Guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnLo
    • October 2007
    • 40

    Guppy yngel

    Har suttit här och läst om dessa små liv i några timmar nu, men blir mer förvirrad än klok, lite klokare har jag blivit men mycket info på kort tid.

    Har haft mitt akvarium i gång i snart en månad, haft Guppy'sar i det sen i torsdags, i morse när jag kikade in så såg jag ett yngel, blev glad i hågen och helt plötsligt såg jag fyra till. Har med andra ord 5 yngel just nu, lite smått chockande då jag inte vet hur jag ska bete mig med och när det föddes, tycker de är rätt stora nämligen, närmare en centimeter snart, hur länge kan de ha varit ute i det fria så att säga då?

    Läste att man kunde ha det med de andra, med risk att det blir uppätna, vilket jag inte vill. Har samlat in de små liven nu, det jag sett (tålamod är inte min bästa sida, men det tog sin tid, äger ingen håv heller så en plastmugg fick duga) i den plastpåse jag fick de andra fiskarna i och satt fast den i kanten på akvariumet (öppen så klart) så att det får samma vattentemperatur som de var van vid innan.

    Hur skulle ni som är lite kunnigare ha gått tillväga?

    Tacksam för alla de svar som kan komma
  • flying.fiskman
    • September 2007
    • 8

    #2
    Jag har också idag fått de första yngel och lagt 6 st. i en sån yngelkasse som flyter omkring i akvariet. några yngel såg jag var kvar, vill nu se om de klarar sig med föräldrarna men tror inte oddsen är hög. föräldrarna verkar yngelsugna. I det lilla karet kan vattnet cirkulera. Du får nog skaffa dig något yngelkasse aktig som man hänger i med små hål så akvarievattnet byts.
    Sen är jag också nyaste nybörjare så kan inte mer än du,
    Lycka till!
    Guppy*s två ancistrus; albino hona brunfläckig hanne, 9 kardinaltetror.

    Kommentar

    • Sara1111
      • April 2007
      • 202

      #3
      Om du absolut vill rädda all ynglen så har du gjort helt rätt, men skaffa en yngelkasse istället för plastpåsen så det blir lite vattengenomströmning. Alternativt kan du ta en glassburk typ bigpack och göra hål i själv. Mata kan du göra med vanligt flingfoder som du smular ordentligt. Se till att suga upp det som hamnar på botten i kassen så det inte möglar. Jag gjorde så med min första kull och alla utom en överlevde. Numera får de (och platy-ynglen) klara sig bäst de vill med förhoppningen om lite naturligt spill. Dom blir så väldigt många annars tillslut.
      Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        har man gått med växter i akvariumet så brukar alltid några klara sig jag har aldrig brytt mig om att spara på yngel utom en gång utan de får födas i akvariumet och där växer de starkaste upp, du kommer ändå att få massor av yngel sen så att några blir mat är ingen katastrof.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Har du bara guppy i akvariet så är infångandet onödigt, släpp ut dem och mata med finsmulat flingfoder, frysta smådafnier/bosmider och kanske också micromask. Då växer de fort. En cm??? En del honor föder större yngel än andra, så är det, det ligger i generna i så fall. Lycka till.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • AnnLo
            • October 2007
            • 40

            #6
            Tack för alla svar!! Oerhört tacksam.

            Jag har bara guppy i akvariumet, har rätt mycket växter, satte in lite tätare idag så vi får se om jag släpper ut de små liven. De är närmare en centimeter än 5 mm i alla fall, annars hade jag nog aldrig sett de skulle jag tro.

            Vill försöka spara dem, mest för att det var de första jag fått och sedan för att se hur de utvecklas, lär mig förhoppningsvis något om djuren. Men kommer det fler yngel inom den närmaste framtiden så får det nog bli den naturliga gången i akvariumet. Har dock svårt för att tänka mig mina djur döda, lite för känslig ibland. Dock värre med pälsdjur som man är mer intim med.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av AnnLo
              Tack för alla svar!! Oerhört tacksam.

              Jag har bara guppy i akvariumet, har rätt mycket växter, satte in lite tätare idag så vi får se om jag släpper ut de små liven. De är närmare en centimeter än 5 mm i alla fall, annars hade jag nog aldrig sett de skulle jag tro.

