"Yngel" får yngel!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    "Yngel" får yngel!?

    Hej! Jo det är så att jag har 1-2 åriga Guppys som jag är säker på att det inte är Endlers! har hatt dom i yngelkar sen dom föddes för dom har alltid varit för små för att kunna vara i det stora.. Jag tror att deras mormors far var en Endler (han hette Endi) (var min endlers för typ 5-7 årsen (dog då) då han levde, han levde ca 5-8 år) Han var den älsta fisk jag någonsin haft Men jallefall: Kan guppy yngelerna fått Endler i sig från sin mormors far? för dom har fått 1 yngel nu och då måste dom va fullvuxna vah? (har juh hatt dom 1-2 år)
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Amanda321
    Hej! Jo det är så att jag har 1-2 åriga Guppys som jag är säker på att det inte är Endlers! har hatt dom i yngelkar sen dom föddes för dom har alltid varit för små för att kunna vara i det stora.. Jag tror att deras mormors far var en Endler (han hette Endi) (var min endlers för typ 5-7 årsen (dog då) då han levde, han levde ca 5-8 år) Han var den älsta fisk jag någonsin haft Men jallefall: Kan guppy yngelerna fått Endler i sig från sin mormors far? för dom har fått 1 yngel nu och då måste dom va fullvuxna vah? (har juh hatt dom 1-2 år)
    Ja, de parar sig med varandra.. Mina är ju Odlade endlers, där uppfödaren har parat in guppy och det gör att mina ser ut som endlers men är större och några har t om lite slöjstjärt även om den är 2 delad.. Sedan har jag själv lagt till en röd/blond guppyhona och när mina unga odlade endlerspojkar växte upp så uppvaktade de ivrigt allt och hon har börjat att ge yngel..
    Nu får jag fram spännande kombinationer..

    Men du menar att du har haft fullstora guppy, där det inte har synts alls att de har endlers i sig och som sedan har fött pyttesmå renodlade endlers?
    Om de är i en väldigt liten bytta så kan det hända att de inte har blivit fullstora av den anledningen..

    Jag vet inte hur han bar sig åt som odlade fram denna sort som jag har.. Han måste ha varit skicklig.. Jag köpte mina på Akvarielagret i Bromma. De har alla bra egenskaper ifrån endlers, tåliga, äter inte yngel och jagar inte ihjäl sina honor... Men de är inte fullstora guppys.. och ser alltså ut som lite större endlers...
    Senast redigerad av Katharina; 08 November 2007, 21:02.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Ja, de parar sig med varandra.. Mina är ju Odlade endlers, där uppfödaren har parat in guppy och det gör att mina ser ut som endlers men är större och några har t om lite slöjstjärt även om den är 2 delad.. Sedan har jag själv lagt till en röd/blond guppyhona och när mina unga odlade endlerspojkar växte upp så uppvaktade de ivrigt allt och hon har börjat att ge yngel..
      Nu får jag fram spännande kombinationer..

      Men du menar att du har haft fullstora guppy, där det inte har synts alls att de har endlers i sig och som sedan har fött pyttesmå renodlade endlers?
      Om de är i en väldigt liten bytta så kan det hända att de inte har blivit fullstora av den anledningen..

      Jag vet inte hur han bar sig åt som odlade fram denna sort som jag har.. Han måste ha varit skicklig.. Jag köpte mina på Akvarielagret i Bromma. De har alla bra egenskaper ifrån endlers, tåliga, äter inte yngel och jagar inte ihjäl sina honor... Men de är inte fullstora guppys.. och ser alltså ut som lite större endlers...
      Kalla dem INTE för "odlade endlers", kalla dem för endlershybrider, blandguppy eller hybridguppy.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Amanda321
        Hej! Jo det är så att jag har 1-2 åriga Guppys som jag är säker på att det inte är Endlers! har hatt dom i yngelkar sen dom föddes för dom har alltid varit för små för att kunna vara i det stora.. Jag tror att deras mormors far var en Endler (han hette Endi) (var min endlers för typ 5-7 årsen (dog då) då han levde, han levde ca 5-8 år) Han var den älsta fisk jag någonsin haft Men jallefall: Kan guppy yngelerna fått Endler i sig från sin mormors far? för dom har fått 1 yngel nu och då måste dom va fullvuxna vah? (har juh hatt dom 1-2 år)
        En guppyhane kan vara könsmogen vid en ålder av 1-2 månader, honor vid en ålder av 3-4 månader, så visst är dina fullvuxna/könsmogna. Jag är däremot frågande inför att dina guppy, oavsett sort, har blivit så gamla som du säger, de lever sällan längre än till 1-1½ årsåldern. Är det en gång inblandat endlers så är det hybrider oavsett hur de ser ut.
        Läs här:http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=109879
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Kalla dem INTE för "odlade endlers", kalla dem för endlershybrider, blandguppy eller hybridguppy.
          Ha ha... De hette "Odlade Endlers" när jag köpte dem så det är den korrekta benämningen bakom dessa enligt Akvarielagret i Bromma!!! Men du kanske vet bättre
          Nej allvarligt.. De är otroligt skickligt framavlade dessa och har alla positiva egenskaper från Endlers men är som sagt lite större och färggrannare än Endlers.. De verkar behålla de yttre egenskaperna ganska väl i flera generationer men utan ytterligare inblandning från guppy så ska de tydligen gå tillbaka till Endlers genom generationerna och jag har fått en ung hanne som inte mycket skiljer sig från en Endlers..
          Det visar på en mycket skicklig uppfödning när de behåller framavlingen så här väl. Jag har heller inte sett fler av just dessa när jag har varit på A-L så det är därför jag så gärna vill försöka rädda dem undan tarmmasken som de har fått..

