Ett svärdbäraryngel, hur gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vejanpejan
    • October 2007
    • 4

    Ett svärdbäraryngel, hur gör jag?

    Hej!
    Vi upptäckte igår kväll att en liten svärdbärare på 5 mm. simmade omkring i akvariet. Den gömmer sig i och under en bil som vi har och är jättesöt. Hur gammal kan den vara? Har den stora eller små chanser att överleva? Vad ger vi den för mat? Vi har endast haft akvarium sedan i somras och det är ett litet ett med 13 olika fiskar (guppy, svärdbärare, neontetror, slamkrypare) så vi är nybörjare på detta och har många frågor .
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låt det vara kvar där det är, klarar det sig är det bra, annars är det någon fisk som får en munsbit till middag.
    Det är redan ganska mycket fisk i det karet, om det nu är ett litet kar, och det kommer fler tillfällen med yngel och då kan du vara mer beredd tex med ett extra yngelkar eller liknande.
    Ynglet är ganska nyfött, max en dag eller två skulle jag gissa.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Captayn
      • September 2007
      • 78

      #3
      Ge den Artemia och pulviriserat torrfoder hoppas det går bra

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Captayn
        Ge den Artemia och pulviriserat torrfoder hoppas det går bra
        Aretemia är överkurs, speciellt till ETT yngel.... Finsmulat torrfoder går minst lika bra i ett vanligt sällskapsakvarium....

        Bilen undrar jag lite över; det är väl ingen metall i den som kan förgifta vattnet? En vanlig leksaksbil hör inte hemma i akvariet, det finns flera olika gifter som kan utsöndras även om den är av plast, men ännu värre kan det bli om det är metall i bilen, dessutom tycker jag dylika inredningsdetaljer är fult, men då är vi inne på estetik och diskussioner om sådant tar oftast nästan inte slut så det lämnar jag nu....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Captayn
          • September 2007
          • 78

          #5
          just det det var ju ett yngel

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Captayn
            just det det var ju ett yngel
            Ja????
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • vejanpejan
              • October 2007
              • 4

              #7
              Bilen är en som vi köpt på fiskaffären och som bubblar, så det är inget giftigt i den. Inredningsmässigt så kan jag hålla med dig, men eftersom det är en 11-åring som rår om akvariet så får har sköta den biten :-)
              Vi har gett ynglet smulat torrfoder och den lever faktiskt än och växer med en rykande fart. Sonen sitter och kollar efter ynglet varje morgon och varje kväll för att se om den lever än. Vi är hur glada som helst för varje dag :-)

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av vejanpejan
                Bilen är en som vi köpt på fiskaffären och som bubblar, så det är inget giftigt i den. Inredningsmässigt så kan jag hålla med dig, men eftersom det är en 11-åring som rår om akvariet så får har sköta den biten :-)
                Vi har gett ynglet smulat torrfoder och den lever faktiskt än och växer med en rykande fart. Sonen sitter och kollar efter ynglet varje morgon och varje kväll för att se om den lever än. Vi är hur glada som helst för varje dag :-)
                Kul att ynglet klarar sig så bra. Skaffa lite små rötter som ni lägger på botten så kommer fler i följande kullar klara sig också, de håller sig gärna nere vid botten när de väl fyllt simblåsan, och då behöver de gömställen de första dagarna. Din 11åring kan ju utveckla ett intresse för mer naturlig akvarieinredning så småningom, men när jag var liten så tyckte min pappa inte att vi behövde slösa pengar på sådana "skräpdetaljer" och följaktligen har inte heller min dotter dylika ting i sitt akvarium heller, man KAN välja åt dem! Men jag misstänker samtidigt att 11-åringen har akvariet i sitt rum och då slipper ni se det så ofta, har jag rätt?
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • vejanpejan
                  • October 2007
                  • 4

                  #9
                  Mmm

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    och hur går det nu med ynglet???
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • vejanpejan
                      • October 2007
                      • 4

                      #11
                      Ynglet lever ännu

                      Vårt yngel lever än och är nu nästan 1,5 cm. Han tar för sig och simmar mer och mer runt i akvariet och är hur fin som helst. Nu tror vi faktiskt att han fixar detta
                      Jo, jag skulle nog inte heller lägga mina pengar på vissa detaljer i akvariet, men grabben har lagt sina egna och om du bara visste hur många saker vi sagt nej till ... och som sagt, det står som du gissade i hans rum. Hans intresse för akvarie ökar och det är nog inte omöjligt att han väljer att öka storleken på det så småningom, och jag tror nog valet av inredning kommer att mogna eftersom (känns som det redan gjort det till viss del, "vanliga" växter har flyttat in mm) Lillasyster är också sugen på akvarium, så vi får väl se hur detta ska arta sig i familjen. Han man allergiker i familjen så är det ett bra alternativ med akvarium, dessutom är det fruktansvärt rogivande att titta på, så mamman och pappan är väl inte sååå svårövertalade Tack i alla fall för tipsen med vårt yngel, det var perfekt att "hitta" den här sidan så vi kunde fråga och få snabba svar. Det är bra att veta vart vi ska vända oss.
                      Ursprungligen postat av tummen
                      och hur går det nu med ynglet???

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av vejanpejan
                        Vårt yngel lever än och är nu nästan 1,5 cm. Han tar för sig och simmar mer och mer runt i akvariet och är hur fin som helst. Nu tror vi faktiskt att han fixar detta
                        Jo, jag skulle nog inte heller lägga mina pengar på vissa detaljer i akvariet, men grabben har lagt sina egna och om du bara visste hur många saker vi sagt nej till ... och som sagt, det står som du gissade i hans rum. Hans intresse för akvarie ökar och det är nog inte omöjligt att han väljer att öka storleken på det så småningom, och jag tror nog valet av inredning kommer att mogna eftersom (känns som det redan gjort det till viss del, "vanliga" växter har flyttat in mm) Lillasyster är också sugen på akvarium, så vi får väl se hur detta ska arta sig i familjen. Han man allergiker i familjen så är det ett bra alternativ med akvarium, dessutom är det fruktansvärt rogivande att titta på, så mamman och pappan är väl inte sååå svårövertalade Tack i alla fall för tipsen med vårt yngel, det var perfekt att "hitta" den här sidan så vi kunde fråga och få snabba svar. Det är bra att veta vart vi ska vända oss.
                        Ynglet KOMMER klara sig, var så säkra... lillasyster kan väl ta broderns akvarium när han får byta upp sig? men akta er, det kan sluta med att hela hemmet blir fullt av akvarier, akvariefeber kallas det....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Vad kul att ungarna får upp ögonen för en hobby som passar hela familjen, och grattis till ynglet!!
                          Men snälla rara, låt ungen ha sin bubblande bil, ingen föds väl med en full utvecklad, sofistikerad smak. Hade det inte varit mer underligt ifall en 11-åring INTE hade gillat en sån akvarieprydnad?

                          För övrigt kan jag bara instämma med tummen, det är synnerligen smittsamt med akvariefeber!!!
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Vad kul att ungarna får upp ögonen för en hobby som passar hela familjen, och grattis till ynglet!!
                            Men snälla rara, låt ungen ha sin bubblande bil, ingen föds väl med en full utvecklad, sofistikerad smak. Hade det inte varit mer underligt ifall en 11-åring INTE hade gillat en sån akvarieprydnad?

                            För övrigt kan jag bara instämma med tummen, det är synnerligen smittsamt med akvariefeber!!!
                            och inte finns det något botemedel heller.....tack och lov....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...