Svärdbärare som simmar "konstigt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicky
    • August 2007
    • 28

    Svärdbärare som simmar "konstigt"

    Har sökt på forumet men inte hittat någon liknande tråd...

    Har en svärdbärar hona som "vaggar" fram när hon simmar, har haft henne i ungefär 1v och hon har hållt på så hela tiden.

    Hon använder aldrig ryggfenan eller den är aldrig uppe iaf som den är på dom andra svärdisarna sen är stjärtfenan inte utspänd utan snarare helt slapp.

    Är hon sjuk eller funkar vissa svärdisar så?
  • Erika
    • May 2007
    • 182

    #2
    Hon mår nog inte helt bra och vad det är som är fel kan jag inte svara på eftersom det kan vara så många olika anledningar. Kolla vattenvärden till att börja med.
    MVH Erika
    MVH Erika

    Kommentar

    • Nicky
      • August 2007
      • 28

      #3
      Det har jag gjort körde vattenbyte i förrgår, kollade idag och vattnet är perfekt.

      Kommentar

      • Erika
        • May 2007
        • 182

        #4
        Hmmm... När de drar ihop fenorna så är det ett tecken på att det inte är som det ska. Om alla andra mår bra så kan det ju vara att hon är gammal, eller att hon inte har vänt sig vid sitt nya hem. Jag hade en hona som kurade länge innan hon kom till rätta. Hoppas att någon annan kan komma med tips och råd. Har du salt i vattnet förresten?
        //Erika
        MVH Erika

        Kommentar

        • Nicky
          • August 2007
          • 28

          #5
          salt? ska man ha det?
          hon äter och är pigg annars.

          Kommentar

          • Erika
            • May 2007
            • 182

            #6
            Ja lite slat är bra för immunförsvar och slemhinnor bl.a. Man kan ta vanligt salt utan jod men jag köper ektozon i djuraffären (jag vågar inget annat) Det står hur mycket du ska ha i å så i förpackningen.
            //Erika
            MVH Erika

            Kommentar

            • Nicky
              • August 2007
              • 28

              #7
              aha det ska jag testa tack

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Vad har du mer för fiskar? Hur stort är akvariet?
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • Nicky
                  • August 2007
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lilibet
                  Vad har du mer för fiskar? Hur stort är akvariet?
                  110L kar
                  3 dvärg guramis
                  6 svärdisar i olika färger
                  2 dvärg klogrodor
                  2 malar
                  1 svärdis yngel
                  e väl det som finns däri

                  Kommentar

                  • Lilibet
                    • June 2007
                    • 346

                    #10
                    Se upp med saltet, malar brukar inte gilla det.
                    Eftersom du har flera svärdbärare, borde hon ju inte känna sig ensam. Så länge hon äter, så går det väl an. Hon kanske är gammal, eller har bara svårt att finna sig tillrätta. En metod kan vara att möblera om litet i akvariet, då får alla fiskar rota sig på nytt, och en ny fisk har chansen att bli en i gänget.
                    Den som har flest saker när han dör vinner!

                    Kommentar

                    • Erika
                      • May 2007
                      • 182

                      #11
                      Jag har lite Ektozon i mina kar 1 tsk per 50 liter vatten, malarna mår prima!
                      MVH Erika
                      MVH Erika

                      Kommentar

                      • Nicky
                        • August 2007
                        • 28

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lilibet
                        Se upp med saltet, malar brukar inte gilla det.
                        Eftersom du har flera svärdbärare, borde hon ju inte känna sig ensam. Så länge hon äter, så går det väl an. Hon kanske är gammal, eller har bara svårt att finna sig tillrätta. En metod kan vara att möblera om litet i akvariet, då får alla fiskar rota sig på nytt, och en ny fisk har chansen att bli en i gänget.
                        imorse hittade jag henne död
                        ska testa lite salt oxå så att inte fler går den vägen, iofs ser alla ut att må prima men i förebyggande syfte

                        Kommentar

                        • Erika
                          • May 2007
                          • 182

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nicky
                          imorse hittade jag henne död
                          ska testa lite salt oxå så att inte fler går den vägen, iofs ser alla ut att må prima men i förebyggande syfte

                          vad tråkigt
                          MVH Erika

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nicky
                            salt? ska man ha det?
                            hon äter och är pigg annars.
                            Jag anser att det är fel att salta akvarievattnet, man kan ställa till mer problem än man löser på det sättet, TYVÄRR så vill ju affärerna gärna sälja saker till oss så de rekommenderar ofta (dyrt) extozonsalt, men det är i de flesta fall överflödigt, bättre att vänta ut henne om alla andra mår bra i övrigt. Jag tycker det låter som om hon KAN vara gammal, men om hon äter och trivs i övrigt så kan du helt enkelt vänta och se, kanske att hon är på tjocken och har det lite jobbigt innan födseln....svårt att veta, men vänta och se är det bästa råd jag kan ge i det här läget. Sök på "salt" i forumen så får du se vad andra anser om salt i (sötvatten)akvarievattnet....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Erika
                              • May 2007
                              • 182

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Jag anser att det är fel att salta akvarievattnet, man kan ställa till mer problem än man löser på det sättet, TYVÄRR så vill ju affärerna gärna sälja saker till oss så de rekommenderar ofta (dyrt) extozonsalt, men det är i de flesta fall överflödigt, bättre att vänta ut henne om alla andra mår bra i övrigt. Jag tycker det låter som om hon KAN vara gammal, men om hon äter och trivs i övrigt så kan du helt enkelt vänta och se, kanske att hon är på tjocken och har det lite jobbigt innan födseln....svårt att veta, men vänta och se är det bästa råd jag kan ge i det här läget. Sök på "salt" i forumen så får du se vad andra anser om salt i (sötvatten)akvarievattnet....
                              Jag har haft akvarium i sju månader och aldrig saltat vattnet men sedan jag köpte guppy så saltar jag. Guppysarna bara dog efter nån vecka så jag köpte nya hela tiden, det är nog sex st som dött men sedan jag började salta så har de ny klarat sig fint. Har nu 7 st och de ynglar. Men jag saltar inte regelbundet. Jag haft i en dos med ektozon och det har blivit några vattten byten sedan dess så salthalten är nog rätt låg nu. Jag hade nog något tjall med vattnet troligtvis och saltet kanske tog bort det. Vad vet jag ... Annars så saltar jag inte mina övrig akvarium.

                              MVH Erika
                              MVH Erika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...