Guppy + Kampfisk ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matti79
    • July 2007
    • 11

    Guppy + Kampfisk ??

    Jag har ett 40l akvarium med lite guppy´s och en kampfisk.
    Skulle funka bra i hop sa han på djur afären men efter ca 3 månader så har det blivit krig i akvariet.
    Kampfisken har snart tagit död på alla guppy hanar vad kann detta bero på ?
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    #2
    Fenorna. Kampfisken är en riktig fenbitare och ser guppys som rivaler. Skäms på han i zoo affären, ska du ha kampfisk med andra fiskar måste det vara fiskar utan långa fenor, tex black molly.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är lite synd att du fått det rådet i en zoobutik, 99 av 100 skulle sagt precis vad som har hänt i ditt kar, och du träffade på den 100:e!
      Det finns en del som har lyckats med de båda arterna tillsammans, men jag skulle tro att du kan räkna dessa personer ganska enkelt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Finns dom som får det att funka med kampfisk och guppy... men då är det guppy med mindre fenor som inte är så starka i färgen.
        Räkbiten


        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Typiskt Jag satt oxå och planerade att ha ett kampfisk par i mitt guppy kar. Går dom bättre ihop men endlers? Eller finns det andra färgglada levande födare som gärna förökar sig?
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            en kompis (fifi här på zoopet) har en kampfisk med endlers... inte hört från henne att de inte funkar ^^
            Räkbiten


            Kommentar

            • Bette
              • September 2006
              • 635

              #7
              jag hör nog till de som har tur. jag har min kampfisk Ludde tillsammans med guppy och platy, men mitt akvarium är på 110 liter. det kan nog ha en stor betydelse. mina guppyhannar har långa fenor med mycket färg. Det har gått bra från första stund.
              Elisabet

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #8
                Håller med Bette, i ett tillräckligt stort akvarium så skulle det nog ha funkat.
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Loelle
                  Typiskt Jag satt oxå och planerade att ha ett kampfisk par i mitt guppy kar. Går dom bättre ihop men endlers? Eller finns det andra färgglada levande födare som gärna förökar sig?
                  Bättre att ha kampfiskarna i ett annat akvarium, de behöver inte så stor volym, så det blir lätt att få plats med ett akvarium till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bette
                    jag hör nog till de som har tur. jag har min kampfisk Ludde tillsammans med guppy och platy, men mitt akvarium är på 110 liter. det kan nog ha en stor betydelse. mina guppyhannar har långa fenor med mycket färg. Det har gått bra från första stund.
                    Och dina guppy har alltså vett att hålla sig undan med...
                    Det är inte den idealiska mixen i ett akvarium, men i UNDANTAGSFALL kan det funka ändå.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av sucksdorff
                      Fenorna. Kampfisken är en riktig fenbitare och ser guppys som rivaler. Skäms på han i zoo affären, ska du ha kampfisk med andra fiskar måste det vara fiskar utan långa fenor, tex black molly.
                      Ja fast tänk på att akvariet bara är på 40 liter och B. molly behöver mycket större. Någon vildförm av guppy som inte har långa fenor (t ex trinidad) eller endlers skulle nog funka. Personligen skulle jag satsa på ett stim av någon liten rasbora. T ex dvärgrasboror (Boraras maculatus).
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Ja fast tänk på att akvariet bara är på 40 liter och B. molly behöver mycket större. Någon vildförm av guppy som inte har långa fenor (t ex trinidad) eller endlers skulle nog funka. Personligen skulle jag satsa på ett stim av någon liten rasbora. T ex dvärgrasboror (Boraras maculatus).
                        Jag håller väl egentligen med, men ett tag kan man ju ha black molly i ett 40-liters också....men jag håller med om att dina andra förslag är bättre för den akvariestorleken, jag missade att det var blackmolly frågeställaren hade...
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          jag missade att det var blackmolly frågeställaren hade...
                          Nej frågeställaren har inga B. molly. Det var bara ett förslag h*n har fått.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Bette
                            • September 2006
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Och dina guppy har alltså vett att hålla sig undan med...
                            Det är inte den idealiska mixen i ett akvarium, men i UNDANTAGSFALL kan det funka ändå.
                            mina guppy håller sej absolut inte undan. de simmar ihop och kommer bra överens med kampfisken. det har aldrig varit nåt bråk, eller nafs efter fenor. han bodde ensam i ett 20 liters förut, men trivdes inte med det. nu efter flytten är han pigg och glad.
                            Elisabet

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bette
                              mina guppy håller sej absolut inte undan. de simmar ihop och kommer bra överens med kampfisken. det har aldrig varit nåt bråk, eller nafs efter fenor. han bodde ensam i ett 20 liters förut, men trivdes inte med det. nu efter flytten är han pigg och glad.
                              Fiskar är ju individer, så det kan gå bra med vissa kampfiskar, men för det mesta gör det inte det.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...