Platyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lady
    • February 2007
    • 36

    Platyngel

    Hurra fick 25 st korallplaty ungar inatt så söta.Men jag undrar om jag behöver ett komplett litet akvaruim till dom ?Nu har jag dom i en större guldfisk skål vill inte att de ska bli uppätna av mina scalarer.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    grattis

    jag tror du nog ska köpa dig ett litet akvari till dem, eller så kan du nog låta de växa till sig lite i skålen tills de blir en 1-2 cm....då borde du kunna släppa ut dem sen till det stora akvariet.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • lady
      • February 2007
      • 36

      #3
      Tack för svaret.Skall bli spännande att följa de små liven

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av lady
        Tack för svaret.Skall bli spännande att följa de små liven

        önskar dig lycka till
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av lady
          Hurra fick 25 st korallplaty ungar inatt så söta.Men jag undrar om jag behöver ett komplett litet akvaruim till dom ?Nu har jag dom i en större guldfisk skål vill inte att de ska bli uppätna av mina scalarer.
          Vad har du i ditt stora akvarie? Har du bara snälla lugna fiskar så behöver du inte skilja ynglen från de andra...men till och med tetror kan vara glupska nog att äta åtskilliga yngel.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • lady
            • February 2007
            • 36

            #6
            Hej jag har 2 scalarer och korallplaty +2 malar.Om jag har kvar de i skålen räcker det med en vanlig lampa över för att hålla värmen eller rekomenderar ni att jag investerar i ett yngelakvarium?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av lady
              Hej jag har 2 scalarer och korallplaty +2 malar.Om jag har kvar de i skålen räcker det med en vanlig lampa över för att hålla värmen eller rekomenderar ni att jag investerar i ett yngelakvarium?
              Skålar avråder jag ifrån av många anledningar som vi inte går in på här, dessutom med en lampa över så kan de få det hett om fenorna om man har otur, skaffa ett yngelkar om du har plats för det, 50-70 liter kan vara lagom tycker jag, med scalarer i ditt akvarium så krävs det antingen ett yngelkar eller hysteriskt mycket gömställen för att ynglen skall överleva direkt i akvariet, bäst blir det nog med ett yngelkar. Lycka till.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • lady
                • February 2007
                • 36

                #8
                Hej och tack för alla svar.Jag va och köpte mej ett mindre akvarium med pump,doppvärmare mm till mina bebisar.Jag har en fråga till.Hur ofta ska jag mata dom?

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av lady
                  Hej och tack för alla svar.Jag va ochurs med levandefödare, så kan man mata dem med artemianauplier, micromask köpte mej ett mindre akvarium med pump,doppvärmare mm till mina bebisar.Jag har en fråga till.Hur ofta ska jag mata dom?
                  Hur ofta matar man bebisar? Så ofta du hinner men små mängder varje gång. Variera också matningen och ha tonvikten på foder med grönfoderinslag (spirulinaalger), det finns foder för växtätande ciklider som passar levandefödare bra. Kör torrfodret du tänker använda i en mortel och häll pulvret i en vanlig kryddburk så kan du lätt ge finfördelat torrfoder många gånger om dagen.
                  Ynglen gillar också olika frysfoder: bosmider/små dafnier, finsmulad "räkmix" (se upp! Lätt att överdosera om ynglen går själva!), dessutom, men det är överkurs med levandefödare, så kan man kläcka levande artemianauplier, ge micromask som man odlar själv, eller för den delen varför inte grindalmask när man ändå håller på....
                  För att man inte skall få för mycket foderrester på botten som fördärvar vattnet så kan man ha några pansarmalar som städar på botten. Att de är söta gör ju heller inget.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • fairing
                    • October 2003
                    • 574

                    #10
                    hur gör man för att ynglena ska växa så fortsom möjligt,har ett 40l med massa ungfödare och tycker dom växer så sakta,hur ofta kan man byta vatten och hur mycke,vilket foder är bäst.dom bor ihop med white pearl räkor.
                    www.akvarietorget.se

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Jag gör reklam för fryst Cyklops..

                      Både till yngel och räkor... Räkorna får det där ämnet, Kinitin eller vad det nu heter som de behöver till skalen och ynglen får lagom små matbitar... Det far dessutom omkring i karet en lång stund och lägger sig inte bara på botten.. Helt klart är ju att jag som är räktokig hellre rekommenderar räkor som städpatrull åt yngel än malar, räkor och yngel är en perfekt och mycket gynnsam symbios för båda parter...

                      Torrfoder smular jag ordentligt mellan fingrarna och sedan stoppar jag ner alltsammans under ytan.. Små yngel kan inte bryta vattenytan...
                      Lady: se till att du har vågor på ytan så det blir ordentligt syresatt och stoppa inte tillbaka ynglen förrän de är större än neontetror, om skalarerna är fullvuxna vill säga.. En fullvuxen Skalar kan kapa av en neontetra och äta den i 2 munsbitar..
                      Senast redigerad av Katharina; 31 October 2007, 13:26.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av fairing
                        hur gör man för att ynglena ska växa så fortsom möjligt,har ett 40l med massa ungfödare och tycker dom växer så sakta,hur ofta kan man byta vatten och hur mycke,vilket foder är bäst.dom bor ihop med white pearl räkor.
                        Man kan inte speeda upp det hur mycket som helst, och dessutom så växer de långsammare i små akvarier, skaffa ett större så skall du se att de växer bättre också. Bra förstafoder är förresten micromask & grindalmask också, lättodlade foder till minimal kostnad, man kan kläcka artemianauplier också men de är betydligt dyrare i jämförelse....frusta bosmider och finsmulat/mortlat torrfoder är också bra mat i början.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • lady
                          • February 2007
                          • 36

                          #13
                          Hej vill bara meddela att jag har 13 små underbara korallplatys i mitt mindre akvarium nu.Dom andra klarade sig inte men 13 är ok ändå.De är 3 veckor nu och jag matar dom med smulat flingfoder,behöver dom något annat?

                          Kommentar

                          • cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

                            #14
                            Ursprungligen postat av lady
                            Hej vill bara meddela att jag har 13 små underbara korallplatys i mitt mindre akvarium nu.Dom andra klarade sig inte men 13 är ok ändå.De är 3 veckor nu och jag matar dom med smulat flingfoder,behöver dom något annat?

                            De andra har tidigare i den här tråden gett massa bra förslag;-)

                            Kommentar

                            • lady
                              • February 2007
                              • 36

                              #15
                              Tack för svaret

                              Kommentar

                              Arbetssätt...