Bebis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Bebis

    Upptäckte nu ikväll ett platyyngel i mitt 60 L, där jag i övrigt har två platy, två dvärggurami och en ancistrus (påfyllnaden har avstannat).
    Jag har misstänkt ett tag att platyhonan väntade smått, men har tänkt att det får gå som det går. När jag sedan väl såg en liten genomskinlig en simma runt blev jag dock orolig.
    Har jag missat den övriga kullen, eller är hon inte "färdig" än? Kniper dessa fiskar yngel? Nu har jag för natten tryckt ned en sådan där yngelburk som flyter runt i akvariet, så att den lille är i trggt förvar nu.
    Kan jag ha det så, eller bör jag försöka få till något annat. Jag hart ett litet tomt nanoakvarium på åtta liter. Kan jag ha den där tills den växt till sig (om "plastburken" inte funkar)?
    Akvariet är ganska tätt planterat, och en del flytväxter också. Kan jag ha hopp om att hitta syskon?
  • maka
    • September 2007
    • 29

    #2
    Mina platy har ynglat allt på en gång. Vid ett tillfälle ynglade honan i det stora akvariet och jag fångade in ganska många och la i ett flytande yngelkar i ett par veckor. Matade med frysta cyklops och finsmulat flingfoder. När de växt lite grann släppte jag ut dem i det stora karet, och där växer de och frodas nu. Nästa hona som skulle yngla fångade jag in nån dag innan och la i flytkaret. Där åt hon upp alla utom tre små stackare! Nu får de stanna kvar där tills de blivit lite större (c:a en månad). Sedan tänker jag inte bry mej om flytkaret nåt mer. Nu får de som kan överleva genom att hitta gömställen i växtligheten klara sig själva. Det kan nog bli väldigt många annars...

    Har dock aldrig haft dvärggurami - vet inte hur de funkar med små yngel...
    Jag har platys, kilfläcksrasboror, en eldstjärt samt ancistrusar och de verkar inte ge sig på yngel som är några veckor gamla.

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #3
      Jag kör med att ha dom i ca 2 veckor i ett "yngel-plast-påse" (vet ej vad det heter) Sen så flyttar jag över dom till mitt 30-L kar. (har Guppys då för min svärdbärar hona vägrar yngla) Där får dom växa till sig tills dom är lika stora som mina andra fiskar och då släpper jag ut dom (vågar inte annars då en liten "halv-vuxen" guppy dog vid ett försök)
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
        Upptäckte nu ikväll ett platyyngel i mitt 60 L, där jag i övrigt har två platy, två dvärggurami och en ancistrus (påfyllnaden har avstannat).
        Jag har misstänkt ett tag att platyhonan väntade smått, men har tänkt att det får gå som det går. När jag sedan väl såg en liten genomskinlig en simma runt blev jag dock orolig.
        Har jag missat den övriga kullen, eller är hon inte "färdig" än? Kniper dessa fiskar yngel? Nu har jag för natten tryckt ned en sådan där yngelburk som flyter runt i akvariet, så att den lille är i trggt förvar nu.
        Kan jag ha det så, eller bör jag försöka få till något annat. Jag hart ett litet tomt nanoakvarium på åtta liter. Kan jag ha den där tills den växt till sig (om "plastburken" inte funkar)?
        Akvariet är ganska tätt planterat, och en del flytväxter också. Kan jag ha hopp om att hitta syskon?
        Jag tror nog att du kan låta platysarna föda fritt i ditt akvarium, eventuellt kan du plantera ÄNNU tätare inne i hörnen, sök även i forumet för fler tips, frågan kommer upp ofta....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...