Död hona ynglade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darla
    • July 2007
    • 17

    Död hona ynglade?

    I går dog en av mina guppyhonor...det var förmodligen min elaka platy som orsakade det och jag har särat på de fiskarna som finns kvar nu. I allafall så han jag inte ta bort honan direkt....och när jag kom hem i morse så var det 4 små yngel i akvariet och magen på guppyn var uppspräkt. Jag har två andra honor i akvariet men de har inte haft några tecken på att de ska yngla. Kan det ha varit så att honan som dog hade yngel innuti sig som kom ut när hon dog?

    Om så är fallet...kan de bära på någon sjukdom? Det är ju väldigt få som överlevt (4st) men de ser friska ut. Jag har yngel sen tidigare som är ca 2-3 veckor gamla nu...går det att släppa i dem där? Eller kommer de att äta upp dem? Kan mina (12st) friska "gamla" yngel bli smittade om jag har dem tillsammans?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hmm ja kanske om magen på honan öppnades (men hur?!) kanske ynglena simmade iväg. tror inte dina yngel är smittade av nåt. tror du kan lägga ner de nya yngelna med de gamla bara du ser till att de har gott om gömställen, skaffa en massa flytväxter så går det nog bra
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Darla
      I går dog en av mina guppyhonor...det var förmodligen min elaka platy som orsakade det och jag har särat på de fiskarna som finns kvar nu. I allafall så han jag inte ta bort honan direkt....och när jag kom hem i morse så var det 4 små yngel i akvariet och magen på guppyn var uppspräkt. Jag har två andra honor i akvariet men de har inte haft några tecken på att de ska yngla. Kan det ha varit så att honan som dog hade yngel innuti sig som kom ut när hon dog?

      Om så är fallet...kan de bära på någon sjukdom? Det är ju väldigt få som överlevt (4st) men de ser friska ut. Jag har yngel sen tidigare som är ca 2-3 veckor gamla nu...går det att släppa i dem där? Eller kommer de att äta upp dem? Kan mina (12st) friska "gamla" yngel bli smittade om jag har dem tillsammans?

      Svårt att veta vilken hona som fött dem, de kan ju också ha fötts INNAN hon dog, gläd dig åt dem och sköt dem så har du snart 4 nya vuxna guppy....honan kan ju också ha varit gammal, de kan ibland dö vid födseln också...lycka till i fortsättningen.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Darla
        • July 2007
        • 17

        #4
        Nu har en hona till fått yngel! Det lustiga är att hon helt plötsligt har blivit "vit-luddig" jag kan ingenting om några sjukdomar....vart kan man läsa om dem? Kanske någon som vet redan nu vad det kan vara? Som sagt ser hon luddig ut och det ser ut som hon håller på att tappa all "hud". Det var inte så i morse...!

        Kommentar

        • Saa-m
          • May 2007
          • 30

          #5
          Det dära vita luddet, stoppa inte ner ynglena i samma kar som henne! Köppte en fisk som efter 2 dagar fick det sen dog alla mina andra fiskar i akvariumet :/

          Kommentar

          • Darla
            • July 2007
            • 17

            #6
            Jag har flyttat ynglen till ett eget akvarium nu. Honan är inte lika luddig idag och hon äter och är pigg som vanligt...tänkte om det var så att hon bara blev helt utpumpad av att yngla?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Darla
              Nu har en hona till fått yngel! Det lustiga är att hon helt plötsligt har blivit "vit-luddig" jag kan ingenting om några sjukdomar....vart kan man läsa om dem? Kanske någon som vet redan nu vad det kan vara? Som sagt ser hon luddig ut och det ser ut som hon håller på att tappa all "hud". Det var inte så i morse...!
              Låter som ett svampangrepp, kolla under sjukdomar....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...