Vad ska jag mata ynglen med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ~Maria~
    • October 2007
    • 21

    Vad ska jag mata ynglen med?

    Idag kom vår ena guppyhonas första kull Hittills har det kommit runt 25 st men det ser ut som att det är fler på G, man kan fortfarande se som små prickar där bak och hon har en helt annorlunda form på baken.

    Hur länge kan dom hålla på och yngla?
    Å vad ska vi ge dom små för mat?
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Finfördelat flingfoder går alldeles utmärkt. Jag brukar också krossa fodertabletter som variation. Så finns det ju olika yngelfoder att komplettera med.
    h. Johan

    Kommentar

    • Plarsen
      • September 2007
      • 88

      #3
      Många säger att man ska ha artemia (var det så det stavades?), när jag hade yngel för något år sen gav vi dem smulat flingfoder räcker det bra eller?
      Med Vänliga Hälsningar
      Erica

      ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Plarsen
        Många säger att man ska ha artemia (var det så det stavades?), när jag hade yngel för något år sen gav vi dem smulat flingfoder räcker det bra eller?
        ARTEMIANAUPLIER(larver) heter det, det är ett bra foder, men dyrt och lite "overkill" för hobbyuppfödning av några yngel hemma. Smulat flingfoder går nog utmärkt men variera sorterna så mycket du kan, ynglen behöver finsmulat foder med mycket alger (spirulina), man kan ta foder avsett för t.ex. Tanganyikaciklider och mortla till pulver som man sedan matar sparsamt men ofta med.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ~Maria~
          • October 2007
          • 21

          #5
          Tack tack för era svar!

          Sånna här fodertabletter, som man även kan trycka fast på akvarieglaset, duger dom oxå om man mosar sönder dom ordentligt?

          Tyvärr så klarade sig inte guppymamman utan dog igår :-( Är det vanligt att dom inte klarar sig vid yngling?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ~Maria~
            Tack tack för era svar!

            Sånna här fodertabletter, som man även kan trycka fast på akvarieglaset, duger dom oxå om man mosar sönder dom ordentligt?

            Tyvärr så klarade sig inte guppymamman utan dog igår :-( Är det vanligt att dom inte klarar sig vid yngling?
            Fodertabletterna behöver du nog inte dela på, de kan skräpa ner lite för mycket då, ynglen kommer nog att "noppa" mat från dem ändå...

            Tyvärr så händer det att honorna blir lite slitna med tiden, och efter 5-10 kullar kan de mycket väl dö, men om hon var nyköpt så kanske hon bara var gammal och trött, man vet ju inte hur gamla de är när man köper dem...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Jag gillar fryst Cyklops.. De flyter omkring istället för att bara sjunka till botten på en gång... De är små så att t om de minsta guppyynglen kan äta dem.

              Jag tror att de honor som dör efter en massa förlossningar dör av undernäring. Jag höll på att förlora ett par honor i början efter ett par förlossningar.. De var hängiga, magra och rovgiriga.. När de sedan lyckades att stjäla ett par miniciklidpellets från mina Kakaduor så mådde de bra igen...
              Efter detta göder jag alltid mina yngel och vuxna före och efter förlossning med granulat och fryst Cyklops eftersom det är lite "matigare" än flingfoder... (Sedan förlorade jag inte en enda hona på ett halvår trots att de har fött oavbrutet, sedan fick de tarmparasiter så nu har några strukit med...)

              Detta gör också att ynglen får lättare att överleva om de vuxna inte är utsvultna.. När du ska mata med flingfoder så smula ordentligt i fingrarna och stoppa ner flingorna under ytan.. De små ynglen kan inte bryta vattenytan...
              Senast redigerad av Katharina; 13 November 2007, 12:03.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Jag gillar fryst Cyklops.. De flyter omkring istället för att bara sjunka till botten på en gång... De är små så att t om de minsta guppyynglen kan äta dem.

                Jag tror att de honor som dör efter en massa förlossningar dör av undernäring. Jag höll på att förlora ett par honor i början efter ett par förlossningar.. De var hängiga, magra och rovgiriga.. När de sedan lyckades att stjäla ett par miniciklidpellets från mina Kakaduor så mådde de bra igen...
                Efter detta göder jag alltid mina yngel och vuxna före och efter förlossning med granulat och fryst Cyklops eftersom det är lite "matigare" än flingfoder... (Sedan förlorade jag inte en enda hona på ett halvår trots att de har fött oavbrutet, sedan fick de tarmparasiter så nu har några strukit med...)

                Detta gör också att ynglen får lättare att överleva om de vuxna inte är utsvultna.. När du ska mata med flingfoder så smula ordentligt i fingrarna och stoppa ner flingorna under ytan.. De små ynglen kan inte bryta vattenytan...
                Att honorna dör på grund av utmattningundernäring kan jag nog tycka är en bra gissning, och välmatade fiskar är ju aldrig felöverhuvudtaget. Se bara till att all mat äts upp....
                Jag gillar också smått fruset så som bosmider/smådafnier, har inte hittat frysta cyklops, men matar ibland med levande sådana...
                Vidare så matar jag med "hemodlad" micromask, grindalmask och torrfoder som jag kört i köksmorteln, då blir det finfördelat, därpå har jag hällt den mortlade maten i en gammal kryddburk och "kryddar" akvarierna med detta då det finns yngel i dem. Ynglen behöver inte kunna bryta ytan, maten singlar ner efter ett tag ändå...
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • ~Maria~
                  • October 2007
                  • 21

                  #9
                  Smart det där med kryddburken, det ska jag prova :-)

                  Jisses vad ynglen växer snabbt! Det märks iaf att dom är pigga på maten. När kan man börja se deras färger?

                  Det såg ut som att gyppumamman var rätt utmattad i slutet. Ena hanen ville inte alls lämna henne ifred samtidigt som hon hade mer yngel som skulle ut...

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av ~Maria~
                    Smart det där med kryddburken, det ska jag prova :-)

                    Jisses vad ynglen växer snabbt! Det märks iaf att dom är pigga på maten. När kan man börja se deras färger?

                    Det såg ut som att gyppumamman var rätt utmattad i slutet. Ena hanen ville inte alls lämna henne ifred samtidigt som hon hade mer yngel som skulle ut...
                    Hanarna färgar ut vid ungefär 1-2 månmaders ålder, samtidigt som de blir könsmogna, honorna är lite senare, där kanske man ser färgerna mellan 1-2 månaders ålder, men de blir könsmogna efter färgerna börjar dyka upp, kanske vid ungefär 3-4 månaders ålder.

                    Det är verkligen läge att mata i akvariet så fort en hona fött färdigt, hon är hungrig efteråt....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...