Guppy inavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvir
    • June 2007
    • 42

    Guppy inavel?

    jag är lite rädd för att mina nya guppysar är inavlade.. varför jag tror det är att jag fick guppysar för kanske 3 månader sen då var akvariet nystartat.
    Då hade jag 1 hona och 1 hane, de fick ungar och jag lyckades rädda 5 st varav 3 tjejer och 2 killar, alal de 3 tjejerna ser ut att föda närsomhelst, likaså mamman till dem, Den första guppyn i karet. Och ikväll födde mamman nya guppys som verkar må lite sisådär inte så jätte rörliga. Farsan dog för ca 6 dar sen. Är risken stor att mamma har fått barn med en av sönerna? lr hade jag tur och mamman och pappan fick ännu en gång barn? I värsa fall, om det är inavel på guppysarna hur göra jag då?

    tack på förhand
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Inavel får man om söner o döttrar blir könsmogna det går knappast att undvika.Jag har flera mollys som är inavel och jag märker inget på de att det skulle vara problem.Att dina yngel som föddes i går inte är rörliga är inget att oroa sig för de kommer nog igång men märker du att ynglen är missbildade etc så tar du bort de såklart.Sen är det ju så att guppy har förrådsbefruktning så en parning leder till flera kullar så det kan vara pappan som är skyldig även till denna kull.

    Kommentar

    • elvir
      • June 2007
      • 42

      #3
      förhoppningsvis så är han det för att de verkar må prima just nu . Det var nog dom första simm tagen som vart lite svåra.. Härligt tack för svaret

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av elvir
        förhoppningsvis så är han det för att de verkar må prima just nu . Det var nog dom första simm tagen som vart lite svåra.. Härligt tack för svaret
        Fiskar och speciellt guppy är inte speciellt känsliga för inavel, det har tvärt om varit en förutsättning för att få fram alla de färger och fenformer som finns idag. Så sluta oroa dig, men om en stor andel av ynglen blir missbildade så skaffar du bara en eller flera nya hanar så är problemet löst igen. Lycka till. Lär dig mer genom att läsa om LINJEAVEL och andra typer av avel.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • elvir
          • June 2007
          • 42

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Fiskar och speciellt guppy är inte speciellt känsliga för inavel, det har tvärt om varit en förutsättning för att få fram alla de färger och fenformer som finns idag. Så sluta oroa dig, men om en stor andel av ynglen blir missbildade så skaffar du bara en eller flera nya hanar så är problemet löst igen. Lycka till. Lär dig mer genom att läsa om LINJEAVEL och andra typer av avel.

          Tack så mkt, Har läst väldigt mkt om inavel och vad folk skrivit om det. Men man vill ju helst slippa det Tex födda med 2 huvuden osv.. tack ännu en gång för rådet

          Ps: Jag var förbi affären i närheten och de sa att de tar emot guppys bara man ringer först, Det var väldigt skönt att höra

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av elvir
            Tack så mkt, Har läst väldigt mkt om inavel och vad folk skrivit om det. Men man vill ju helst slippa det Tex födda med 2 huvuden osv.. tack ännu en gång för rådet

            Ps: Jag var förbi affären i närheten och de sa att de tar emot guppys bara man ringer först, Det var väldigt skönt att höra
            Vad bra! Då kan du lätt undvika överbefolkning, kanske också att du kan byta till dig nya varianter.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av elvir
              Tack så mkt, Har läst väldigt mkt om inavel och vad folk skrivit om det. Men man vill ju helst slippa det Tex födda med 2 huvuden osv..
              Tvåhövdade guppyyngel får man inte ofta, de överlever knappast i ett vanligt akvarium. Det vanligaste problemet är kort livslängd eller krökta ryggar på nyfödda yngel, men det löser man i så fall med att föra in nytt blod i sin grupp, köp en eller flera snygga hanar så vips är problemet borta!

              Googla på "guppyavel", "Guppygenetik" eller liknande så kan du säkert få reda på så mycket du rimligen vill veta.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...