Yngelätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristianM
    • June 2006
    • 111

    Yngelätare

    Efter en period av yngelfritt akvarie så har mina platysar börjat jobba hårt på att utöka antalet fiskar i mitt akvarie, utan att be mig om lov

    Nu är problemet att jag kan inte ha fler fiskar i akvariet och vill därför inte att de yngel som nu dyker upp ska växa sig stora. Var i akvariebutiken igår och köpte några fembandsbarber eftersom det tydligen skulle vara ett bra alternativ. Har sedan tidigare även dvärgguramis i akvariet men de har (vad jag sett iaf) inte visat något större intresse för yngel än så länge, har bara haft dem i 5 veckor ungefär.

    Så hur göra: Mata mindre och lita på att de fiskar jag har, hjälper mig att rensa upp eller är de fiskar jag har inga fiskar att lita på i det aktuella syftet? I dagsläget matar jag en gång om dagen vilket kanske gör att de får tillräckligt mat ändå utan att behöva jaga småyngel hela dagarna.
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Köp några Microglanis iheringi. Fantastiskt kvicka små (max 8 cm) saker som bör göra processen kort med alla yngel. Kan vara svår att hitta, men finns just nu på Akvarietekniks lista.
    Se upp bara så att du inte kommer hem med den asiatiska humlamalen Pseudomystis siamensis som blir dubbelt så stor.
    I ett lite större akvarium skulle det säkert också funka med Pimelodus pictus.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av Daniel Blom
      Köp några Microglanis iheringi. Fantastiskt kvicka små (max 8 cm) saker som bör göra processen kort med alla yngel. Kan vara svår att hitta, men finns just nu på Akvarietekniks lista.
      Se upp bara så att du inte kommer hem med den asiatiska humlamalen Pseudomystis siamensis som blir dubbelt så stor.
      I ett lite större akvarium skulle det säkert också funka med Pimelodus pictus.
      Hmmm, ibland så får jag mina funderingar kring aktiv respektive passiv dödshjälp, när liknade förslag dyker upp. Hur ska vi hantera det inom akvaristiken?
      Passiv, är det det om Microglanis iheringi redan finns i akvariet från start och aktivt om man köper sådana i efterhand?

      Hur det än är, så är det ibland lätt att vilja ta hand om för många yngel ibland.

      Å det som är kul och eftersträvsamt med hobbyn, är ju förståss att få fiskarna att trivas, så bra att de ynglar av sig. Och därmed, så blir det funderingar kring akti.......hmmmmm och hmmmm....yngelätare eller ....andra alternativ?

      Svaret är väl så enkelt eller svårtolkat, att vi aldrig kan ta reda på kull efter kull av lättodlade eller "storkullade" arter under en längre tid.

      Barberna borde väl ta en del yngel! Det borde lösa ditt problem.
      Senast redigerad av Gäst; 07 October 2007, 17:20.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av ChristianM
        Efter en period av yngelfritt akvarie så har mina platysar börjat jobba hårt på att utöka antalet fiskar i mitt akvarie, utan att be mig om lov Nu är problemet att jag kan inte ha fler fiskar i akvariet och vill därför inte att de yngel som nu dyker upp ska växa sig stora. .
        Platysar är själva ganska duktiga på att käka upp sina småttingar.
        Jag har haft många kullar, men det har ej blivit överbefolkat sålänge jag låtit ynglena simma fritt hela tiden. Naturens gång.. levandefoder
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • ChristianM
          • June 2006
          • 111

          #5
          Tack för svaren! Det låter som att det bästa jag kan göra är att mata lite mindre och låta dem lösa det där själva.

          Har tyvärr inte hittat någon affär som tar emot platyyngel och det kan man ju förstå med tanke på hur många de i så fall skulle samla på sig till slut.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ChristianM
            Tack för svaren! Det låter som att det bästa jag kan göra är att mata lite mindre och låta dem lösa det där själva.

            Har tyvärr inte hittat någon affär som tar emot platyyngel och det kan man ju förstå med tanke på hur många de i så fall skulle samla på sig till slut.
            Konstigt att ingen vill ta emot yngel? Levandefödare är ju en typ av "förbrukningsfisk" som affärerna köper in massor av ändå, alltså borde det löna sig för dem att ta emot överkottet hos dig om du nu får det problemet. Men med barberna i akvariet så löser det problemet sig ändå. Annars brukar jag ta med lite "överskott" till akvarieauktionerna då och då. Och de brukar gå åt....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Lilibet
              • June 2007
              • 346

              #7
              Ursprungligen postat av ChristianM
              Tack för svaren! Det låter som att det bästa jag kan göra är att mata lite mindre och låta dem lösa det där själva.

              Har tyvärr inte hittat någon affär som tar emot platyyngel och det kan man ju förstå med tanke på hur många de i så fall skulle samla på sig till slut.
              Om det inte går som du tänkt med barberna, rekommenderar jag citrontetror. En fredlig liten stimfisk som jag har haft några månader tillsammans med min grupp svärdbärare, och problemet med för många överlevande yngel har helt försvunnit.
              Den som har flest saker när han dör vinner!

              Kommentar

              • ChristianM
                • June 2006
                • 111

                #8
                Ursprungligen postat av Lilibet
                Om det inte går som du tänkt med barberna, rekommenderar jag citrontetror. En fredlig liten stimfisk som jag har haft några månader tillsammans med min grupp svärdbärare, och problemet med för många överlevande yngel har helt försvunnit.
                Tack för tipset! Ska kollas upp om problemet inte försvinner framöver.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av ChristianM
                  Tack för tipset! Ska kollas upp om problemet inte försvinner framöver.
                  Ja större tetror gör jobbet på en kvart...testa ett gäng briljanttetror t.ex. eller dolkstickstetror....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    många dvärgciklider tycker oxå om yngel.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • ChristianM
                      • June 2006
                      • 111

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Ja större tetror gör jobbet på en kvart...testa ett gäng briljanttetror t.ex. eller dolkstickstetror....
                      Och de skulle gå ihop med fembandsbarber och dvärg-guramis?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av ChristianM
                        Och de skulle gå ihop med fembandsbarber och dvärg-guramis?
                        Ja de är snälla i övrigt, de bara betraktar guppy/platy/svärdbäraryngel som mat.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          En megacool firre att ha som yngelätare annars är Ctenolucius hujeta - den ser precis ut som en mini-gädda, och beter sig som en sådan också.

                          Finns inte beskriven här, men finns på http://www.aquaticcommunity.com/fish/hujeta.php.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            En megacool firre att ha som yngelätare annars är Ctenolucius hujeta - den ser precis ut som en mini-gädda, och beter sig som en sådan också.

                            Finns inte beskriven här, men finns på http://www.aquaticcommunity.com/fish/hujeta.php.
                            Låter som att det KAN bli svårt att få tag i den, och att den kanske rensar hela akvariet...
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Låter som att det KAN bli svårt att få tag i den, och att den kanske rensar hela akvariet...
                              Den är inte så svår att få tag i, men man får beställa den i butiken. 150-250 kronor brukar de kosta. Och rensa akvariet, tja...om det finns fiskar stora nog i burken att få i munnen, så äter den upp dom.

                              Platys lär vara lite för ohanterliga, men guppys hade legat illa till!
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...