Kan jag övermata molly-yngel med nykläckt artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Kan jag övermata molly-yngel med nykläckt artemia?

    ...eller är det bara att stoppa i alla som kläcks?

    Jag startade en artemiakläckning igår och idag har jag börjat suga upp dom små naupilerna och matat mina 2 molly yngel med. Dom gillar det verkligen. När jag kollar på dom så ser jag att dom har jättestora magar (i jämförelse med kroppen förståss ). Trots detta så fortsätter dom äta. Är det farligt? Har dom ingen känsla för att dom ätit färdigt? Eller är det bra att ge dom fri tillgång till mat?

    Jag har mina 2 yngel i en flytande yngelburk i 540L karet så dom naupiler som ynglen inte tar simmar ut och blir istället uppätna av dom stora fiskarna så det är inga som blir kvar och dör.
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Om du matar för mycket är det nog större risk att vattnet blir dåligt och ynglen tar skada av det än att dom spricker. Alla mina killiyngel "övermatas" men ingen har ännu spruckit iaf.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Om du matar för mycket är det nog större risk att vattnet blir dåligt och ynglen tar skada av det än att dom spricker. Alla mina killiyngel "övermatas" men ingen har ännu spruckit iaf.
      Jag är inte rädd att dom ska spricka utan att dom ska må dåligt. Vad är bäst? Mata mycket eller lite?

      Som sagt tror jag inte att det är någon fara med vattenkvalitén eftersom dom är i 540L karet och alla naupiler som "kommer undan" ynglen blir snabbt uppätna av övriga fiskar.
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        När skall man svälta barn egentligen?

        Tillägg - att övermata med artemianauplier i ett 540-liter kräver nog en hel del kläckningskapacitet. Att å andra sidan mata molly-yngel i ett 540-liter akvarium med artemianauplier är närmast over-doing. Dom borde hitta mat ändå.
        Senast redigerad av erikthur; 04 October 2007, 19:13.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          När skall man svälta barn egentligen?

          Tillägg - att övermata med artemianauplier i ett 540-liter kräver nog en hel del kläckningskapacitet. Att å andra sidan mata molly-yngel i ett 540-liter akvarium med artemianauplier är närmast over-doing. Dom borde hitta mat ändå.
          Jag har dom ju i en flytande yngelbur. Vad ska dom hitta för mat där?
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Loelle
            Jag har dom ju i en flytande yngelbur. Vad ska dom hitta för mat där?
            Grundregeln för att mata alla barn är att mata OFTA men lite, även levandefödare....att slösa på artemianauplierna är bara onödigt, det finns mat som är billigare till de vuxna fiskarna.
            Mata lite och ofta alltså. Deras magar är, som du redan märkt, inte speciellt stora...det är dessutom viktigt att variera kosten, ge dem t.ex. lite finsmulat flingfoder som omväxling en gång om dagen.....mollysar gillar ju grönsaker, ta vegetabiliska flingor med mycket spirulina i.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det optimala för yngel är att de har så mycket mat de vill ha, när de vill ha.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Det optimala för yngel är att de har så mycket mat de vill ha, när de vill ha.
                ...men om ynglen är mätta så är det bättre att mata lite mer vid ett senare tillfälle, vuxen fisk behöver inte så mycket artemia....annars kan man ju ha ynglen i ett separat akvarium och mata med levande foder som inte dör efter ett par timmar, som artemianauplierna gör, då kan man mata med micromask och olika vattenloppor t.ex.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Loelle
                  Jag har mina 2 yngel i en flytande yngelburk i 540L karet så dom naupiler som ynglen inte tar simmar ut och blir istället uppätna av dom stora fiskarna så det är inga som blir kvar och dör.
                  Vad har du för andra fiskar i akvariet? Kan inte ynglen växa upp "lösa" i ditt 540 istället? Eller har du glupska stora fiskar där?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • lordi.4ever.94
                    • September 2007
                    • 117

                    #10
                    Jag har en separat skål för mina yngel, skålet e ungefär 16 liter och jag har 21 yngel, 1 snigel och 1 körsbärsräka (ska bli några mer räkor snart) och alla mina djur där i klarar sig helt perfekt, jag matar med vanlig flingfoder, bara mosar maten i händerna och låter den vara på ytan, den sjunker inte och så, men mina yngel e så smarta så dom kommer upp själva ohc äter, sniglen och räkan har jag ingen aning om vad dom äter, men inga av mina djur har dött eller så än

