hur länge är svärdbärare dräktiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Uddaveka
    ok tack för tipset! Det är inte speciellt kul när ynglerna fastnar i filtret hela tiden... För mig fastnar guppy också....

    får se om jag skaffar någon mer intedning och gömställen.
    Du kanske har ett för kraftigt filter helt enkelt, korkade guppyyngel har jag aldrig haft....inte på DET sättet i alla fall. Försök strypa flödet i filtret lite grann och sätt för insuget med lite filtermatta som jag sade, samt komplettera med fler växter och gömställen så löser det sig nog.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #17
      Ursprungligen postat av tummen
      Du kanske har ett för kraftigt filter helt enkelt, korkade guppyyngel har jag aldrig haft....inte på DET sättet i alla fall. Försök strypa flödet i filtret lite grann och sätt för insuget med lite filtermatta som jag sade, samt komplettera med fler växter och gömställen så löser det sig nog.

      Det kan hända. Akvariumet är på ca 100 l och filtret fick jag med akvariumet. det är ett för 100-150 l ..
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • Nicky
        • August 2007
        • 28

        #18
        Grattis
        Vad matar du dina med?

        Fick min första kull idag så råd kan behövas om matning *s*
        plockat ut ett par ur filtret jag med har 5 i kassen och resten fick födas i det fria tänkte spara dom fem jag har i kassen o eventuella överlevare
        vet att 3st bor i min ubåt tillsammans med mina 2 grodor

        Kommentar

        • Captayn
          • September 2007
          • 78

          #19
          Matar man dom med Artemia dom första dagarna eller kan man ha smulat flingfoder?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Captayn
            Matar man dom med Artemia dom första dagarna eller kan man ha smulat flingfoder?
            Man kan klara ynglen på endast smulat flingfoder, men de växer bättre med flera olika typer av foder; du kan använda frysta bosmider eller frysta små dafnier; odla micromask; eller kläcka dyra artemiaägg...allt som är smått nog för att gå in i ynglens munnar äter de. Det bästa är en mix av alla sorters foder.
            Jag brukar köra olika torrfoder i en mortel tills det blir som "damm" av det, sedan har jag en kryddburk som jag "kryddar" akvarierna med där det finns yngel. Funkar kanon, men sedan så kompletterar jag alltid med micromask och frysfoder också. Åleds frysfoder är det märke jag tycker är bäst. Lite dyrare än andra, men MYCKET bättre......
            KÖP FÖR ALL DEL INTE "FINA FISKEN"´s frysfoder, det har jag bara dåliga erfarenheter av....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Uddaveka
              • June 2007
              • 431

              #21
              jag matar minna med nedmalt granulerat och lite netmalda maltabletter för att dom ska få ett vegetariskt tillskott. dom , som alla andra fiskarna i akvariumet får också hemmgort frysfoder 2 gånger i veckan samt flora foder.
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av Uddaveka
                jag matar minna med nedmalt granulerat och lite netmalda maltabletter för att dom ska få ett vegetariskt tillskott. dom , som alla andra fiskarna i akvariumet får också hemmgort frysfoder 2 gånger i veckan samt flora foder.
                Jag använder olika ciklidfoder och maltabletter+vanligt flingfoder när jag mortlar min ynglemat ciklidfodret är egentligen till växtätande afrikanska ciklider från de stora sjöarna Malawi, Tanganyika, och Viktoria.
                Varför jag inte använder eget hemmakört frysfoder är för att jag inte orkar, jag har mixat och fixat innan, för länge sedan, men tycker nu att jag lika gärna kan köpa mitt frysfoder istället.
                Däremot går jag gärna ut med håv i skogen och till havet och fångar mygglarver, vattenloppor och i havet blir det mysis. GRATIS är bra.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...