Svärdbärarynglen simmar inte??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chessman
    • November 2006
    • 368

    Svärdbärarynglen simmar inte??

    Nu kl 8 födde min svärbärarhona sina efterlängtade små yngel... men de oraoar mig lite... för de simmar inte omkring utan ligger på botten och viftar lite med fenorna... nån går upp ibland men ... ska de göra så...ska de inte simma omkring direkt??
    Iblöand blir det fart på nån som far omkring... sen är det stilla igen...??
    Som jag har längtat efter dessa svartgröngula svärdisar... de får inte var nått tokigt nu.
    Eliza

    NOTIS: Nu har de börjat simma omkring kl 11.30. Stolt mormor här !
    Senast redigerad av chessman; 12 October 2007, 10:33.
    Hobbyakvarist med 250L akvarium..
    Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    det jag kan säga till dig är att i början ligger de vid gruset en stund, men sen är det fart och fläng på dem och simmar mkt vid vattenytan eller några cm nedanför vattenytan, så har det varit för mig.

    Kommentar

    • chessman
      • November 2006
      • 368

      #3
      Ursprungligen postat av elinj
      det jag kan säga till dig är att i början ligger de vid gruset en stund, men sen är det fart och fläng på dem och simmar mkt vid vattenytan eller några cm nedanför vattenytan, så har det varit för mig.
      Ok... nu är kl snart 11 och de ligger fortfarnade vid gruset... kanske de är rädda honan? Hur länge ska jag ha henne kvar? När har hon ynglat klart? är det som guppyn att de kan yngla flera dar efteråt?
      Eliza
      Hobbyakvarist med 250L akvarium..
      Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        Du det kan jag inte säga så mkt det var ju min första gång jag har sett svärdbärare föda, och nu så väntar jag på några, men jag tror de kommer gömma sig efter jag har rätt så gott om växter.

        Men jag tror att det födder alla på en gång fast det kan ju ta ett tag, jag hade min svärdbärare från kvällen till nästa morgon. Då var det många små yngel i den yngelkassan när man vaknade.

        Jag skulle ha kvar svärdbäraren om jag skulle vilja ha många yngel, men det kan ju bli väldigt många av den goa varan.

        Det kommer ju flera.
        Senast redigerad av elinj; 12 October 2007, 09:52.

        Kommentar

        Arbetssätt...