              Vill försöka spara dem, mest för att det var de första jag fått och sedan för att se hur de utvecklas, lär mig förhoppningsvis något om djuren. Men kommer det fler yngel inom den närmaste framtiden så får det nog bli den naturliga gången i akvariumet. Har dock svårt för att tänka mig mina djur döda, lite för känslig ibland. Dock värre med pälsdjur som man är mer intim med.
              Ja eftersom att akvariefiskar (och speciellt guppy) är relativt kortlivade djur (ungefär 1 års livslängd) så får man inte vara för blödig. De dör då och då, så är det bara. Tur att de får yngel som fyller på efter hand...släpp ut dem, är de över 5mm så kommer de säkert klara sig, är de instängda så kan de mycket väl dö bara därför....
              Senast redigerad av tummen; 22 October 2007, 12:58.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • AnnLo
                • October 2007
                • 40

                #8
                Har nu införskaffat i en yngelkasse som flyter runt i akvariumet, får se hur länge det blir kvar i den, de andra verkar inte gilla den så mycket, det ser ju mat och lite fler fiskar, är där och bökar lite nu och då.

                Om jag får de att överleva, hur lång tid tar de innan det börjar bli någorlunda stora och det börjar synas lite färg på de små? Det är ju lite smått tråkiga att titta på nu rent estetiskt. Som att titta på en mört eller löga, tråkigt med andra ord.

                Kommentar

                • carro_h84
                  • October 2007
                  • 10

                  #9
                  min första kull med guppy bebisar är lite drygt två månader nu och den sista tiden har det börjat komma ordentlig färg och nu kan man se ordentligt hur dom kommer se ut som vuxna. min andra kull är bara en månad och dom kan man inte se på ännu, dom är mer svarta och genomskinliga.
                  men dom är ruskigt söta men om dom är så pass stora som nästan en cm går dom ju inte in i munnen på de vuxna så då borde det väl vara riskfritt att släppa ut dem. mina har varit med vuxna sen de var små och inte blivit uppätna..
                  Senast redigerad av carro_h84; 23 October 2007, 10:13.
                  Som vi alla vet..
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av carro_h84
                      min första kull med guppy bebisar är lite drygt två månader nu och den sista tiden har det börjat komma ordentlig färg och nu kan man se ordentligt hur dom kommer se ut som vuxna. min andra kull är bara en månad och dom kan man inte se på ännu, dom är mer svarta och genomskinliga.
                      men dom är ruskigt söta men om dom är så pass stora som nästan en cm går dom ju inte in i munnen på de vuxna så då borde det väl vara riskfritt att släppa ut dem. mina har varit med vuxna sen de var små och inte blivit uppätna..
                      Släpp ut dem du, det borde vara riskfritt....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • AnnLo
                        • October 2007
                        • 40

                        #12
                        Nu har jag släppt ut de små livet, fem blev sju med förresten, hittade två till i veckan som var. Men de såg så ivriga på att komma ut, simmade mot kanterna hela tiden så nu fick tiden vara mogen. De är så stora ändå så jag hoppas de klarar sig, tiden lärer väl utvisa hur det blir.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av AnnLo
                          Nu har jag släppt ut de små livet, fem blev sju med förresten, hittade två till i veckan som var. Men de såg så ivriga på att komma ut, simmade mot kanterna hela tiden så nu fick tiden vara mogen. De är så stora ändå så jag hoppas de klarar sig, tiden lärer väl utvisa hur det blir.
                          Jag tror nog att det kommer gå bra, förresten; om du inte har en håv så skall du nog skaffa det! Plastmuggmetoden är inte det lättaste sättet att fånga fisk på...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • AnnLo
                            • October 2007
                            • 40

                            #14
                            De lever än i alla fall och de gömmer sig inte direkt heller för de andra glupska sakerna.

                            En håv är införskaffad förra veckan efter att jag lyckades med plastmuggen, men jag tror nästan de var lättare att fånga småttingarna med den, håven smiter de bara förbi.. Eller så är min håvteknik inte den bästa

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av AnnLo
                              De lever än i alla fall och de gömmer sig inte direkt heller för de andra glupska sakerna.

                              En håv är införskaffad förra veckan efter att jag lyckades med plastmuggen, men jag tror nästan de var lättare att fånga småttingarna med den, håven smiter de bara förbi.. Eller så är min håvteknik inte den bästa
                              Övning ger färdighet....naturligtvis är det så.......håva på bara....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...