Nedkomst, när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Nedkomst, när?

    Har en guppyhona som jag vet har yngel i magen. Hon är så stor nu så jag nästan tror att hon ska spricka. Hon har sett riktigt tjock ut i en hel vecka.

    Min fundering är hur lång tid hon går med de "kläckta" ynglen i magen? När jag tittar på hennes mage så tycker jag mig kunna se små yngel med stora svarta ögon. Hur lång tid kan det då vara kvar innan hon ska yngla? Hon kan väl inte spricka?

    När de väl är födda tänkte sätta tillbaka henne i det stora karet på 110L. Just nu går hon och i ett litet yngelkar på 21L. Men vad kan jag mata de små med när de är födda? Fungerar det med lite smulat flingfoder (TetraMenü) och hur ofta ska jag mata?

    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Om du ser ögonen på ynglen så är det nog inte långt kvar , mina guppy brukar gå undan när det börjar bli dags och sen släppa ynglen när ljuset släckts.De går med yngel i 25-30 dagar är min erfarenhet.Du kan mata med vanligt flingfoder som du ger de andra fiskarna men smula sönder det så de kan äta, jag matar mina 2 ggr/dag precis som mina andra fiskar och jag låter de gå i det stora med de andra.

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Okej, tusen tack för svaret =)

      Ville inte låta henne föda i det stora karet eftersom alla yngel hittills blivit uppätna där i trots att det finns många vanliga växter och flytväxter. Tänkte att det på detta sätt kanske kunde bli några överlevande i alla fall som kan flytta över då de blivit aningen större.

      Ja nu är det bara att vänta och se, spännande är det i alla fall!

      Tusen tack!
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Fridas
        Okej, tusen tack för svaret =)

        Ville inte låta henne föda i det stora karet eftersom alla yngel hittills blivit uppätna där i trots att det finns många vanliga växter och flytväxter. Tänkte att det på detta sätt kanske kunde bli några överlevande i alla fall som kan flytta över då de blivit aningen större.

        Ja nu är det bara att vänta och se, spännande är det i alla fall!

        Tusen tack!
        Ynglen föds fullt utvecklade, de "kläcks" inte i magen utan vid födseln, på din beskrivning kan födseln bli när som helst. Vad har du mer för fiskar i ditt stora akvarium?
        Tänk på att mata FÖRSIKTIGT i ditt yngelkar, där blir vattnet SNABBT dåligt om man övermatar. Pyttelite och ofta är receptet för att mata ynglen. Lycka till!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Ynglen föds fullt utvecklade, de "kläcks" inte i magen utan vid födseln, på din beskrivning kan födseln bli när som helst. Vad har du mer för fiskar i ditt stora akvarium?
          Tänk på att mata FÖRSIKTIGT i ditt yngelkar, där blir vattnet SNABBT dåligt om man övermatar. Pyttelite och ofta är receptet för att mata ynglen. Lycka till!
          Okej, va coolt, då borde de komma snart

          I storkaret har jag tigerbarb, pleco, neontetror, platy och botia. De flesta är ju fredliga men just tetrorna har stulit alla mina yngel trots att jag har tätt med växter i ena hörnet av akvariet. Tetrorna har jagat de små där och ingen har överlevt från tidigare födslar.

          Ska vara riktigt försiktig med maten. Just nu när honan bor där matar jag pyttelite och kollar så att inget hamnar på botten.

          Tusen tack för hjälpen!
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          Arbetssätt...