Avgöra om en guppyhona bär yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Avgöra om en guppyhona bär yngel

    Många säger att man kan se på guppyhonorna om de har yngel i magen, men hur ser man det? Har någon en bild så vore det skoj att se.

    Brukar Guppys ta lång tid på sig att yngla av sig från dess att de kommit ny i akvariet? Behöver de liksom tid på sig att bli nöjd med omgivningen eller kan de börja genast?

    Har haft mina Guppyhonor i 6 veckor och hoppas att de ska yngla av sig lite. Måste man ha yngelkasse om ynglen skall överleva i karet eller kan de klara sig ändå? Har bara mindre fredliga fiskar i karet som platy, black molly och tetror.

    Oj, det blev tusen frågor det (nästan)
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    #2
    Ursprungligen postat av Fridas
    Många säger att man kan se på guppyhonorna om de har yngel i magen, men hur ser man det? Har någon en bild så vore det skoj att se.

    Brukar Guppys ta lång tid på sig att yngla av sig från dess att de kommit ny i akvariet? Behöver de liksom tid på sig att bli nöjd med omgivningen eller kan de börja genast?

    Har haft mina Guppyhonor i 6 veckor och hoppas att de ska yngla av sig lite. Måste man ha yngelkasse om ynglen skall överleva i karet eller kan de klara sig ändå? Har bara mindre fredliga fiskar i karet som platy, black molly och tetror.

    Oj, det blev tusen frågor det (nästan)
    Jag släppte i mina 4 guppys, 2 honor och 2 hanar i ett nystartat akvarium. Tro det eller ej när jag vaknade på lördag morgon simmade där runt ett litet yngel Nu efter nästan 4 veckor efter simmar det 5 små rackare i akvariet!

    Jag undrar vart dom andra har tagit vägen, antagligen blivit uppätna med en gång?

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Fridas
      Många säger att man kan se på guppyhonorna om de har yngel i magen, men hur ser man det? Har någon en bild så vore det skoj att se.

      Brukar Guppys ta lång tid på sig att yngla av sig från dess att de kommit ny i akvariet? Behöver de liksom tid på sig att bli nöjd med omgivningen eller kan de börja genast?

      Har haft mina Guppyhonor i 6 veckor och hoppas att de ska yngla av sig lite. Måste man ha yngelkasse om ynglen skall överleva i karet eller kan de klara sig ändå? Har bara mindre fredliga fiskar i karet som platy, black molly och tetror.

      Oj, det blev tusen frågor det (nästan)
      Så här funkar det:
      Honorna av de flesta vanliga levandefödare har så kallad förrådsbefruktning, de kan alltså lagra spermier. Hanen befruktar honan genom att sticka in sitt GONOPODIUM (en snopp helt enkelt!) i honan och för över spermiepaket. När rommen mognat inuti honan kläcks den och ynglen "föds" fullt utvecklade. Om mna inte har glupska fiskar så kan man låta honorna föda fritt i akvariet, men då skall det finnas mycket växter så ynglen klarar undan glupska föräldrar de första dagarna. Att honan skall föda ser man på att DRÄKTIGHETSFLÄCKEN (den mörka fläcken ovanför analfenan) blir större, magen spänns ut ordentligt, och ibland så kan man till och med se ynglens ögon genom bukväggen. Guppy (och andra levandefödare) kan alltså börja yngla genast, en gång köpte jag en hona som födde i påsen på väg hem....
      Ynglen i ditt akvarium kan bli uppätna av tetrorna, de är glupskare och snabbare än man tror, men om bara ynglen får MYCKET växter att gömma sig i så bör ett hanterligt antal överleva även hemma i ditt akvarium. Det beror också på vilka tetror du har....annars är ett extra yngelakvarium ett bättre alternativ än en födkasse, i ett yngleakvarium kan mna ha ynglen en tid (2-3 veckor) tills de blivit tillräckligt stora att klara sig i ditt vanliga kar.

