Guppy - frisk i morse, sjuk ikväll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Guppy - frisk i morse, sjuk ikväll

    En guppyhanne var "pigg som en spigg" i morse, käkade och simmade runt. Nu ikväll är det som om han inte orkar lyfta bakdelen, han står stilla inne i en snäcka och han verkar "utdragen" på något vis, som om han blivit längre. Vad är detta? Smittar det? Jag tror inte denna fisk överlever natten, men är den andra också i riskzonen?
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    vad jag vet av egna erfarenheter, så har jag oxå haft en guppy som vart smalare såg ut som den vart längre,
    Den klarade sig inte till nästa dag, jag har fler guppy i karet, men de fick det inte.

    Hade då fått nitrit, som den vart känslig imot.

    Kommentar

    • AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

      #3
      Ursprungligen postat av elinj
      Hade då fått nitrit, som den vart känslig imot.

      Jag testade för nitrit i eftermiddags, men det gav inget utslag. Än så länge lever den, men den drar sig undan.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Låter som torpedsjuka, har den klibbat ihop stjärtfenan och simmar med svängande rörelser är det med stor risk detta.
        Sök på forumet så hittar du mängder med trådar om det så kan du läsa dig till om det stämmer.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Sjärtfenan är inte ihopklibbad, men rörelserna är svängiga. Tyckte jag inte hittade någon utförlig förklaring om sjukdomen på forum. Smittar den? Hur kan man bota den?

          Kommentar

          • AllaFiskar
            • September 2007
            • 294

            #6
            Hej igen, ansjo, jag hittade just ett ställe där du beskrivit fenomenet, så byr dig inte om min fråga ovan. Som sagt, fenan klibbar inte, men det är nog torpedsjuka i allafall, de andra symptomen stämmer. Ska man avbryta lidandet, kanske?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är lite av en samvetsfråga, jag har aldrig klarat att helt bota en ungfödare som fått detta och det är nog bara en förlängning av lidandet.
              Men vänta ett tag och se om den börjar bli loj och bara lägger sig på botten eller på växterna för att vila, då är det nog läge för att göra något drastiskt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Än så länge går den upp till ytan med övriga fiskar när den tror att mat vankas. Är lite märkligt, jag trodde inte den skulle leva ikväll

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                  Än så länge går den upp till ytan med övriga fiskar när den tror att mat vankas. Är lite märkligt, jag trodde inte den skulle leva ikväll
                  Men då kanske det finns hopp ändå!? Vänta och se, den kanske repar sig....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #10
                    I fredags fick jag agera barmhärtighetsmördare. Fram tills dess hade den varit med och simmat en del, och alltid med när det var matdags. Men i fredags när det var dags för rengöring hade den kagt sig på "golvet" inne i en snäcka och ville inte simma mer. En vecka tog det, och jag tycker det var lite märkligt

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                      I fredags fick jag agera barmhärtighetsmördare. Fram tills dess hade den varit med och simmat en del, och alltid med när det var matdags. Men i fredags när det var dags för rengöring hade den kagt sig på "golvet" inne i en snäcka och ville inte simma mer. En vecka tog det, och jag tycker det var lite märkligt
                      Bättre lycka med nästa guppy, eller de yngel du hunnit få hittills.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...