Hur många platy i ett 54l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Hur många platy i ett 54l akvarium?

    Har ett akvarium som har gått i över en vecka nu sedan jag startade upp det och hade då i vattenberedande medel första dagen. Har nu fem stycken platy och undrar om jag kan ha fler eller om det räcker? Ser lite tomt ut tycker jag;-).
    Vill även ha tips på hur jag kan inreda det med för växter osv. Vill de ha väldigt mycket växter så att det blir mer som en "djungel" eller är det bra med fritt simutrymme?
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Om du startade akvariet för bara en vecka sedan så borde du egentligen börjat med kanske 2 st Platy, 5 är för många att starta med... Om det kan säkert någon annan informera bättre om än jag^^

    Senare när du börjar få balans i karet skulle jag rekkommendera att du inte har fler än just fem Platysar, de förökar sig nämligen snabbt och då behöver du plats för de överlevande yngel du får. Sen vill du ju kanske ha någon liten mal (ex. Otocinclus) som käkar alger också
    Men innan du köper fler (helst borde du fråga om du får lämna tillbaka några till affären) får du vänta ett tag...

    Kommentar

    • cikliden2
      • January 2005
      • 434

      #3
      Ok men då tar jag över några till ett annat akvarium där jag har mina endlers så länge men två stycken kan jag kanske har kvar (en stor platyhona som snart ska yngla och ett ganska litet yngel)?

      Kommentar

      • Mia A
        • February 2007
        • 357

        #4
        Ursprungligen postat av cikliden2
        Ok men då tar jag över några till ett annat akvarium där jag har mina endlers så länge men två stycken kan jag kanske har kvar (en stor platyhona som snart ska yngla och ett ganska litet yngel)?
        Det funkar säkert bra

        Det där med att ha otocinclus tycker jag personligen inte är någon höjdare.
        Jag började med fyra stycken i mitt 54L och nu idag finns ingen kvar (sista dog igår) så på nio månader har de alla dött för mig.
        Har fått reda på att de inte är allt för lätta att få att överleva om det inte finns tillräckligt med alger (svårt att få dem att ta ersättningsfoder). Det kanske beror på att jag har ett stort antal räkor däri som också käkar alger...
        Så jag tycker hellre att du kan ha ett par äppelsnäckor som "städpatrull". De äter både alger och överblivna matrester

        Men det var ju inte riktigt det din fråga handlade om
        Mvh / Mia

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Jag tycker också det låter bra om du flyttar över några Platy, det du ska tänka på är att mata väldigt lite i det nystartade karet - annars kommer du få för mycket Nitrit i vattnet...

          Själv har jag ingen vidare stor erfarenhet av Otocinclus, utan har fyra st sen en månad tillbaka och de lever i stort sett enbart på alger. Hur bra nybörjarfiskar de är råder det delade meningar om, själv har jag inte haft något problem än och gillar dem verkligen, även i min lillebrorsas misskötta akvarium frodas dom och gör underverk

          Jag tycker att de är värda att prova på, men köp inga innan du hunnit få några alger så de inte svälter^^ (Om du vill ha några)

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Jag har nu bara två platy kvar och har satt i mera växter och grottor. Jag ska nog köpa äppelsnäckor, men hur många vuxna platy och äppelsnäckor kan jag ha om ett tag i ett akvarium på 54l?

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              1 cm fisk per 1 liter vatten.

              54 liter = 54 cm fisk

              Platy = 5 cm

              54 / 5 = 10,8 st......eller 10 st + ett halvvuxet yngel.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                1 cm fisk per 1 liter vatten.

                54 liter = 54 cm fisk

                Platy = 5 cm

                54 / 5 = 10,8 st......eller 10 st + ett halvvuxet yngel.....
                Men det är smartast att inte ha så många som 10 vuxna Platysar, utan kanske 5-7 st, de kommer själva garanterat föröka sig och då är det bra om det finns plats för överlevande yngel också...

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Vi står i faggorna att starta upp vårt platyakvarium (de går nu med de större fiskarna). Även vi kör på 54 liter och tanken är att vi ska använda eventuella yngel som foder till de större firrarna. Vi har fem platys (2 hanar och 3 honor) och min tanke är att stanna på det antalet (vuxna individer) till att börja med. I karet kommer vi även att ha 1-2 äppelsnäckor.
                  Tycker att det kan vara kul att kanske "föda upp" något enstaka yngel till vuxet och då är det bra att ha lite plats för dom.
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Mia A
                    • February 2007
                    • 357

                    #10
                    Ursprungligen postat av lili76
                    Vi står i faggorna att starta upp vårt platyakvarium (de går nu med de större fiskarna). Även vi kör på 54 liter och tanken är att vi ska använda eventuella yngel som foder till de större firrarna. Vi har fem platys (2 hanar och 3 honor) och min tanke är att stanna på det antalet (vuxna individer) till att börja med. I karet kommer vi även att ha 1-2 äppelsnäckor.
                    Tycker att det kan vara kul att kanske "föda upp" något enstaka yngel till vuxet och då är det bra att ha lite plats för dom.
                    Det tyckte jag lät som en bra plan, med ett lämpligt antal

                    Har ni otur så äter platysarna upp alla yngel själva
                    Mvh / Mia

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Ursprungligen postat av Miaadr
                      Det tyckte jag lät som en bra plan, med ett lämpligt antal

                      Har ni otur så äter platysarna upp alla yngel själva
                      Ja, det är ju just det.. Vi ska försöka hindra det med massor av växter. Får helt enkelt se det som en bonus och ta det som det kommer!
                      Hade vi inte haft platys redan (de hänger med sedan nystarten då vi behövde några färgglada, pigga småfirrar) så hade vi satsat på en mindre rabiat sort!
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av cikliden2
                        Har ett akvarium som har gått i över en vecka nu sedan jag startade upp det och hade då i vattenberedande medel första dagen. Har nu fem stycken platy och undrar om jag kan ha fler eller om det räcker? Ser lite tomt ut tycker jag;-).
                        Vill även ha tips på hur jag kan inreda det med för växter osv. Vill de ha väldigt mycket växter så att det blir mer som en "djungel" eller är det bra med fritt simutrymme?
                        Jag tycker det var ett onödigt tips att flytta några, men knepet är att inte mata för mycket.
                        5 platy som start är helt ok. Istället för ottosar kan man ju satsa på en ancistrus. Alla sådana sugmalar kan äta algtabletter/flakes/wafers, jag tror bara det beror på hungern om de tar det fodret eller inte. Saknas det alger så går de säkert på torrfodret.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...