Hej är min guppy med barn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xeet
    • September 2007
    • 20

    Hej är min guppy med barn?

    Vet inte har läst lite om någon prick vid stjärten men kolla bild och sen säg vad ni tror
    Klicka länk:
    Born to Run!!
  • Captayn
    • September 2007
    • 78

    #2
    Dräktighets fläcken kab vara på vissa arter fast dom inte är dräktiga. vänta 1-2 veckor och kolla om magen växer.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Captayn
      Dräktighets fläcken kab vara på vissa arter fast dom inte är dräktiga. vänta 1-2 veckor och kolla om magen växer.
      Dräktighets fläcken ÄR ALLTID kvar på alla levandefödarhonor även efter att de fött, men på t.ex. blackmolly och halvsvarta guppy eller andra svartfärgade arter så syns den inte av naturliga orsaker. Jag tycker också att du skall vänta några veckor, honan på bilden verkar inte vara på gång riktigt ännu. Hon skall bli EXTREMT fet först (med sällsynta undantag). Men befruktad är hon garanterat, så ynglen kommer, flera kullar på rad till och med, var så säker!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • xeet
        • September 2007
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        Dräktighets fläcken ÄR ALLTID kvar på alla levandefödarhonor även efter att de fött, men på t.ex. blackmolly och halvsvarta guppy eller andra svartfärgade arter så syns den inte av naturliga orsaker. Jag tycker också att du skall vänta några veckor, honan på bilden verkar inte vara på gång riktigt ännu. Hon skall bli EXTREMT fet först (med sällsynta undantag). Men befruktad är hon garanterat, så ynglen kommer, flera kullar på rad till och med, var så säker!
        Okej, jag är som nybörjare på detta, men jag tänkte efter som hon är som orange där bak också, tänkte om det var rom eller nått.. sen nu såg jag att fläcken på vardera sida har försvunnit på henne? :S vad beror det på?

        Sen en annan fråga, varför simmar mina guppys upp och ner ibland som galningar?
        Senast redigerad av xeet; 30 September 2007, 01:25.
        Born to Run!!

        Kommentar

        • Amanda321
          • February 2007
          • 587

          #5
          Hej!
          jo mina guppys brukar också göra så förr i tiden! ^^ det är för dom tycker det är skoj tror jag :P mina gjorde det när dom fick lust xD
          30 L - 60 L - 150 L
          //Amanda

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av xeet
            Okej, jag är som nybörjare på detta, men jag tänkte efter som hon är som orange där bak också, tänkte om det var rom eller nått.. sen nu såg jag att fläcken på vardera sida har försvunnit på henne? :S vad beror det på?

            Sen en annan fråga, varför simmar mina guppys upp och ner ibland som galningar?
            De HAR faktiskt rom först,den ligger ine i buken innanför dräktighetsfläcken och den kläcks samtidigt som ynglen föds, men har verkligen fläcken försvunnit helt? Den borde vara kvar, om än mycket mindre.

            Att de simmar så är normalt, en typ av lek som jag ser det. Det är oftast så att de simmar i utblåset från pumpen eller hur?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • xeet
              • September 2007
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              De HAR faktiskt rom först,den ligger ine i buken innanför dräktighetsfläcken och den kläcks samtidigt som ynglen föds, men har verkligen fläcken försvunnit helt? Den borde vara kvar, om än mycket mindre.

              Att de simmar så är normalt, en typ av lek som jag ser det. Det är oftast så att de simmar i utblåset från pumpen eller hur?
              det värkar som om den försvinner sen kommer den tillbaka :S
              Born to Run!!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av xeet
                det värkar som om den försvinner sen kommer den tillbaka :S
                Men den Är där, det lovar jag, men när honan nyss fött kan den bli väldigt liten på vissa honor, titta noga nästa gång den "försvunnit"..... om du inte hittar några yngel då beror säkert i så fall på att de blivit uppätna, speciellt guldfärgade honor är sugna på sina yngel, och då speciellt de guldfärgade ynglen, de liknar antagligen mat för mycket, har "fel" färg helt enkelt....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • lordi.4ever.94
                  • September 2007
                  • 117

                  #9
                  Guppy och andra fiskar kan inte få barn!
                  Men däremot kan dom få yngel!
                  // lordi.4ever.94

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
                    Guppy och andra fiskar kan inte få barn!
                    Men däremot kan dom få yngel!
                    Det var väl en lite överflödig kommentar, ÄVEN om den är sann...
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • xeet
                      • September 2007
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Men den Är där, det lovar jag, men när honan nyss fött kan den bli väldigt liten på vissa honor, titta noga nästa gång den "försvunnit"..... om du inte hittar några yngel då beror säkert i så fall på att de blivit uppätna, speciellt guldfärgade honor är sugna på sina yngel, och då speciellt de guldfärgade ynglen, de liknar antagligen mat för mycket, har "fel" färg helt enkelt....
                      Hmm tror inte hon har födit häller eftersom hon har aldrig varit smäll fet, sen är hon så där orange bakom magen?
                      Born to Run!!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av xeet
                        Hmm tror inte hon har födit häller eftersom hon har aldrig varit smäll fet, sen är hon så där orange bakom magen?
                        Men vi har ju redan konstaterat att de inte MÅSTE bli smällfeta alla gånger de skall till att föda. (även om det är vanligast) Vad har du mer för fiskar i akvariet? De kanske äter upp ynglen innan du ser dem....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • xeet
                          • September 2007
                          • 20

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Men vi har ju redan konstaterat att de inte MÅSTE bli smällfeta alla gånger de skall till att föda. (även om det är vanligast) Vad har du mer för fiskar i akvariet? De kanske äter upp ynglen innan du ser dem....
                          har bara guppys
                          Born to Run!!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av xeet
                            har bara guppys
                            Om jag var du så skulle jag skaffa massor av billiga växter, på alla nivåer i akvariet och sedan vänta och se, eventuella yngel du fått tidigare har nog ändå blivit uppätna....med mer växter i TÄTA SNÅR så kommer ynglen ha nå´nstans att ta vägen när de blir jagade. Skaffa också en till hona och fler hanar (Din hane kanske tror att det är lugnt och inte vill para sig, eller så är han steril, , men med konkurrens så blir det svårare för honom att "luta sig tillbaka") så skall du få se på yngel så småningom...lycka till!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Ursprungligen postat av xeet
                              Okej, jag är som nybörjare på detta, men jag tänkte efter som hon är som orange där bak också, tänkte om det var rom eller nått.. sen nu såg jag att fläcken på vardera sida har försvunnit på henne? :S vad beror det på?

                              Sen en annan fråga, varför simmar mina guppys upp och ner ibland som galningar?
                              Vad jag kan se är honan på bilden bara orange på fenan inte på buken. Den som är orange på buken och centrerad på bilden ser mer ut som en hane (ser ut som om fisken har en gonopodium)
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...