      Om du haft dina guppy i 6 veckor borde de redan ha ynglat av sig, men ynglen har då säkert blivit tetra-mat, skaffa fler växter, speciellt ytväxter så klarar sig nog några yngel nästa gång. Honorna föder ungefär var 30:e dag.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        jag kan säga att om man har mkt växter så klarar den sig bättre ute i det stora akvariumet än i yngelkassan, har märkt det av egna erfarenheter.
        Märkte det för ca 1 vecka sedan hade jag en hona i kassan och hon åt upp alla sina ungar som kom ut, föde ut dom och vände på sig och åt upp dom. Schyst va, men men djurens värld är sånt.

        Så om man vill är ju att låta honan födda utan en yngelkassa, sedan om vill så kan man fånga in de små liven till yngelkassan, men det bästa är ju att låta dom få vara i karet, de lever ju faktist så i det fria vattnet. blir de uppätna första ggr, så kommer det faktist flera chanser.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av elinj
          jag kan säga att om man har mkt växter så klarar den sig bättre ute i det stora akvariumet än i yngelkassan, har märkt det av egna erfarenheter.
          Märkte det för ca 1 vecka sedan hade jag en hona i kassan och hon åt upp alla sina ungar som kom ut, föde ut dom och vände på sig och åt upp dom. Schyst va, men men djurens värld är sånt.

          Så om man vill är ju att låta honan födda utan en yngelkassa, sedan om vill så kan man fånga in de små liven till yngelkassan, men det bästa är ju att låta dom få vara i karet, de lever ju faktist så i det fria vattnet. blir de uppätna första ggr, så kommer det faktist flera chanser.
          så sant, så sant, men det beror ju också på vilka fiskkompisar som simmar med guppyföräldrarna....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • viktor333
            • August 2007
            • 221

            #6
            Kan ingen skicka någon bild på en guppyhona där man har ringat in "stället där ynglen ligger". Jag har jättesvårt att förstå hur det här fungerar:P! Tacksam för svar

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av viktor333
              Kan ingen skicka någon bild på en guppyhona där man har ringat in "stället där ynglen ligger". Jag har jättesvårt att förstå hur det här fungerar:P! Tacksam för svar
              Du kan titta på området straxt ovanför analfenan (den mörka så kallade dräktighetsfläcken), om honan snart skall föda så ser man ibland ynglens ögon igenom bukväggen, om inte annat så brukar de bli hysteriskt tjocka straxt innan födseln. (obs. att unga honor inte föder så många i de 2 första kullarna, DÅ kan man missa att de skall föda) Tyvärr har jag ingen bild, du får hålla tillgodo med min beskrivning.... Du skall veta att guppy är extremt svårfotade....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • viktor333
                • August 2007
                • 221

                #8
                ok, man lär väl sig efter ett tag

                Kommentar

                • Fridas
                  • September 2007
                  • 629

                  #9
                  Är det denna fläck jag ringat in som är äggen/ynglen?




                  Tusen tack för svaren!
                  ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #10
                    Kan man sätta över honan i ett litet kar på ca 10 liter och flytta över henne då hon fött ungarna, eller måste yngelkaret vara mycket större?
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • gizmogirl
                      • August 2006
                      • 2214

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fridas
                      Är det denna fläck jag ringat in som är äggen/ynglen?




                      Tusen tack för svaren!
                      Det där är den såkallade dräktighetsfläcken ja, alla guppy har en sån även om de inte är dräktiga men den blir större o större ju längre det gått sen befruktning och honan blir tjockare o tjockare en del kan vara nästan klotrunda innan det är dags.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fridas
                        Är det denna fläck jag ringat in som är äggen/ynglen?




                        Tusen tack för svaren!
                        Jajamensan! DET ÄR dräktighetsfläcken....Den plus att hon blir extremt tjock, plus att man på åtminstone den honan säkert kan se yngelögonen igenom buken....då vet man att det är nära födseln....

                        Grattis till en exemplarisk bild förresten.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Fridas
                          • September 2007
                          • 629

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Grattis till en exemplarisk bild förresten.....
                          Tackar
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fridas
                            Tackar
                            Hur många bilder tog du innan du fick den?
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...