finns det fler namn på endlers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    finns det fler namn på endlers

    är lyrstjärtsguppy och endlers samma fisk?
    Elisabet
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

    #2
    Nä, jag tror inte det.

    Lyrstjärt är väl bara en fenform på "vanlig" guppy. Precis som det finns triangel, rund, undersvärd, översvärd, dubbelsvärd eller slöjform på stjärtfenan.

    Men som sagt det är bara vad jag tror. Vi får hoppas att någon av guppyexperterna på forumet ser frågan och kan svara bättre.
    Mvh / Mia

    Kommentar

    • Bette
      • September 2006
      • 635

      #3
      enligt en zoohandlare här i dalarna så är det samma sak. men för mej känns det som två olika slag av guppy. ja det blir spännande att se om nån "proffs" vet svaret.
      Elisabet

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        lyrstjärtsguppy och endlers är inte samma sak... lyrstjärt är en fenform som kan finnas på väldans många olika guppyvarianter...

        endlers har dock i stort sett alltid rund stjärtfena... kan ha ett litet under eller översvärd...

        finns många som säljer allt som liknar viltformen av guppy som endlers, men endlers är alltid endlers... (om det är en egen art eller inte ? Beats me...)
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Bette
          • September 2006
          • 635

          #5
          ok då var det som jag trodde. ja zoohandlarna har ju inte alltid rätt. men man vill ju gärna tro det, det borde ju vara dom som vet vet bäst.
          Elisabet

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Bette
            ok då var det som jag trodde. ja zoohandlarna har ju inte alltid rätt. men man vill ju gärna tro det, det borde ju vara dom som vet vet bäst.
            De BORDE ha rätt, men tyvärr säger de ibland bara nå´t som låter bra, utan att egentligen veta någonting, detta är större risk om affären är en blandad zoobutik än om det är en ren akvariebutik....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Miaadr
              Nä, jag tror inte det.

              Lyrstjärt är väl bara en fenform på "vanlig" guppy. Precis som det finns triangel, rund, undersvärd, översvärd, dubbelsvärd eller slöjform på stjärtfenan.
              Stämmer! Lyrstjärtliknande former finns dessutom på vissa endlers också, och speciellt på ENDLERSHYBRIDER kan det förekomma....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...