Platy som gömmer sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy Girl
    • October 2007
    • 25

    Platy som gömmer sig?

    Har ett nystartat akvarium och skaffade mina första fiskar i förrgår. 5 st platy (2 hanar, 3 honor). I går när jag matade för första gången kom 4 st och åt glatt. Den femte fick jag leta efter. Fann honom inkilad mellan min rot och en växt, helt stilla. Trodde att han var död och skulle plocka bort honom, men när jag nuddade med håven så fick han plötsligt liv. Tittade sedan extra under kvällen och han höll sig mycket nära botten och ganska stilla jämfört med de andra fyra. Han är också störst i gruppen.

    Kan han vara gammal, eller är det något annat fel (eller inget fel alls?)
  • Yejjeh
    • October 2007
    • 150

    #2
    Ursprungligen postat av Guppy Girl
    Har ett nystartat akvarium och skaffade mina första fiskar i förrgår. 5 st platy (2 hanar, 3 honor). I går när jag matade för första gången kom 4 st och åt glatt. Den femte fick jag leta efter. Fann honom inkilad mellan min rot och en växt, helt stilla. Trodde att han var död och skulle plocka bort honom, men när jag nuddade med håven så fick han plötsligt liv. Tittade sedan extra under kvällen och han höll sig mycket nära botten och ganska stilla jämfört med de andra fyra. Han är också störst i gruppen.

    Kan han vara gammal, eller är det något annat fel (eller inget fel alls?)
    Han är antagligen sjuk eller skadad. Eller så kan han vara gammal.. Har han några tecken på att han är sjuk?
    Söker silvermollys
    Och andra levandefödare
    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Är du säker på att det är en hane? för våra platyhonor gömmer sig när dom skall yngla.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • Guppy Girl
        • October 2007
        • 25

        #4
        Ursprungligen postat av Thomas&Anna
        Är du säker på att det är en hane? för våra platyhonor gömmer sig när dom skall yngla.
        Jag är helt säker på att tre av de andra är honor, så om jag inte fått fel i affären så ska det vara en hane. Den håller sig ju ganska mycket gömd, men jag tycker mig ha sett ett gonopodium. Får dubbelkolla...

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Guppy Girl
          Jag är helt säker på att tre av de andra är honor, så om jag inte fått fel i affären så ska det vara en hane. Den håller sig ju ganska mycket gömd, men jag tycker mig ha sett ett gonopodium. Får dubbelkolla...
          Den gamla herren kanske bara är blyg... När jag köpte mina Platys så var de också jätteblyga och gömde sig. Den yngsta lilla hannen var den första som gav sig ut och simma och de andra följde till sist tveksamt efter, den äldsta hannen sist... De gillar inte förändringar... Då hade jag bara endlers och räkor i karet så det var ju inte ens några större faror... Om han ser frisk ut när han kommer fram (utspända fenor och pigg) så tror jag inte att du behöver oroa dig..
          Senast redigerad av Katharina; 31 October 2007, 13:20.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Guppy Girl
            • October 2007
            • 25

            #6
            Han var nog bara lite försiktig efter flytten, nu är alla fem framme och simmar omkring lika mycket.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Guppy Girl
              Han var nog bara lite försiktig efter flytten, nu är alla fem framme och simmar omkring lika mycket.
              Hur konstigt det än låter så kanske det behövs fler gömställen, det är när de saknar gömställen som de gömmer sig mycket, om det finns många reträttplatser så kommer de känna sig tryggare och stannar då också framme mer. Men det kan ju ha varit tillfällig blyghet också eftersom han nu är framme och simmar med de andra.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Guppy Girl
                • October 2007
                • 25

                #8
                De verkar nu alla må bra. Har flera gömställen; en grotta, en rot med utrymme under samt har planterat ganska tät växtlighet i ett hörn (med tanke på att ge framtida yngel en sportslig chans).

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guppy Girl
                  De verkar nu alla må bra. Har flera gömställen; en grotta, en rot med utrymme under samt har planterat ganska tät växtlighet i ett hörn (med tanke på att ge framtida yngel en sportslig chans).
                  Vad bra det låter, men det kanske behövs flera täta snår i olika hörn för att ynglen skall klara de första veckorna, men det beror ju också på hur sammansättningen i akvariet är.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...