Yngel och pansarmalar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobzo
    • March 2002
    • 2

    Yngel och pansarmalar.

    Hej.
    Äter pansarmalar upp nyfödda Platy- och Guppy-yngel?
    Kan man ha t.ex. Dvärgpansarmalar i ett litet yngelakvarium (vill ju inte att ynglen ska bli uppätna)?
    MVH Benn och Liselotte

  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Jag har två stora ,fullvuxna Fläckig pansarmal i ett 63 liters akvarie med svärdbärare och platy yngel men malarna rör dom inte.

    hgl
    hgl

    Kommentar

    • Bobzo
      • March 2002
      • 2

      #3
      Tack hansg!
      Förtydligande:
      Vi har ett litet 17 liters akvarium (Moby Dick)med 22 yngel av olika åldrar fr 10 dagar till 4 veckor (platy och guppy). Fler yngel är på väg.
      Vi skulle vilja ha små pansarmalar, helst dvärgpansarmalar, i detta akvarium. Hade ynglen i det stora akvariet förut, men de "försvann" en efter en på nätterna! Misstänkte malarna eller den skygga osynliga kulin.
      Vill alltså försäkra oss om att inte samma sak händer...
      MVH Benn och Liselotte

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej Benn och Liselotte,
        Tror inte heller att det är pansarmalarna som är "skurkarna", visst kan de kalasa på andra fiskars romkorn men de ger sig knappast på yngel.
        "Skurken" var nog med all sannolikhet kuhliålen eller föräldrarna själva.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Jag har metalpansarmal yngel eller ja ungfickar runt ca 5 cm som jag fött upp i samma akvarie, som plyty yngel. Nu bor allesammans i ett
          150l akvarie och det funkar bra....

          MVH


          lillfrasse
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          Arbetssätt...