          Det är verkligen jättespännande att se vad de unga pojkarna utvecklas till!!!
          Så gott som alla fiskarter är framavlade och eftersom guppy bevisligen är så sönderavlad att de inte längre är livsdugliga så ser jag ingen anledning att inte försöka avla in mer Endlers i den och på så sätt uppnå en livsduglig guppy!!!
          Sen vad man kallar den är ju nästa fråga.. Guppy med endlersinslag eller som i mitt fall, Endlers med guppyinslag.. Hybrid och bastard klingar illa och antyder att det är en korsningsavel som skett av misstag, inte med flit.. Odlad Endlers låter bra tycker jag, när det faktiskt ligger en seriös odling bakom.
          Senast redigerad av Katharina; 09 November 2007, 12:16.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Ha ha... De hette "Odlade Endlers" när jag köpte dem så det är den korrekta benämningen bakom dessa enligt Akvarielagret i Bromma!!! Men du kanske vet bättre
            Nej allvarligt.. De är otroligt skickligt framavlade dessa och har alla positiva egenskaper från Endlers men är som sagt lite större och färggrannare än Endlers.. De verkar behålla de yttre egenskaperna ganska väl i flera generationer men utan ytterligare inblandning från guppy så ska de tydligen gå tillbaka till Endlers genom generationerna och jag har fått en ung hanne som inte mycket skiljer sig från en Endlers..
            Det visar på en mycket skicklig uppfödning när de behåller framavlingen så här väl. Jag har heller inte sett fler av just dessa när jag har varit på A-L så det är därför jag så gärna vill försöka rädda dem undan tarmmasken som de har fått..

            Det är verkligen jättespännande att se vad de unga pojkarna utvecklas till!!!
            Så gott som alla fiskarter är framavlade och eftersom guppy bevisligen är så sönderavlad att de inte längre är livsdugliga så ser jag ingen anledning att inte försöka avla in mer Endlers i den och på så sätt uppnå en livsduglig guppy!!!
            Sen vad man kallar den är ju nästa fråga.. Guppy med endlersinslag eller som i mitt fall, Endlers med guppyinslag.. Hybrid och bastard klingar illa och antyder att det är en korsningsavel som skett av misstag, inte med flit.. Odlad Endlers låter bra tycker jag, när det faktiskt ligger en seriös odling bakom.
            Se denna tråd, http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=109879,det är därför jag är envis med att kalla dem för det de är: hybrider, att man kallar dem för vad de är betyder inte att det skett av misstag. Bara att det inte är en ren art, detta tycker jag är viktigt för att vi skall kunna skija på de olika fiskarna i fortsättningen. Jag har själv ett akvarium med hybrider, så jag håller med om att det blir mycket kul och snygga livskraftiga fiskar av det när man hybridiserar.
            Sedan håller jag inte med om att vanliga guppy blivit sönderavlade, om de dör beror mer på skötseln, det misslyckandet får man nog mer ta på sig som akvarist, skyll inte på fisken. Jag har vanliga guppy som är hur livskraftiga som helst, så jag delar INTE uppfattningen att alla guppystammar samtidigt blivit degenererade till den grad att de är helt körda.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Nej, jag tror inte heller att alla är det men jag tror att mycket beror på varifrån man köper. Som t ex odlare i Asien eller om man köper från svenska odlare..

