Gammal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    Gammal

    Kan man se tecken på blackmolly när det håller på o bli gammal?

    Har en hanne som har lite dåligt med färg på bak fenan
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Saruman
    Kan man se tecken på blackmolly när det håller på o bli gammal?

    Har en hanne som har lite dåligt med färg på bak fenan
    De blir slöa, ryggen kan bli krökt, de magrar utan egentlig anledning, mm. Eller dör knall fall.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      ahh ok då vet jag vad som kan väntas längre fram då eller snar fram tid

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Saruman
        ahh ok då vet jag vad som kan väntas längre fram då eller snar fram tid
        Inget att gråta över, det är det som är bra med så pass billiga fiskar som levandefödare är, man kan lätt komplettera när de faller ifrån, alternativt se fram emot när deras yngel kommer upp i ålder. Får man bara lagom snurr på det där så blir man självförsörjande.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Saruman
          • October 2007
          • 183

          #5
          Det är sant som du sa..
          Men jag tycker det är rätt så svårt att hitta riktiga prakt expel på hanar om man är kräsen

          men man får ju akta sig så det inte blir inavel bara hehe

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Saruman
            Det är sant som du sa..
            Men jag tycker det är rätt så svårt att hitta riktiga prakt expel på hanar om man är kräsen

            men man får ju akta sig så det inte blir inavel bara hehe
            Om man inte hade haft inaveln att jobba med så hade vi aldrig haft de färgglada snygga fiskvarianter vi ser i akvarierna idag. Riskerna med inavel när det gäller akvariefisk är överdrivna. Visst, det kan ibland hända att den liten grupp som inavlas under LÅNG tid (många, många år!) blir degenererad, men då kan man lätt föra in nya gener genom att sätta in några nya hanar så är den saken löst. Jag träffade en man som haft en och samma stam med guppy sedan 1965 utan problem....det ger lite perspektiv på saken eller hur?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Saruman
              • October 2007
              • 183

              #7
              Ja det håller jag med om :-)

              för jag har ju hört förut att det blir lätt inavel bland levande födare.. men när du skrivit till mig om guppy så har det gett större perspektiv

              Men det är kul att kunna diskutera om sånt här

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Saruman
                Ja det håller jag med om :-)

                för jag har ju hört förut att det blir lätt inavel bland levande födare.. men när du skrivit till mig om guppy så har det gett större perspektiv

                Men det är kul att kunna diskutera om sånt här
                Det tråkiga är bara att denna myt är så stark, det finns dessutom personer som tror att "inavelsmyten" gäller alla guppy generellt, och skyller sina misslyckanden på det, istället för att när guppysarna dör lära sig av sina misstag och gå vidare lite klokare, nej då skyller de på inavel istället och myten lever vidare.
                Häromdagen pratade jag med en kvinna som misslyckats med "guppy" och skyllde på inavel, men det visade sig vara Endlersguppy hon fått via någon som odlade själv, och då tror jag inte mycket på inavel som anledning till att hennes dog, det visade sig till exempel att hon inte riktigt hade koll på hur man egentligen gjorde rent karet, hon storstädade, dvs tömde karet och gjorde kliniskt rent, och då är det inte konstigt att fiskarna fick en chock och dog eller hur? Hon är dessutom inte ensam, många vet helt enkelt inte hur man skall göra....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Men det går ju inte att komma ifrån att guppy inte är lika tåliga som förr. Tycker iaf jag.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Men det går ju inte att komma ifrån att guppy inte är lika tåliga som förr. Tycker iaf jag.
                    Men du har inga belägg för att det är fel på GENERNA eller hur? Det kan lika gärna (och mycket troligare) vara fel på skötseln antingen i butiken eller hemma hos akvaristen, vilket jag lutar åt. Det är mycket mer sannolikt än att alla guppy av alla stammar plötsligt skulle ha gått och blivit degenererade på samma gång.....
                    Vad menar du förresten med "förr"? Minnet är selektivt, kanske dog de lika ofta/sällan "förr" också, bara det att din och andras hjärnor sorterat bort dessa förluster? DETTA har jag naturligtvis inga belägg för...
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Saruman
                      • October 2007
                      • 183

