Guppy biter Amano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RozzI
    • February 2007
    • 46

    Guppy biter Amano?

    Hej,


    Jag har ett 39L kar. Där jag har 3 guppy, 2 hanar + 1 st hona. Samt 10 st Amanoräkor. Gjorde förra söndagen vatten byte samt kollade av nitrit värde. Då var det rött. Bytte 30% vatten drog i Pmdd. Samt matade först på Tisdagen. En halv tablett. Som jag delade. Matade igår Fredag med pytte lite fling. Samt en halv tablett. Foder är Tetra Tabimin. Idag Lördag upptäcker jag att de biter på Amanoräkorna, framförallt en hane. Vad beror detta på?
    För lite mat?. Måste ju tänka på vattenvärderna. Karet har vart igång 4 veckor.

    Tack för svar!
    ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av RozzI
    Hej,


    Jag har ett 39L kar. Där jag har 3 guppy, 2 hanar + 1 st hona. Samt 10 st Amanoräkor. Gjorde förra söndagen vatten byte samt kollade av nitrit värde. Då var det rött. Bytte 30% vatten drog i Pmdd. Samt matade först på Tisdagen. En halv tablett. Som jag delade. Matade igår Fredag med pytte lite fling. Samt en halv tablett. Foder är Tetra Tabimin. Idag Lördag upptäcker jag att de biter på Amanoräkorna, framförallt en hane. Vad beror detta på?
    För lite mat?. Måste ju tänka på vattenvärderna. Karet har vart igång 4 veckor.

    Tack för svar!
    Ja, jag skulle mata mer om jag var du... Håll koll på värdena bara.. Har du någon frysmat??? Jag gillar cyklops för de är så små att de åker omkring i karet istället för att bara sjunka till botten.. Då hinner fisken äta upp dem, men mata lite i taget och inte en massa på en gång...

    Räkorna gillar också frysmat om de nu vågar sig fram för att äta...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Säkert är guppyna hungriga och tycker att räka skulle vara gott, men jag skulle inte mata mer än vad du gör nu. Dom klarar sig ett tag till med såpass lite mat. Har du någon nitrivec eller annan bakteriekultur som du kan hälla i så kan du ju börja mata tidigare än om du väntar på en naturlig bakteriekultur..

      Annars avvakta med foder och fortsätt med så lite som du ger nu tills nitriten är borta eller nästan borta i alla fall och öka sakta se..

      Lycka till!!
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • RozzI
        • February 2007
        • 46

        #4
        Tack för era svar

        Hej igen,

        Jag känner att 39 L är i minsta laget för 3 Guppy, de är ju alltid hur hungriga som helst. Jag byter nog in dessa mot Galaxy Rasbora. Då slipper jag nog att få fel på vattenvärde då de ej behöver lika mycket krubb. Samt att de lär nog inte på räkorna.

        Eller är jag fel ute?

        Ha det gott!
        ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Tror att man kan ha Galaxy Rasbora med räkor men de kan nog ta räkyngel.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • icejoy
            • August 2006
            • 593

            #6
            Ursprungligen postat av Fridas
            Tror att man kan ha Galaxy Rasbora med räkor men de kan nog ta räkyngel.
            Eftersom du har amanoräkor så behöver du inte bry dig om att galaxy tar räkyngel. Dom lär ju inte överleva i sötvatten ändå.
            ___________________________________________
            ___________________________________________
            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av RozzI
              Hej igen,

              Jag känner att 39 L är i minsta laget för 3 Guppy, de är ju alltid hur hungriga som helst. Jag byter nog in dessa mot Galaxy Rasbora. Då slipper jag nog att få fel på vattenvärde då de ej behöver lika mycket krubb. Samt att de lär nog inte på räkorna.

              Eller är jag fel ute?

              Ha det gott!
              39 liter är för litet för det mesta, men räkorna och Galaxyn, plus kanske några små sugmalar (Ottocinklus) kan funka bra, men bärre att ha detta karet som yngelkar och skaffa ett större på sikt, minst 100 liter skulle vara bra.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...