Total överbelastning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Total överbelastning

    Jaha !

    Då åker jag iväg förra veckan till Korea/Japan.
    Lämnar fiskarna med frugan, noggranna instruktioner om mat och annat.

    I det lilla karet på 60 liter går det bland annat en liten stam med Endlers.

    I veckan fick den stora honan för sig att kläcka ur sig 30-35 små yngel.

    Klockrent tycker jag när jag kommer hem.

    Bara att håva upp de flesta och dratta ner till skalarerna.

    Det tyckte frugan var en av mina sämre ideér. Det där kan du göra med dina egna yngel. Men de som har fötts när jag är ensam hemma, de yngel som jag har matat och "kämpat" med skall inte bli skalarmat. PUNKT SLUT.
    (Hänvisar till tingsrättens hemsida där man kan ladda ner skillsmässohandlingar)

    Så, nu går det 2 ancistrus, 3 halvvuxna platys, 5 vuxna Endlers, samt 30 livfulla Endlersyngel.

    Jag har fått pucken att lösa ett nytt boende till dom.

    Men det kommer att ta sin goda tid.

    Så, när inträffar den totala överbelastningen ????????

    Hur länge vågar jag ha dom kvar i detta kar innan allt går åt h-e ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Ojdå...den överbelastningen kommer nog krypande redan nu.
    Som tur av så är ju inte endlers speciellt stor vuxna av sig men men 30yngel o sen lite annan fisk i det lilla kan bara gå åt ett håll.
    Kan du inte flytta några åt gången till skalarerna....
    Eller sälj ynglerna och köp en blomma till frugan
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      hmmmm....kan man tillfälligt lösa problemet med tätare vattenbyten....samt eventuellt stoppa ner ett filter till ??
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        jag tror inte det är överbelastat förrns ynglen blir lite större... ta en titt på hur mkt fisk de har i akvarierna i affärerna, hänger dom i ytan som tecken på nitrit?

        men täta vattenbyten är ju inte fel... man kan heller aldrig har för mkt filtrering (även om jag sett mkt overkill och själv kör overkill)
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Sara1111
          • April 2007
          • 202

          #5
          Annars är det ju ett utmärkt tillfälle att tjata till sig ett kar till. Det är ju faktiskt frugans "fel" att det blev så många över.
          Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

          Kommentar

          • Erika
            • May 2007
            • 182

            #6
            Ursprungligen postat av Sara1111
            Annars är det ju ett utmärkt tillfälle att tjata till sig ett kar till. Det är ju faktiskt frugans "fel" att det blev så många över.
            Helt rätt tänkt! Kensa! Muta frugan och köp en balja till....så gjorde jag med min man. Han fick en ny förstärkare och jag ska få ett nytt akvarium!!
            MVH Erika

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Erika
              Helt rätt tänkt! Kensa! Muta frugan och köp en balja till....så gjorde jag med min man. Han fick en ny förstärkare och jag ska få ett nytt akvarium!!
              I och för sig så tror jag inte det blir överlastat bara på grund av 30 yngel. Jag har ett akvarium med kring 80-100 stora och små fiskar, överlastat många gånger om, och det funkar hur fint som helst. Men täta vattenbyten är alltid bra, öka mängden och korta intervallet.

              Men sedan kan man juändå låtsas att nu MÅSTE du skaffa ett kar till, och sedan ett till och ett till....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                njau....det löser sig....hon tjatar att jag skall tidigarelägga projektet med 222 liters karet, så att jag kan flytta ynglen dit.....
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  njau....det löser sig....hon tjatar att jag skall tidigarelägga projektet med 222 liters karet, så att jag kan flytta ynglen dit.....
                  Innebär det att det blir ett akvarium till eller är det ett som åker ut på samma gång?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Erika
                    • May 2007
                    • 182

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    I och för sig så tror jag inte det blir överlastat bara på grund av 30 yngel. Jag har ett akvarium med kring 80-100 stora och små fiskar, överlastat många gånger om, och det funkar hur fint som helst. Men täta vattenbyten är alltid bra, öka mängden och korta intervallet.

                    Men sedan kan man juändå låtsas att nu MÅSTE du skaffa ett kar till, och sedan ett till och ett till....
                    Överbelastat blir det ju inte men en anlednng att skaffa nytt "I fall att" det skulle bli för mycket fisk.....Hos mig är det inte överbelastat än men min man tror det.... Alltså KÖPA AKVARIUM!!!! JIPPPIIII
                    MVH Erika

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Innebär det att det blir ett akvarium till eller är det ett som åker ut på samma gång?

                      inte fler kar.....men det som står i förrådet skulle dras igång framåt våren....nu skall det igång...NU tycker hon.

                      Inte mig emot....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        inte fler kar.....men det som står i förrådet skulle dras igång framåt våren....nu skall det igång...NU tycker hon.
                        Inte mig emot....
                        Nä, det förstår jag mycket väl....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          synd bara att ställningen som karet ska stå på inte blir klart förrän till påsk........
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Koksalt
                            • November 2007
                            • 498

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            synd bara att ställningen som karet ska stå på inte blir klart förrän till påsk........
                            Det är bara gå ut i garaget och starta svetsen. Du kan ju inte vänta till dess heller!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              jag kan f-n inte svetsa...det är outsourcat till min svågers jobb......

                              och han gör det på lediga stunder.

                              just nu är den 30%-igt färdig.....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...