen
          • September 2007
          • 88

          #5
          Tror att jag har hört om någon som har haft en burk, och då menar jag en riktig burk(menar en rätt stor sådan), som de har haft mamman i tills hon har fött, sen låter de ynglen vara kvar där i. Då ska man ju självklart inreda lite, grus och någon växt.
          Är det möjligt att jag har hört fel eller går det att göra?
          Med Vänliga Hälsningar
          Erica

          ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av JLi
            Hon trivs nog inte där så länge. Hon kan också hoppa ur därifrån. När ynglade hon senast? Det tar ca 5 veckor till nästa gång. Fastän hanarna har dött kan det nog bli fler kullar ändå pga. förrådsbefruktning.
            Jag vågar inte säga exakt men det är nog ca 4-5 veckor nånting. Dumt nog skrev jag inte upp datumet... Läste att de ofta ynglar på natten. Kanske jag kan låta henne vara där i i natt och sen ta ut henne imorgon bitti och bara ha henne där i på nätterna? Eller är det en dum idé?

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              En gissning är att hon blir stressad av att fångas in varje kväll.
              h. Johan

              Kommentar

              • rebecka_o
                • December 2006
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av JLi
                En gissning är att hon blir stressad av att fångas in varje kväll.
                Ja det kanske är värre t.o.m. än att vara där i hela tiden. Än så länge verkar hon lugn och har ätit.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av rebecka_o
                  Ja det kanske är värre t.o.m. än att vara där i hela tiden. Än så länge verkar hon lugn och har ätit.
                  Det vore nog bättre med ett separat yngelakvarium på runt 50-70 liter, då kunde hon föda i lugn och ro, jag tycker inte heller att yngelkasse är någon bra idé.
                  Det gamla ynglet, hur stort är det? borde det inte kunna flytta in i akvariet istället? Eller så kan grodorna få ett litet eget kar, så kan fiskarna yngla av sig i lugn och ro.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • rebecka_o
                    • December 2006
                    • 348

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Det vore nog bättre med ett separat yngelakvarium på runt 50-70 liter, då kunde hon föda i lugn och ro, jag tycker inte heller att yngelkasse är någon bra idé.
                    Det gamla ynglet, hur stort är det? borde det inte kunna flytta in i akvariet istället? Eller så kan grodorna få ett litet eget kar, så kan fiskarna yngla av sig i lugn och ro.
                    Grodorna fick det där 54-liters karet för när de var i det stora så åt de upp våra neontetror och guppy. Vi trodde inte att de åt såpass stora fiskar, men de åt upp 20 neontetror på mindre än en vecka och sedan gick de vidare på guppyna. Vi såg hur de svalde dem... Så nu har de fått ett helt eget kar, bortsett från två jättestora platy.

                    Tyvärr har vi inte plats för ett tredje kar. Och vi kan inte lägga tillbaks grodorna i det stora heller, då äter de upp fiskarna där. I så fall får vi flytta alla små fiskar till det lilla karet och grodorna till det stora men det blir en så stor omflyttning. Och vi vill kunna ha små fiskar i det stora också och inte bara stora fiskar. Fint med lite blandat...

                    Hjälp vad krångligt allt är...

                    Jo det förra ynglet är ju nästan en månad men jag tycker det växer dåligt. Är väl ca 1,5 cm lång. Garanterat skulle våra gurami eller scalarer äta upp det. Och i det andra karet har vi grodor...

                    Vi kanske blir tvungna att ha ett kar till om vi ska ha yngel...

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av rebecka_o
                      Grodorna fick det där 54-liters karet för när de var i det stora så åt de upp våra neontetror och guppy. Vi trodde inte att de åt såpass stora fiskar, men de åt upp 20 neontetror på mindre än en vecka och sedan gick de vidare på guppyna. Vi såg hur de svalde dem... Så nu har de fått ett helt eget kar, bortsett från två jättestora platy.

                      Tyvärr har vi inte plats för ett tredje kar. Och vi kan inte lägga tillbaks grodorna i det stora heller, då äter de upp fiskarna där. I så fall får vi flytta alla små fiskar till det lilla karet och grodorna till det stora men det blir en så stor omflyttning. Och vi vill kunna ha små fiskar i det stora också och inte bara stora fiskar. Fint med lite blandat...

                      Hjälp vad krångligt allt är...

                      Jo det förra ynglet är ju nästan en månad men jag tycker det växer dåligt. Är väl ca 1,5 cm lång. Garanterat skulle våra gurami eller scalarer äta upp det. Och i det andra karet har vi grodor...

                      Vi kanske blir tvungna att ha ett kar till om vi ska ha yngel...
                      ...eller gör er av med grodorna!
                      ...ynglet växer dåligt på grund av för litet utrymme, det är jag nästan säker på.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Amanda321
                        • February 2007
                        • 587

                        #12
                        Jag tycker att om du vill ha säkra fiskar/yngel så är inte grodor så passande att ha, så om du vill ha yngel kan du juh antingen sälja groderna eller så kan du juh köpa ett kar till eller så bara strunta i allt och låta ynglena bli uppätna som är lite tragiskt
                        30 L - 60 L - 150 L
                        //Amanda

                        Kommentar

                        • rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

                          #13
                          Grodorna är så himla häftiga bara, vi gillar verkligen dem. Är ursöta... Men vi måste bestämma oss hur vi ska göra. Får diskutera ikväll med "gubben".

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av rebecka_o
                            Grodorna är så himla häftiga bara, vi gillar verkligen dem. Är ursöta... Men vi måste bestämma oss hur vi ska göra. Får diskutera ikväll med "gubben".
                            Det absolut enklaste sättet att lösa problemet med uppätna yngel är ju att göra er av med grodorna, men kanske att ni skulle skaffa ett mindre akvarium till dem ändå om ni nu vill ha dem kvar. Jag har tyvärr ingen aning om vilken minimistorleken är på ett akvarium för era grodor, ställ en fråga/sök i amfibieforumet för svar.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...