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Det tråkiga är bara att denna myt är så stark, det finns dessutom personer som tror att "inavelsmyten" gäller alla guppy generellt, och skyller sina misslyckanden på det, istället för att när guppysarna dör lära sig av sina misstag och gå vidare lite klokare, nej då skyller de på inavel istället och myten lever vidare.
                      Häromdagen pratade jag med en kvinna som misslyckats med "guppy" och skyllde på inavel, men det visade sig vara Endlersguppy hon fått via någon som odlade själv, och då tror jag inte mycket på inavel som anledning till att hennes dog, det visade sig till exempel att hon inte riktigt hade koll på hur man egentligen gjorde rent karet, hon storstädade, dvs tömde karet och gjorde kliniskt rent, och då är det inte konstigt att fiskarna fick en chock och dog eller hur? Hon är dessutom inte ensam, många vet helt enkelt inte hur man skall göra....

                      Du har rätt i det som du skrev sista raderna


                      Jag har lite funderingar men vet inte hur jag ska ut trycka mig bara..

                      Tänkte om man hittar en fiskart låt oss säga guppy efter som det är lite het diskustion på den här forumet

                      Så det borde ju gå få tillbaks ursprunget som guppy har i vildtillstånd genom avla fram så mycket det går samtidigt hitta dom "starka" yngel men så klart det är säkert svårt att hitta vilka yngel som är "starka" o inte eller har jag fel?
                      Om det skulle kunna gå så borde guppy kunna få sitt ursprungs färg med tiden visst det är mycket tid bakom det men det är bara kul fundering som jag har bara men som sakt är dålig på att formulera mig bara o hoppas det blir inte någon missförtånd det som jag skrev bara

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Men du har inga belägg för att det är fel på GENERNA eller hur? Det kan lika gärna (och mycket troligare) vara fel på skötseln antingen i butiken eller hemma hos akvaristen, vilket jag lutar åt. Det är mycket mer sannolikt än att alla guppy av alla stammar plötsligt skulle ha gått och blivit degenererade på samma gång.....
                        Vad menar du förresten med "förr"? Minnet är selektivt, kanske dog de lika ofta/sällan "förr" också, bara det att din och andras hjärnor sorterat bort dessa förluster? DETTA har jag naturligtvis inga belägg för...
                        Klart att det finns guppyn och andra levandefödare som är bra avlade. Men nog låter det tex här på Zoopet som att det är mycket problem med levandefödare överhuvudtaget. Minnen kan vara selektiva som du säger. För x-antal år sedan jobbade jag i akvarieaffär/zoobutik så lite skillnad märks tycker jag men det är jag och min hjärna iofs.
                        Senast redigerad av eriahl; 30 October 2007, 17:38.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Erika
                          • May 2007
                          • 182

                          #13
                          Hej och ursäkta att jag lägger mig i ....men jag har hört att guppyn lever i hårt saltade vatten innan de kommer till butik och att de bör "avsaltas" innan de säljs. De som inte är avsaltade dör oftast innom några veckor om de kommer till akvarium som inte saltas...... Nån som vat nåt om detta?


                          MVH Erika
                          MVH Erika

                          Kommentar

                          • Saruman
                            • October 2007
                            • 183

                            #14
                            Jag har inte hört något om det att guppy skulle leva i hårt saltade vatten utan dom är ju sötvattens fiskar

                            Kommentar

                            • Erika
                              • May 2007
                              • 182

                              #15
                              Jag diskuterade med en zoobutik om varför mina guppis blev hängiga i mitt osaltade vatten och då sa de så....har tillsatt salt och de är pigga! Om det är slump eller fakta vat jag inte. Kan ju varit andra orsaker som gjorde att de blev hängiga.

                              //Erika
                              MVH Erika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...