Black molly hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    Black molly hanne

    Hej!

    Jag har problem med min blackmolly hanne inte för att han är sjuk på något sätt utan han är mycket på stridig mot mina honor har 2 st av dom samt har honorna blivit drabbad av vitaprick med

    Men fråga är ska jag köpa ny hona till för honom?

    Har just nu 10 st blackmolly yngel storlek 3 cm 4 scalare höjden på dom mellan 5-7cm 4st 10 tal neontetra 2 praktbotia 2 små norskflag tetra 4 platy o 2 st platy yngel

    det känns dom det är tillräckligt med fisk i den akvariet

    men behöver lite råd vad jag ska göra åt min hanne bara... vill att honorna ska ha lite lugnt o fint för ena honan ska snart föda yngel vilken dags som helst
    //P
  • fairing
    • October 2003
    • 574

    #2
    köp fler honor till honom annars kommer han stressa ihjäl dom,och honan som snart ska föda ta bort henne hon behöver lungn och ro till ett eget akvarium.
    www.akvarietorget.se

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      Ett problem bara jag har ett akvarium till men där har jag redan yngel o där är det säkert 30 tal...

      tycker du att jag ska ändå flytta på honan ändå?

      Kommentar

      • Saruman
        • October 2007
        • 183

        #4
        Kom på annan ide kanske det är bra om jag flyttar på bara hannen o låter honorna vara ifred tills en av dom har fött yngel?

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Saruman
          Kom på annan ide kanske det är bra om jag flyttar på bara hannen o låter honorna vara ifred tills en av dom har fött yngel?
          Så länge du har vita prick i akvariet skall du inte skaffa nya fiskar, tyvärr har black molly en tendens att drabbas av vita prick, medicinera och vänta tills de är friska. Men jag tycker inte du behöver köpa fler, du har ju yngel på tillväxt, men fler gömställen till de jagade honorna verkar behövas.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Saruman
            • October 2007
            • 183

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Så länge du har vita prick i akvariet skall du inte skaffa nya fiskar, tyvärr har black molly en tendens att drabbas av vita prick, medicinera och vänta tills de är friska. Men jag tycker inte du behöver köpa fler, du har ju yngel på tillväxt, men fler gömställen till de jagade honorna verkar behövas.

            Tack försvaret

            Jag har flyttat på mina båda honor till yngel akvariet o väntar på att ena honan ska yngla av sig

            Men det tråkiga är ju att jag blir tvungen att ge dom ny föda yngel till dom stora fiskarna pga har redan många från förra omg

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Saruman
              Tack försvaret

              Jag har flyttat på mina båda honor till yngel akvariet o väntar på att ena honan ska yngla av sig

              Men det tråkiga är ju att jag blir tvungen att ge dom ny föda yngel till dom stora fiskarna pga har redan många från förra omg
              Varför då bekymra dig om att flytta honorna över huvud taget, låt honorna föda fritt i fortsättningen istället och sluta böka så, de yngel som är smartast överlever nog ändå....i "lagom" antal. Men skaffa snarast medicin mot vita prick, om du är SÄKER på att det är det de fått. Man skall aldrig medicinera på känsla utan att veta.....kanske det helt enkelt räcker med tätare vattenbyten för att bli av med prickarna (om det nu inte ÄR vita prick)
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Saruman
                • October 2007
                • 183

                #8
                Det är sant som du sa varför beskymra mig om det vill bara hononan bästa att hanen inte stressare ihjäl henne när hon ska snart yngla av sig o du har rätt att man borde ju låta naturen ha sin gång o se vilka som överlever OM dom gör det med utan ha blivit uppätna av scalaren

                Dom har vita prick känner igen täcknen hur det ser ut medicenerar Protozin mot vitaprick

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Saruman
                  Det är sant som du sa varför beskymra mig om det vill bara hononan bästa att hanen inte stressare ihjäl henne när hon ska snart yngla av sig o du har rätt att man borde ju låta naturen ha sin gång o se vilka som överlever OM dom gör det med utan ha blivit uppätna av scalaren

                  Dom har vita prick känner igen täcknen hur det ser ut medicenerar Protozin mot vitaprick
                  Med lite javamossa eller andra täta växtsnår kommer nog ett lagom antal yngel överleva, lycka till med medicineringen.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...