varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #16
    nä det gör jag absoulut inte, hon fick ju några fina yngel. de flesta ser ut som de är honor.

    Då har jag fått ny info så de blir bara 1 år gamla, på ett ungefär

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av elinj
      nä det gör jag absoulut inte, hon fick ju några fina yngel. de flesta ser ut som de är honor.

      Då har jag fått ny info så de blir bara 1 år gamla, på ett ungefär
      Mer info: alla yngel ser ut som honor i början, sedan omvandlas hanarnas analfena till gonopodium vid en eller ett par månaders ålder, då blir de könsmogna, honorna tar lite längre tid på sig att bli könsmogna, 2-4 månader kanske. Har man tur så kan platy kanske bli 2 år också, men de brukar inte bli det så oftastär det så att 1 eller möjligen 1,5 år brukar vara max i normalfallet.
      Guppy blir sällan över året, svärdbärare kan bli 2-3 år med lite tur. Molly vet jag inte riktigt, som svärdisar kanske, beror mycket på vilken art man pratar om.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #18
        ok ja mina är ju bara 1månader,, då får jag väl se om 1 månad då om det har hänt någe.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Om du ska förbi någon zooaffär så kan du ju ta med lite vatten och kolla för säkerhets skull eftersom det var flera honor som låg och tryckte...
          Om jag har fler hanar så jagar de honorna intensivare pga konkurrensen... Min vännina köper vanlig guppy och hennes dör hela tiden så vid ett tillfälle hade hon bara en hane och han bara gled omkring och brydde sig ingenting om honorna förrän han fick konkurrens

          Men mina Odlade Endlers jagar inte ihjäl honorna... Sen har jag en känsla av att en supergravid hona kan gärna flämta lite men mina brukar stå i ett stilla hörn under t ex flytväxterna och då brukar hon alltid ha någon annan hona till sällskap eller en hane som för en gångs skull beter sig som en gentleman.. Om de ligger på botten eller står och kippar luft vid ytan, då ska man dra öronen åt sig.. Tror jag..

          Tillägg... En gravid hona som inte är dålig blir alltid jättepigg och alert när man matar... Det blir kanske inte en som är sjuk?!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #20
            Ursprungligen postat av Katharina
            Om du ska förbi någon zooaffär så kan du ju ta med lite vatten och kolla för säkerhets skull eftersom det var flera honor som låg och tryckte...
            Om jag har fler hanar så jagar de honorna intensivare pga konkurrensen... Min vännina köper vanlig guppy och hennes dör hela tiden så vid ett tillfälle hade hon bara en hane och han bara gled omkring och brydde sig ingenting om honorna förrän han fick konkurrens

            Men mina Odlade Endlers jagar inte ihjäl honorna... Sen har jag en känsla av att en supergravid hona kan gärna flämta lite men mina brukar stå i ett stilla hörn under t ex flytväxterna och då brukar hon alltid ha någon annan hona till sällskap eller en hane som för en gångs skull beter sig som en gentleman.. Om de ligger på botten eller står och kippar luft vid ytan, då ska man dra öronen åt sig.. Tror jag..

            Tillägg... En gravid hona som inte är dålig blir alltid jättepigg och alert när man matar... Det blir kanske inte en som är sjuk?!
            hon åt som hon skulle, därför brydde jag mig inte om vattnet värdet. Sen är det någ som tummen sa att det berodde någ på åldern.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av elinj
              ok ja mina är ju bara 1månader,, då får jag väl se om 1 månad då om det har hänt någe.
              Ja då borde ju hanarna åtminstone ha BÖRJAT bli könsmogna.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #22
                ok, men då borde man ju se om det är hanar innan hanarna kan bli könsmogna , har inte sett någe än. så jag tror att det är honor.fast de är ju rätt små att se saken ( glömt ordet ) hanarnas könsorgan

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av elinj
                  ok, men då borde man ju se om det är hanar innan hanarna kan bli könsmogna , har inte sett någe än. så jag tror att det är honor.fast de är ju rätt små att se saken ( glömt ordet ) hanarnas könsorgan
                  Med god syn/bra glasögon och en portion erfarenhet kan man skilja dem på att se honornas dräktighetsfläck, den syns även om de ännu inte blivit könsmogna, och innan hanarna blir det. Hanarnas könsorgan heter GONOPODIUM hos de flesta levandefödare, på mer udda arter kan det kallas ANDROPODIUM, men det är arter som inte de flesta håller på med....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #24
                    ok,, bra syn har jag men erfarenhet vet i tusan, men jag lär mig väl se..

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av elinj
                      ok,, bra syn har jag men erfarenhet vet i tusan, men jag lär mig väl se..
                      Det GÖR du, jag lovar, du kan ju träna genom att försöka sortera de yngel du har och sedan se om du hade rätt när de blivit större. Men i ärlighetens namn så tar jag också fel en gång på 20 ungefär. Det ÄR INTE lätt skall gud och ni andra veta...
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...