black molly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R0Z16
    • October 2007
    • 11

    black molly yngel

  • R0Z16
    • October 2007
    • 11

    #2
    hehe oj glömde skriva frågan :P hehe men här kommer den,
    Mina black mollys fick yngel för runt 4 veckor sen och jag har låtit dom växa till sig i en barn kammare för att dom inte skulle bli uppätna men nu undrar jag när ungefär man kan släppa ner dom i akvariet??

    Kommentar

    • Saruman
      • October 2007
      • 183

      #3
      Hej!

      Det beror ju på vilka fiska du har... men jag har släppmina blackmolly yngel när dom är 5v gamla storleken är drygt 1½ cm o har inte blivit upp ätna

      Fiskar som jag har är neontetra scalare platy norskflag tetra o praktbotia

      o det funkar bra med molly yngel

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan med gott samvete släppa dem tillsammans med de övriga fiskarna när de har nått storleken att de inte går in i någons mun.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • R0Z16
          • October 2007
          • 11

          #5
          hehe ok tack för svaren ^^
          Jag släppte nog ner dom för tidigt förra gången för dagen efter jag kollade var alla borta men nu är hon påväg att få nya små yngel ^^ så jag får hoppas att alla klarar sig

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av R0Z16
            hehe ok tack för svaren ^^
            Jag släppte nog ner dom för tidigt förra gången för dagen efter jag kollade var alla borta men nu är hon påväg att få nya små yngel ^^ så jag får hoppas att alla klarar sig
            Du skriver inte vad du har mer för fiskar, men med fler växter så kan ynglen klara sig i det vanliga akvariet, du behöver INTE flytta ynglen i så fall....javamossa och täta busksnår t.ex. är det de behöver som skydd.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • R0Z16
              • October 2007
              • 11

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Du skriver inte vad du har mer för fiskar, men med fler växter så kan ynglen klara sig i det vanliga akvariet, du behöver INTE flytta ynglen i så fall....javamossa och täta busksnår t.ex. är det de behöver som skydd.
              Jag har 2 scalar, 2 black molly, 2 silver molly 1 koppar pansar mal (tror jag), 9 kardinaltetror och 2 taggöga.
              Jag har också köpt en kammare för bebisarna som troligen kommer till helgen

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av R0Z16
                Jag har 2 scalar, 2 black molly, 2 silver molly 1 koppar pansar mal (tror jag), 9 kardinaltetror och 2 taggöga.
                Jag har också köpt en kammare för bebisarna som troligen kommer till helgen
                Ja med den sammansättningen så skulle jag satsa på ett yngelakvarium på runt 50 liter där du kan släppa i honorna när de skall yngla, och där ynglen kan växa till sig innan de flyttar in i det andra akvariet. Mycket lättare än att jaga småyngel i akvariet eller att få honan att trivas i det minimala utrymmet i en yngelkasse....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • R0Z16
                  • October 2007
                  • 11

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Ja med den sammansättningen så skulle jag satsa på ett yngelakvarium på runt 50 liter där du kan släppa i honorna när de skall yngla, och där ynglen kan växa till sig innan de flyttar in i det andra akvariet. Mycket lättare än att jaga småyngel i akvariet eller att få honan att trivas i det minimala utrymmet i en yngelkasse....
                  Hehe ok tack för tipset

                  Kommentar

                  • Danilla
                    • October 2007
                    • 19

                    #10
                    Hejsan!
                    Jag bara undrar hur man ser när det är dax att lägga mollyn i yngelkassen?
                    Hur länge kan man ha dom där?
                    Mollyhanarna är o "naffsar" honorna i ändan hela tiden och dom är jätte tjocka. Det är ca 2-3 veckor sedan jag såg att dom blev befruktade.
                    Tacksam för svar.

                    Kommentar

                    • Saruman
                      • October 2007
                      • 183

                      #11
                      Ursprungligen postat av Danilla
                      Hejsan!
                      Jag bara undrar hur man ser när det är dax att lägga mollyn i yngelkassen?
                      Hur länge kan man ha dom där?
                      Mollyhanarna är o "naffsar" honorna i ändan hela tiden och dom är jätte tjocka. Det är ca 2-3 veckor sedan jag såg att dom blev befruktade.
                      Tacksam för svar.

                      Det brukar ta 28 dagar tills hona föder sina yngel den tecken som jag såg på min hona det är att hon flämtar mycket samt att mina fiskar nafsade mycket på baken då det är ett säkert tecken på att hon kommer yngla då är tids perioden 1-2 dagar tills hon föder

                      Om du har annat akvarium rek dig att stoppa honan där så hon får vara ifred
                      annat tecken som du kan vara obeservant det är ju när hon "bajsar" men någon fisk äter upp det utan att spotta ut så det tecken med att hon kommer att föda mycket snart

                      Hoppas att mitt svar räcker för dig

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danilla
                        Hejsan!
                        Jag bara undrar hur man ser när det är dax att lägga mollyn i yngelkassen?
                        Hur länge kan man ha dom där?
                        Mollyhanarna är o "naffsar" honorna i ändan hela tiden och dom är jätte tjocka. Det är ca 2-3 veckor sedan jag såg att dom blev befruktade.
                        Tacksam för svar.
                        Att du såg parning för 2-3 veckor sedan är inget bra sätt att beräkna tidpunkten för nästa födsel, de har nämligen förrådsbefruktning och kan föda flera kullar på rad utan att bli befruktade på nytt. Lättast är att räkna 28 dagar från förra födseln, och kanske lägga till 1-2 dagar till.....lättast är det att då ha honan i ett separat välplanterat yngelkar, där ynglen får växa till sig i lugn och ro innan de flyttar till ditt vanliga akvarium. Yngelakvariet bör vara på 45-70 liter för att funka bra, gärna med någon liten grupp pansarmalar som städpatrull. lycka till.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Danilla
                          • October 2007
                          • 19

                          #13
                          Tackar för svaren. Jag ska jaga ett litet akvarium, men tills dess får dom tillbringa någon dag till i yngelkassen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...