              Att de är 100 gånger mer känsliga än mina odlade endlers tycker inte jag att det råder någon tvekan om...
              Ha ha... Vi kan ju fortsätta debatten på din tråd istället för på två trådar..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Amanda321
                • February 2007
                • 587

                #8
                Ok Jo jag vet inte heller vrf den blev så himla gammal!? det är nog en fråga som ingen vet....
                Jo som lever i ett 30 L kar..?
                30 L - 60 L - 150 L
                //Amanda

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amanda321
                  Ok Jo jag vet inte heller vrf den blev så himla gammal!? det är nog en fråga som ingen vet....
                  Jo som lever i ett 30 L kar..?
                  Ja, jag tänkte också på det... 5-7 år?! En vanlig guppy blir väl bara ca 1,5?!

                  I ett 30 L kar blir inga fiskar stora...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #10
                    Ok! hade tänkt byta till ett 50 eller 60 liters kar som står nere i källaren.. men gillar inte det för: 1, ingen lampa. 2, inget täckglas 3, inte särskilt snyggt 4, det kostar att starta upp det och jag är totalt pank nu men det är många som har 10,20,30 liters kar som yngelkar (och när man tittar på dom så simmar dom snabbt och har väldigt gott om utrymme)
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amanda321
                      Ok! hade tänkt byta till ett 50 eller 60 liters kar som står nere i källaren.. men gillar inte det för: 1, ingen lampa. 2, inget täckglas 3, inte särskilt snyggt 4, det kostar att starta upp det och jag är totalt pank nu men det är många som har 10,20,30 liters kar som yngelkar (och när man tittar på dom så simmar dom snabbt och har väldigt gott om utrymme)
                      Numera är minsta rekommenderade utrymme 40 liter, eller om det är lag på det, kommer inte ihåg vilket, men större volym är ju alltid lättare att sköta om.
                      "reservdelar" som täckglas till exempel kan man köpa hos ramaffärer, be att få begagnat glas tillskuret så kommer man billigare undan...starta upp det och ha det i källaren om det nu inte är snyggt.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Amanda321
                        Ok! hade tänkt byta till ett 50 eller 60 liters kar som står nere i källaren.. men gillar inte det för: 1, ingen lampa. 2, inget täckglas 3, inte särskilt snyggt 4, det kostar att starta upp det och jag är totalt pank nu men det är många som har 10,20,30 liters kar som yngelkar (och när man tittar på dom så simmar dom snabbt och har väldigt gott om utrymme)
                        Man kan göra ett sånt där häftigt öppet kar om man inte har hoppande fiskar... Med en lampa som hänger ner ovanifrån och växter runt om som hänger ner i karet.. Men det är klart, har man ingen sådan lampa så kostar ju den med att köpa...
                        Kolla på Blocket och här på annonser på Zoopet.. Man kan göra fynd!!! Men använd inte den gamla sanden utan att koka den.. När karet blev tömt kan vatten ha legat kvar länge i sanden och blivit mögel..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Man kan göra ett sånt där häftigt öppet kar om man inte har hoppande fiskar... Med en lampa som hänger ner ovanifrån och växter runt om som hänger ner i karet.. Men det är klart, har man ingen sådan lampa så kostar ju den med att köpa...
                          Kolla på Blocket och här på annonser på Zoopet.. Man kan göra fynd!!! Men använd inte den gamla sanden utan att koka den.. När karet blev tömt kan vatten ha legat kvar länge i sanden och blivit mögel..
                          eller så vill man bara bli av med allt gammalt göjs i sanden och allt damm som samlats genom åren.

                          Ett "sånt där häftigt öppet kar" kallas Paludarium.... ...med sänkt vattennivå c:a10 cm så hoppar inte många fiskar ut. Växterna växer upp över ytan så småningom...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Amanda321
                            • February 2007
                            • 587

                            #14
                            tror inte det är olagligt att ha 30 liters som yngelakvarium ? :S men jag har ingen lampa och såfall skulle jag hatt yngel och amano räkor i den, hoppar något av dem ut? Kan ja ´g såfall ha Kuhlii ålar i 30 lier akvariet? ´(har vit, finkorning sand)
                            30 L - 60 L - 150 L
                            //Amanda

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Amanda321
                              tror inte det är olagligt att ha 30 liters som yngelakvarium ? :S men jag har ingen lampa och såfall skulle jag hatt yngel och amano räkor i den, hoppar något av dem ut? Kan ja ´g såfall ha Kuhlii ålar i 30 lier akvariet? ´(har vit, finkorning sand)
                              Fiskarna behöver egentligen inte så mycket ljus, du kan ha en vanlig lampa tänd nära akvariet bara, men det blir lättare att se med riktig belysning och snyggare också, men en vanlig lampa är ju en bra tillfällig lösning.

                              Angående akvariestorlekar så läs detta:
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...