Bara hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phocahontas
    • December 2006
    • 31

    Bara hanar?

    Är sugen på att skaffa Guppys, helst bara hanar då jag inte vill ha några yngel, men tycker att Guppy hanar har så fina färger. Men går det att bara ha hanar? Eller allt går väl men mår dom dåligt av det?
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    det jag anser är ju att de kommer jaga varandra, eftersom killar är ju killar i djurens värld, alltså de behöver lite revir ställe.

    Jag har inte märkt någe på mina guppy hanar att de bråkar men jag har dock bara 2 hanar och 3 tjejer.

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Nej, guppyhanar bildar inga revir. Det går bra med bara hanar.
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ja jag instämmer att det går bra med bara hanar, men varför egentligen???? Du kommer ju bara få fylla på med dyr "köpefisk" hela tiden, skaffa några honor och hanar så håller du igång återväxten bara till foderkostnaden...
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Om du har bara hanar berövar du dem en av de mest betydelsefulla sakerna i deras liv. Guppies tänker ju bara på 2 saker - mat och sex

          Om du vill ha fina fiskar så inte förökar sig hela tiden finns ju en massa andra fina arter vilkas äggen inte brukar kläckas i vanliga akvarium.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #6
            Köp några dvärgklogrodor om det passar med övriga invånare. Grodorna älskar att jaga och äta guppy yngel Kul, gott och nyttigt för dom och ingen guppy explosion för dig
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Loelle
              Köp några dvärgklogrodor om det passar med övriga invånare. Grodorna älskar att jaga och äta guppy yngel Kul, gott och nyttigt för dom och ingen guppy explosion för dig
              Ja "levandefoder" är ju aldrig fel...
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Phocahontas
                • December 2006
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Ja jag instämmer att det går bra med bara hanar, men varför egentligen???? Du kommer ju bara få fylla på med dyr "köpefisk" hela tiden, skaffa några honor och hanar så håller du igång återväxten bara till foderkostnaden...

                Har redan ett antal black mollys som är väldigt produktiva och jag har nog att se till att dom inte tar över akvariet. Vill därför inte ha en till art som håller på likadant.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Phocahontas
                  Har redan ett antal black mollys som är väldigt produktiva och jag har nog att se till att dom inte tar över akvariet. Vill därför inte ha en till art som håller på likadant.
                  Det du egentligen behöver är någon som kan decimera antalet yngel till en lagom nivå, eller så säljer du helt enkelt av ynlen när de blir för många, då kan du ha både BM och guppy. Vill du ha yngelätare så är stora tetror ett bra färgglatt val.
                  Dolkstickstetra till exempel blir stora och fina, rör inte vuxna guppy, men äter yngel, när de blir riktigt stora så kan man kanske med lite god vilja likna dem vid en "MINIDISCUS", rund och fin kroppsform och leverbrun färg med röd prick, samt svartgul ryggfena i vimpel.....FINA!!!! De kan gå i mindre grupper också, man kan hålla dem i en liten grupp på 3-5 individer.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Phocahontas
                    • December 2006
                    • 31

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Det du egentligen behöver är någon som kan decimera antalet yngel till en lagom nivå, eller så säljer du helt enkelt av ynlen när de blir för många, då kan du ha både BM och guppy. Vill du ha yngelätare så är stora tetror ett bra färgglatt val.
                    Dolkstickstetra till exempel blir stora och fina, rör inte vuxna guppy, men äter yngel, när de blir riktigt stora så kan man kanske med lite god vilja likna dem vid en "MINIDISCUS", rund och fin kroppsform och leverbrun färg med röd prick, samt svartgul ryggfena i vimpel.....FINA!!!! De kan gå i mindre grupper också, man kan hålla dem i en liten grupp på 3-5 individer.
                    Har dock ett litet akvarium, ca 45 liter bara. Ska dock flytta några av dom vuxna mollysarna så blir det mer plats över.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Phocahontas
                      Har dock ett litet akvarium, ca 45 liter bara. Ska dock flytta några av dom vuxna mollysarna så blir det mer plats över.
                      Ett bättre tips är att skaffa ett större till dem, de behöver egentligen ett mycket större för att trivas riktigt. Köp ett på runt 100-150 liter istället. Det akvarium du har nu kan du ju använda som yngelakvarium...
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Phocahontas
                        • December 2006
                        • 31

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Ett bättre tips är att skaffa ett större till dem, de behöver egentligen ett mycket större för att trivas riktigt. Köp ett på runt 100-150 liter istället. Det akvarium du har nu kan du ju använda som yngelakvarium...

                        Kommer inte att ske då jag varken har plats eller råd med det. Men jag skulle vilja

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Ett bättre tips är att skaffa ett större till dem, de behöver egentligen ett mycket större för att trivas riktigt. Köp ett på runt 100-150 liter istället. Det akvarium du har nu kan du ju använda som yngelakvarium...
                          Håller med. 45 liter är alldeles för litet för mollies
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Phocahontas
                            • December 2006
                            • 31

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Håller med. 45 liter är alldeles för litet för mollies

                            Jag vet det, tog över dessa mollies av en granne för ca 6 månader sen hon tänkte spola ner dom levande i toaletten. Dom har fått det mycket bättre hos mig, hon hade dom i ett 12 liters plastakvarium utan doppvärmare och växter. Så dom tycker nog att dom har kommit till himlen.

                            Men som sagt så har jag varken plats eller råd att köpa ett större akvarium, så det är som det är. Kan varken ha dom bland scalarerna eller guldfiskarna, och mitt hörnakvarium där neontetror och glödbandstetror huserar kan inte ta emot alla mollies.

                            Kommentar

                            • Raskens
                              • April 2006
                              • 933

                              #15
                              Vi har guppi med våra skalarer. Dom rör dom inte och inte ett enda överlevande yngel på c.a 4 mån.
                              Agneta.
                              Agneta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...