                    Men vad är Artemia?
                    // lordi.4ever.94

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
                      Jag har en separat skål för mina yngel, skålet e ungefär 16 liter och jag har 21 yngel, 1 snigel och 1 körsbärsräka (ska bli några mer räkor snart) och alla mina djur där i klarar sig helt perfekt, jag matar med vanlig flingfoder, bara mosar maten i händerna och låter den vara på ytan, den sjunker inte och så, men mina yngel e så smarta så dom kommer upp själva ohc äter, sniglen och räkan har jag ingen aning om vad dom äter, men inga av mina djur har dött eller så än

                      Men vad är Artemia?
                      Din räka och snigeln tar nog en del foderrester när du inte ser, men de äter också små alger som bildas i akvariet/skålen.
                      Artemia är ett litet saltvattensräkdjur, man tar "äggen" (egentligen cystor, halvutvecklade ägg) och kläcker i saltvatten med genomluftning, och sedan silar man av NAUPLIERNA (larver) och ger till ynglen som första foder. Många odlare använder bara artemianauplier som första foder. Jag odlar en liten mask istället, micromask, lättodlad och MYCKET billigare än att köpa dyra artemiaägg...sedan använder jag finsmulat torrfoder också som komplement, samt att jag har olika frysfoder också.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Loelle
                        • July 2007
                        • 623

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Vad har du för andra fiskar i akvariet? Kan inte ynglen växa upp "lösa" i ditt 540 istället? Eller har du glupska stora fiskar där?
                        Jag har bla. silverhajar och det är väl dom jag är mest rädd ska äta yngel. Har även ett stim rosentetror som jag har hört ska vara ganska glupska.

                        Ynglen är ca 8mm så dom får vara kvar där några dagar till. Ska ev starta upp ett litet 12 plastkar imorgon där dom kan vara några veckor.

                        Så, det är ingen risk att ynglen äter så mkt artemia att dom mår dåligt? Dom får även en fiskmats blandning som jag mortlat. Den inehåller 2 olika sorters flingfoder, algtabletter och kampfiskpellets. Jag tänkte att om jag blandar allt jag har borde ju något smaka gott

                        Jag har bara kläckt ett kryddmått med artemia ägg och det kläcks fler och fler hela tiden Jag måste fått tag på bra ägg Syns inte ens att det saknas ägg från burken och jag har kläckt ca 5-6 omgångar
                        Lelle
                        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                        Kommentar

                        • petter hjalmarsson
                          • June 2007
                          • 127

                          #13
                          jag matade mina mollyyngel som fick vara i ett durkslag med finsmulat flingfoder i två veckor , samtidigt var ett som jag inte lyckades fånga löst i karet. 126 liter. samtliga klarade sig och simmar nu när jag skriver runt med sina polare i 54'an tillsvidare.

                          edit: det du ville veta är nog att du nog inte ens behöver mata så mycket om det inte känns så bra.
                          fantastisk signatur.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Loelle
                            Jag har bla. silverhajar och det är väl dom jag är mest rädd ska äta yngel. Har även ett stim rosentetror som jag har hört ska vara ganska glupska.

                            Ynglen är ca 8mm så dom får vara kvar där några dagar till. Ska ev starta upp ett litet 12 plastkar imorgon där dom kan vara några veckor.

                            Så, det är ingen risk att ynglen äter så mkt artemia att dom mår dåligt? Dom får även en fiskmats blandning som jag mortlat. Den inehåller 2 olika sorters flingfoder, algtabletter och kampfiskpellets. Jag tänkte att om jag blandar allt jag har borde ju något smaka gott

                            Jag har bara kläckt ett kryddmått med artemia ägg och det kläcks fler och fler hela tiden Jag måste fått tag på bra ägg Syns inte ens att det saknas ägg från burken och jag har kläckt ca 5-6 omgångar
                            Artemiaägg räcker LÄNGE när man väl köpt dem, det måste jag medge.
                            Jag tror nog att ynglen kommer växa lite bättre när de får en egen "burk" att gå i, men var noga med vattenbyten, där i blir kvaliteten snabbt sämre, speciellt om de inte äter upp maten fort, kanske att du skall ha någon städfisk också, en liten Ancistrus kanske? Lycka till!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Loelle
                              • July 2007
                              • 623

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Artemiaägg räcker LÄNGE när man väl köpt dem, det måste jag medge.
                              Jag tror nog att ynglen kommer växa lite bättre när de får en egen "burk" att gå i, men var noga med vattenbyten, där i blir kvaliteten snabbt sämre, speciellt om de inte äter upp maten fort, kanske att du skall ha någon städfisk också, en liten Ancistrus kanske? Lycka till!
                              Jag har 2 Otocinclus som kan få gå där. Dom rör väl inte ynglen? Jag tror inte att dom kommer gå på molly-ynglen men jag köpte 2 höggravida guppyhonor idag till 60L karet och tänkte att dessa yngel kan få gå där med.
                              Lelle
                              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...