döende guppys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scrat
    • November 2007
    • 5

    döende guppys?

    hejsan!

    jag vet att det är mycket text, men snälla läs igenom och se om du kan hjälpa.

    för någon månad sen startade jag upp mitt akvarium på nytt efter att ha låtit det stå ett tag. jag rengjorde allt som fanns däri och köpte nya stenar, växter osv. efter några dagar köpte jag fiskar och la i. jag köpte då neonguppys och blodtetror. killen på djuraffären sa att blodtetrorna är lugna o snälla mot andra fiskar, men nu i efterhand har jag läst på om dom, o de står på många sidor att om dom är fler än 5 så kan de bli aggressiva. och att de även kan bli fenbitare om de inte får tillräckligt med mat.

    jag började med att mata fiskarna 1 gång om dagen, som jag gjorde med mina förra fiskar och de gick bra. men efter ett tag såg jag att stjärtfenorna på guppyhanarna började trasa sönder och då började jag ge fiskarna mat 2 ggr om dagen eftersom de antagligen var tetrorna. det blev inte bättre och jag har nu börjat ge dem mat 3 ggr om dagen. det har gått bättre. men på senaste tiden har två av mina guppyhannar blivit av med mer av sina stjärtfenor, och den ena började i förrgår att simma "på sidan" och igår hittade jag honom död. igår kväll hade också den andra "fenskadade" guppyhanen börjat simma på samma sätt, på sidan. ofta flyter han runt på ytan bara o försöker då och då simma neråt, båda sidfenorna fungerar men han simmar på snedden?!

    så nu har jag satt honom i "karantän" i en glasburk (har inget bättre) och ställt honom brevid akvariet. han simmar fortfarande på snedden men verkar lite piggare. någon som vet vad jag ska göra? jag vet heller inte vad de är för sorts alger jag har fått i akvariet, det har blivit en tunn hinna av grönt på rutorna (bara på ca 1½-2 veckor och jag gör rent pumpen en gång i veckan), så i helgen tänkte jag ta bort några växter och göra rent akvariet helt (byta 1/3 vatten o så). när man gnider på rutan med fingret för att få bort algerna så "böljar" det, svårt att beskriva. kan det ha att göra med guppyn som simmar på sidan? kommer de andra fiskarna att bli sjuka och dö?

    TACKSAM FÖR SVAR!
    mvh tiina
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    #2
    Det är inte alltid fiskar passar tillsammans som ex blodtetra o guppy hur många har du av tetrorna?
    Du kan köpa algätare till ditt akvarium det brukar hålla det borta eller köpa algskrapa med

    Din hanne kommer att åter hämta sig om skjärten är inte allt för skadad bara

    köp rödmygglarver har sätt att mina fiskar älskar det men blir lugnare med när dom har ätit upp det med

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Har du kollat så att du inte har nitrit?

      Att man med tiden får skrapa rutorna mot alger är nomalt men om det kommer så här fort så beror det nog på att balansen inte är som den ska... Om du inte har tester hemma så kan du ta med lite vatten till zooaffären och kolla så att dina värden är bra..

      Att det var guppyn som dog kan bero på att den är känsligare och att det var hanarna som dog kan bero på att de redan var mobbade men om du inte såg direkta sårskador på dem så skulle jag gissa på att vattenbalansen inte är bra och det var därför de dog.. Om det är vattenbalansen och den inte blir bättre så kan fler komma att dö...

      Har du vågor på ytan?
      Temp?
      Växter och Sniglar?
      Storlek på karet?
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • scrat
        • November 2007
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Saruman
        Det är inte alltid fiskar passar tillsammans som ex blodtetra o guppy hur många har du av tetrorna?
        Du kan köpa algätare till ditt akvarium det brukar hålla det borta eller köpa algskrapa med

        Din hanne kommer att åter hämta sig om skjärten är inte allt för skadad bara

        köp rödmygglarver har sätt att mina fiskar älskar det men blir lugnare med när dom har ätit upp det med

        jag tänkte också att de kunde vara nåt sånt men på djuraffären sa dom att de skulle gå bra. men dom vet ju inte alltid rätt

        jag har två algätare och har tänkt köpa en till.

        okej, jag ska pröva de! kan ju vara värt att testa jag ska göra vad jag kan för min lille rackare, hittills lever han fortfarande. ska göra rent akvariet och köra ett nitrittest. hör av mig om hur det går..

