Är Black Molly känslig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy Girl
    • October 2007
    • 25

    Är Black Molly känslig?

    Har nyligen köpt ett akvarium och funderar nu på olika fiskar. Tänker mig metallpansarmalar, neontetra, guldbarb samt platy eller black molly i ett 125-liters akvarium.
    Har dock på en del ställen läst att black molly är känsliga och ej lämpliga som nybörjarfiskar samt att de behöver lätt salt vatten för att trivas.
    På andra ställen (de flesta) rekommenderar man black molly som en lättskött och lämplig nybörjarfisk.

    Vad är era erfarenheter?
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    #2
    Ja har haft massor med olika molly sorter, men aldrig hört om det:S Tror inte svarta e kännsligare än andra, mina har levt länge utan salt o fått yngel. Men gör som du vill
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      Dom är lätt att sköta om bara man har lätt salt halt i vattnet men dom kan bli angripna av vita prick

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Black molly brukar vara känsligare än platies. De vill ha det ganska varmt och gärna lite salt i vattnet. Annars kan de som Saruman redan påpekat lätt angripas av vita prick (vilket även kommer att smitta över till övriga fiskar).

        De blir även nästan dubbelt så stora som platies och personligen tycker jag att det ser mycket snyggare ut med mindre fiskar i ett akvarium av den storleken. Stora fiskar i ett relativt litet akvariet gör att akvariet ser mindre och trängre ut. Dessutom är det trevligare för fiskarna med större utrymme.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Problemet med Black Molly är att det ofta säljs fisk som är odlad i Asien, och de är ofta uppfödda i saltat vatten.
          Jag har BM som är svenskodlade och har haft denna stammen i ca 1,5 år utan ett anda sjukdomsfall, och detta utan salt i vattnet och 26 grader i vattnet. Kan man få tag i svenskodlad BM är chansen mycket större att de håller sig friska utan salt än om du köper fisk som du inte vet var den kommer från.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            För att vara säker tycker jag att man skall fråga i den affären man skall köpa dem om de är odlade i rent sötvatten, i så fall bör man inte börja att laborera med salt.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Problemet med Black Molly är att det ofta säljs fisk som är odlad i Asien, och de är ofta uppfödda i saltat vatten.
              Jag har BM som är svenskodlade och har haft denna stammen i ca 1,5 år utan ett anda sjukdomsfall, och detta utan salt i vattnet och 26 grader i vattnet. Kan man få tag i svenskodlad BM är chansen mycket större att de håller sig friska utan salt än om du köper fisk som du inte vet var den kommer från.
              Det där köper jag rakt av.... Om de kunde gå med Crystal så skulle jag köpa direkt... Men tyvärr verkar det inte som någon här på Zoopet har haft dem tillsammans..

              Jag har också hört att de behöver mycket varierad kost för att inte bli sjuka.. Här på Zoopet tipsades det om förvälld Broccoli, osaltad.. (det kan ta några ggr innan de fattar att det är mat) Och frysmat..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Räkorna skulle nog bara bli en liten munsbit för BM när de är stora, för stora blir de och speciellt honorna som säkert är runt decimetern, men å andra sidan släpper de en hel del yngel i den storleken med.
                Att ge varierad kost ser jag mer eller mindre som en självklarhet, men det är tyvärr inte alla som gör det. Det funkar bra med bara torrfoder, men risken att de saknar något i kosten blir större, och då kommer som sagt riskerna med sjukdomar.
                Det bästa är att ha malar och andra sorts fiskar tillsammans med dem då man mer eller mindre blir tvungen att stödmata med grönsaker, fryst foder och andra godbitar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jag har också hört att de behöver mycket varierad kost för att inte bli sjuka.. Här på Zoopet tipsades det om förvälld Broccoli, osaltad.. (det kan ta några ggr innan de fattar att det är mat) Och frysmat..
                  Ja de behöver varierad kost. Det vanligaste felet man gör är att bara ge dem vanlig flingmat som innehåller för lite vegetabilier. Men det finns även flingmat att köpa som innehåller mycket vegetabiler. Jag ger faktiskt mina barber, guramis och botior en blandning av vanlig flingmat och flingmat med hög vegetabiliskt innehåll, plus att de även får djupfryst plankton och nykläckt artemia.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Den som vill komplettera med grönfoder skall med fördel kolla efter mat anpassad för Tanganyika & Malawiciklider, med högt innehåll av spirulinaalger. Då får man valuta för pengarna....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Problemet med Black Molly är att det ofta säljs fisk som är odlad i Asien, och de är ofta uppfödda i saltat vatten.
                      Jag har BM som är svenskodlade och har haft denna stammen i ca 1,5 år utan ett anda sjukdomsfall, och detta utan salt i vattnet och 26 grader i vattnet. Kan man få tag i svenskodlad BM är chansen mycket större att de håller sig friska utan salt än om du köper fisk som du inte vet var den kommer från.
                      Jag kan bara hålla med.
                      Jag har dock aldrig haft tur med BM, de har alltid drabbats av vita prick och jag tröttnade på detta redan för 25 år sedan. Det finns många andra fiskar att testa om man misslyckas med en art....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...