Fena av! - Sjukdom eller partaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Fena av! - Sjukdom eller partaj

    Min segelfensguppyhane har blivit av med sin fena.
    Både stjärt och ryggfenan.
    Ser ganska avgnagda ut.
    Ingen annan fisk eller räka har nåt liknande.
    är det nån sjukdom eller är det slagsmål?
    Jag har en annan könsmogen guppyhane och 6 könsmogna honor.
    Tacksam för svar!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av 3 guppy
    Min segelfensguppyhane har blivit av med sin fena.
    Både stjärt och ryggfenan.
    Ser ganska avgnagda ut.
    Ingen annan fisk eller räka har nåt liknande.
    är det nån sjukdom eller är det slagsmål?
    Jag har en annan könsmogen guppyhane och 6 könsmogna honor.
    Tacksam för svar!

    jag har lite svårt att tro att någon av dina guppysar varit på honom, men men man vet aldrig...kanske en liten mordisk guppy du har ...skämt å sido, finns det någon beläggning på fenan eller nått?. kanske fenröta?...
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      jag har lite svårt att tro att någon av dina guppysar varit på honom, men men man vet aldrig...kanske en liten mordisk guppy du har ...skämt å sido, finns det någon beläggning på fenan eller nått?. kanske fenröta?...
      Om ingen annan fisk har så är väl inte den extremt smittsamma fenrötan nåt alternativ?

      Vaddå Beläggning?

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Det finns många typer av SVAMPINFEKTIONER....en "belägning" skulle kunna vara någon typ av svamp, ställ frågan i sjukdomsforumet istället....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Kan mycket väl vara att den fått stryk men håll koll på dom andra lite extra
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            Även min salt o peppar pansarmal har nu blivit av med halva sin ryggfena.

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av 3 guppy
              Även min salt o peppar pansarmal har nu blivit av med halva sin ryggfena.

              vilka mer fiskar har du i det akvariet som fiskarnas fenor blir söndertrasade?
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det låter hårt, men det är sådant här du får räkna med när du har såpass mycket fisk i ett 25 liters kar, om det stämmer med din profil.
                De flesta av fiskarna bör ha mer utrymme än vad de har, och med den fiskbelastningen kommer det ofta sjukdomar i karet.
                Det är antagligen fenröta som fiskarna drabbats av och du bör medicinera mot detta, och det kommer ofta av dålig vattenkvalité så se till att höja den med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det låter hårt, men det är sådant här du får räkna med när du har såpass mycket fisk i ett 25 liters kar, om det stämmer med din profil.
                  De flesta av fiskarna bör ha mer utrymme än vad de har, och med den fiskbelastningen kommer det ofta sjukdomar i karet.
                  Det är antagligen fenröta som fiskarna drabbats av och du bör medicinera mot detta, och det kommer ofta av dålig vattenkvalité så se till att höja den med.
                  Tyvärr har ansjo rätt....börja med stora ganska täta vattebyten, överväg sedan vilka fiskar som skall få flytta om de överlever, samtidigt som du måste medicinera.
                  Då KAN de som blir kvar kanske trivas framöver, utan att drabbas av sjukdomar. Lycka till.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • 3 guppy
                    • February 2007
                    • 2068

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Tyvärr har ansjo rätt....börja med stora ganska täta vattebyten, överväg sedan vilka fiskar som skall få flytta om de överlever, samtidigt som du måste medicinera.
                    Då KAN de som blir kvar kanske trivas framöver, utan att drabbas av sjukdomar. Lycka till.
                    Dom ska flytta till ett 46 liter senare under hösten.
                    Men som sagt ingen visar några ''dödssyndrom'' utan tre stycken har lite naggade fenor och ''thats it'' ingen beter sig konstigt utan alla äter, simmar som vanligt, parar sig etc.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av 3 guppy
                      Dom ska flytta till ett 46 liter senare under hösten.
                      Men som sagt ingen visar några ''dödssyndrom'' utan tre stycken har lite naggade fenor och ''thats it'' ingen beter sig konstigt utan alla äter, simmar som vanligt, parar sig etc.
                      Även 46 liter låter litet, skaffa ett på minst 100 liter så skall du se att de blir MYCKET gladare....äter alla och är glada i övrigt så klarar de sig säkert, men minska om möjligt på antalet fiskar, det tjänar du på i längden!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...