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av scrat
          jag tänkte också att de kunde vara nåt sånt men på djuraffären sa dom att de skulle gå bra. men dom vet ju inte alltid rätt

          jag har två algätare och har tänkt köpa en till.

          okej, jag ska pröva de! kan ju vara värt att testa jag ska göra vad jag kan för min lille rackare, hittills lever han fortfarande. ska göra rent akvariet och köra ett nitrittest. hör av mig om hur det går..
          Du menar inte att du tänker tömma hela karet va?! Utan bara skrapa rutor osv..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • scrat
            • November 2007
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            Har du kollat så att du inte har nitrit?

            Att man med tiden får skrapa rutorna mot alger är nomalt men om det kommer så här fort så beror det nog på att balansen inte är som den ska... Om du inte har tester hemma så kan du ta med lite vatten till zooaffären och kolla så att dina värden är bra..

            Att det var guppyn som dog kan bero på att den är känsligare och att det var hanarna som dog kan bero på att de redan var mobbade men om du inte såg direkta sårskador på dem så skulle jag gissa på att vattenbalansen inte är bra och det var därför de dog.. Om det är vattenbalansen och den inte blir bättre så kan fler komma att dö...

            Har du vågor på ytan?
            Temp?
            Växter och Sniglar?
            Storlek på karet?

            som jag skrev till "saruman" så ska jag köra nitrit test (kan man köpa de på djuraffär?) så fort jag kan och även göra rent akvariet och köpa ännu en algätare. och köpa röda mygglarver och mata med. matar man endast med de eller med flingmat också?

            jo det kan ju vara så att guppysarna är känsligare, tyvärr har ju de blivit väldigt hårt avlade och på så sätt "svagare" men jag hoppas att de andra ska överleva.

            ja jag har vågor på vattenytan, inte så jättemycket men lite och växterna fladdrar också, som de ska göra. för visst ska det väl vara lite rörelse på dem med? ska även köpa ny pump där det är en inbyggd luftpump också så det blir mer syre i vattnet.

            temperaturen ligger på ca 26 grader, har termometer och doppvärmare i akvariet.

            växter har jag ganska mycket av, både höga och låga. kanske har för många, men det ser inte så fruktansvärt mycket ut. inga sniglar?! :P

            akvariet är ca 50 l och jag har sammanlagt 15 fiskar i det. (7 blodtetra, 4 guppyhonor, 1 guppyhanne (och 1 i "karantän") samt 2 algätare.

            mvh tiina

            Kommentar

            • scrat
              • November 2007
              • 5

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Du menar inte att du tänker tömma hela karet va?! Utan bara skrapa rutor osv..

              haha nej, skrapa rutor och tömma typ.. 1/4 - 1/3 av vattnet och byta ut :P så brukar iallafall jag göra när jag gör rent

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Jo, men du tänker inte tömma karet och göra rent rubbet eller hur!?

                Om du har guppy och tänker försöka få yngel så kan jag rekommendera fryst Cyklops istället för mygglarver, min favorit och såvitt jag kan se även fiskar och räkors... Det är tillräckligt små för ynglen och de åker omkring istället för att bara sjunka till botten.. Flingfoder är bra också.. Variationen är viktigast... Försök kontrollera tempen med t ex en utetermometer (som tål vatten) mina visade 2 grader fel så jag hade 28 när jag trodde att jag hade 26. Fult tycker jag... Att sälja så usla termometrar..

                Vågor på ytan är bäst.. Precis som du har... Du kan dra ner bubblor i karet ett tag nu i början tills växterna och balansen har kommit igång och sedan kan du ta bort den och ha som du har nu... Man ser om det är syrebrist... Guppys står vid ytan och lapar, tetror står still och simmar upp till ytan och tar en nypa luft..
                Växterna tycker inte om luftbubblor.. Vissa sorter börjar skräpa direkt..

                Det är jättebra med mycket växter då kan man få en bra balans i karet.. Sniglar är också bra för balansen.. Speciellt Posthorn, städar bra.. De är bättre än algätare, tycker jag.. Algätarna kan också bli ilskna med åren och noppa guppyfenor.. På sniglarna kan man se om det är dags att byta vatten också, då kryper de upp till ytan allihopa...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Uddaveka
                  • June 2007
                  • 431

                  #9
                  man ska aldrig göra rent vattnet en gång i veckan! Bara när suget minskat. Och då endast krama ut den i en hink akvarumvatten! Annars kan dom snälla bakterierna dö.
                  ~Love animals~
                  Kramar Sofia
                  160l, 100l, 54l, 40l

                  Kommentar

                  Arbetssätt...