Födokassar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Födokassar

    Nybörjare som man är har jag ingen aning om hur dessa funkar, stängs honan in i den då hon ska yngla eller kan hon ta sig ur? Hur hänger man upp den i akvariet och varför?

    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    vad jag vet så finns det två basic-varianter;
    En helt i plast som du bara lägger i vattnet så flyter den runt tack vare luftutrymmen vid kanterna.
    Och en där du har ett skelett av plaststänger som man sedan trär en nätpåse över, de brukar ha två metallbitar som sticker ut från en sida, dem böjer man och hänger över kanten på akvariet.

    Man flyttar över honan i den när hon ska föda, när hon är klar med det flyttar man ut henne i akvariet igen och låter ynglena stanna kvar i kassen där de kan växa till sig lite utan att riskera att bli uppätna av eventuella glupska fiskar i akvariet.
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Men hur vet man exakt när hon ska föda? Kan hon inte bli sittandes länge i den då?
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • LinneaHYLK
        • October 2006
        • 206

        #4
        Jo, om man inte har koll på när hon blev parad kan det vara svårt att veta när det är dags att föda.

        Jag använder inte födkasse längre. Ynglen brukar ändå klara sig undan föräldrarna eftersom jag har många gömställen. Ser inte riktigt vitsen med födkasse, utan låter livet ha sin gång. Ibland kanske ett yngel blir uppätet, men det föds ju ändå fler efter 28 dagar.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av LinneaHYLK
          Jo, om man inte har koll på när hon blev parad kan det vara svårt att veta när det är dags att föda.

          Jag använder inte födkasse längre. Ynglen brukar ändå klara sig undan föräldrarna eftersom jag har många gömställen. Ser inte riktigt vitsen med födkasse, utan låter livet ha sin gång. Ibland kanske ett yngel blir uppätet, men det föds ju ändå fler efter 28 dagar.
          Håller med dig, bättre med många växter och andra gömställen (inredning) än att hålla på med fula födkassar. Korkade yngel blir uppätna, men vad gör det?
          Men använder man denna metod så får man naturligtvis inte underskatta medinvånarnas glupskhet; nästan alla tetror till exempel är otroliga yngelätare om de får schansen. Sebrafiskar skal man inte tala om....osv.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            Du kan även köpa ett yngelakvarium! ett sparat akvarium där ynglena får växa upp i frid och fröjd utan att ha en chans att bli uppätna. Jag brukar ta över honan när jag ser henne ganska tjock och sedan när ynglena är ca 1 vecka flyttar jag över dom till yngelakvariet om det är tex. guppy yngel räcker det med ett 30 l akvarium
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Amanda321
              Du kan även köpa ett yngelakvarium! ett sparat akvarium där ynglena får växa upp i frid och fröjd utan att ha en chans att bli uppätna. Jag brukar ta över honan när jag ser henne ganska tjock och sedan när ynglena är ca 1 vecka flyttar jag över dom till yngelakvariet om det är tex. guppy yngel räcker det med ett 30 l akvarium
              Detta tips ställer jag mig också mer än gärna bakom, men jag skulle sagt att jag skulle flytta över honan någon vecka innan födseln (om man vet när det är dags), och tillbaka till det vanliga akvariet när ynglen fötts, och ynglen till det vanliga akvariet när de var 2-3 veckor gamla, då borde de vara stora nog att inte bli uppätna. Dessutom tycker jag att yngelkaret bör vara lite större, runt 50 liter bör det vara för att funka bra.....det GÅR säkert bra med ett 30-liters också, men det blir så mycket bättre med större volym....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Yejjeh
                • October 2007
                • 150

                #8
                Kan ni inte ta ett kort och visa erat akvarium med många gömställlen för ynglerna. Så vet jag om jag ska köpa till något till mitt. Det vore super snällt!
                Söker silvermollys
                Och andra levandefödare
                50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yejjeh
                  Kan ni inte ta ett kort och visa erat akvarium med många gömställlen för ynglerna. Så vet jag om jag ska köpa till något till mitt. Det vore super snällt!
                  Beskriv istället ditt akvarium för oss, då kan vi ge kompletterande tips efter hand...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Yejjeh
                    • October 2007
                    • 150

                    #10
                    Okej

                    Jag har ett LITET 50l. Jag har en plastfyr med grotta, 4 växter (låga), en stengrotta som jag "byggt" själv med stenar och en stor röd/vit sten.
                    Söker silvermollys
                    Och andra levandefödare
                    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Det är bra med låga, täta växter, men höga, vida växter, gärna med flikiga blad, är också bra. Ynglen rör sig i höjdled i vattnet, så de behöver skydd också högre upp. Dessutom blir det lättare för dem att få tag på maten som ju kommer på ytan.
                      En knotig rot, med mycket "småutrymmen" i kan också vara bra, men generellt sett är det i växterna ynglen helst gömmer sig.
                      Annars håller jag med föregående om att yngelkassar är rätt värdelösa. De blir skitiga fort, det är svårt att ge så lite mat att den inte möglar, ynglen växer sämre eftersom de inte får röra sig naturligt, gå och smånafsa på olika sorters mat (alger, foder mm).
                      Dessutom måste du ju göra av ynglen någonstans, då är det bättre att ha de starkaste och friskaste kvar.
                      Mina gyppyhonor gillar definitivt inte yngelkassar av något slag. De simmar av och an konstant, blir alltså rejält stressade, och "kniper" igen. Det känns som rejält djurplågeri att ha dem där.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Yejjeh
                        • October 2007
                        • 150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Det är bra med låga, täta växter, men höga, vida växter, gärna med flikiga blad, är också bra. Ynglen rör sig i höjdled i vattnet, så de behöver skydd också högre upp. Dessutom blir det lättare för dem att få tag på maten som ju kommer på ytan.
                        En knotig rot, med mycket "småutrymmen" i kan också vara bra, men generellt sett är det i växterna ynglen helst gömmer sig.
                        Annars håller jag med föregående om att yngelkassar är rätt värdelösa. De blir skitiga fort, det är svårt att ge så lite mat att den inte möglar, ynglen växer sämre eftersom de inte får röra sig naturligt, gå och smånafsa på olika sorters mat (alger, foder mm).
                        Dessutom måste du ju göra av ynglen någonstans, då är det bättre att ha de starkaste och friskaste kvar.
                        Mina gyppyhonor gillar definitivt inte yngelkassar av något slag. De simmar av och an konstant, blir alltså rejält stressade, och "kniper" igen. Det känns som rejält djurplågeri att ha dem där.
                        Åh, tack för tipsen. Jag hade faktiskt tänkt att köpa en hög växt ca 25-30 cm hög och har nästen "gräs" blad (fast mycket mycket mycket tjockare!) Och en rot vore ju kanse bra. Men ska jag ha "moss bollar" (vet inte vad arten heter) på ytan?
                        Söker silvermollys
                        Och andra levandefödare
                        50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...