Könsbestämmelse platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lmo
    • June 2007
    • 189

    Könsbestämmelse platy

    Tänkte imorgon köpa mina första platys, så jag läste på i artbeskrivningen som vanligt och såg att det kan vara svårt att se skillnad på kön på platys.

    Har Ni några tips, vill helst inte komma hem med 6 honor eller 6 hanar det blir så dåligt med yngel då
    mvh
    LMO
    Min Zoon
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Hanen har ett gonopodium under magen, det har inte honan, alltså en "snopp" eller vad man ska kalla det förenklat.
    Lycka till med inköpet!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      vilket uttryckligen står i zoopets artbeskrivning faktiskt
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • lmo
        • June 2007
        • 189

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        vilket uttryckligen står i zoopets artbeskrivning faktiskt
        Mycket riktigt, men kan ett otränat öga som jag har se gonopodiumet eller
        mvh
        LMO
        Min Zoon

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det tror jag nog, kolla om den har en analfena eller om det ser ut som ett rör istället. Den med "röret" är då hannen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av lmo
            Mycket riktigt, men kan ett otränat öga som jag har se gonopodiumet eller
            Det första en akvarist får lära sej förutom att vatten är blött...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • lmo
              • June 2007
              • 189

              #7
              Ok får väl ta och lära mig det då

              Jag har dåliga erfarenheter av butikspersonal i vissa butiker, så därför vill jag kolla själv
              mvh
              LMO
              Min Zoon

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är du nog inte ensam om, ta god tid på dig och välj ut fina, friska exemplar och jag kan lova dig att ger du fiskarna ett par minuter kommer du att bli expert på att se skillnaden på könet du med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Det gör du rätt , jag väljer ALLTID ut mina själv & viker inte en tum på det ifall personalen säger nåt annat.

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  • cattus
                    • August 2007
                    • 167

                    #10
                    För att förklara det så enkelt som möjligt utan krångliga ord så är det så här:
                    Honans bakre nedre fena(ej stjärtfenan) är utfällt som en solfjäder, hanens bakre nedre fena är ombildad till fortplantningsorgan och ser ut som om han fäller ihop fenan som en spets bakåt.
                    Titta en stund på fiskarna i butiken så kommer du att se skillnaden.
                    Det är likadant med alla levandefödare.
                    Allt går om man vill...

                    Kommentar

                    • lmo
                      • June 2007
                      • 189

                      #11
                      Ursprungligen postat av cattus
                      För att förklara det så enkelt som möjligt utan krångliga ord så är det så här:
                      Honans bakre nedre fena(ej stjärtfenan) är utfällt som en solfjäder, hanens bakre nedre fena är ombildad till fortplantningsorgan och ser ut som om han fäller ihop fenan som en spets bakåt.
                      Titta en stund på fiskarna i butiken så kommer du att se skillnaden.
                      Det är likadant med alla levandefödare.
                      tack cattus för den bra infon
                      mvh
                      LMO
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av lmo
                        tack cattus för den bra infon
                        ...dessutom brukar man se en mörk "dräktighetsfläck" på honan straxt ovanför analfenan. Kan vara svårt på mörka/svartfärgade fiskar att se, men på ljusa exemplar är det lätt....när honan är extremt tjock så kan man i denna fläck ibland se ynglens ögon genom bukväggen, då är födseln nära. Fläcken är kvar trots att honan fött ynglen.

                        Gå inte på rådet att köpa en ynglekasse; låt istället honorna föda fritt i akvariet med många växter som gömställen för ynglen, javamossa på botten är speciellt bra att gömma sig i. Glöm inte heller bort ytväxter som t.ex. flytormbunke, alla yngel måste upp till ytan och fylla simblåsan när de är nyfödda. För mellersta området kan man ha Vallisneria, eller stängelväxter som t.ex. Cabomba, Hygrophila, eller vattenpest. Platyyngel tenderar att hålla sig till botten när de väl har fyllt simblåsan, därför kan små grottor och rötter på botten vara bra att gömma sig i om man är platyyngel. Lycka till!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...