kön och säkerhet för yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    kön och säkerhet för yngel

    Jag har 2 frågor angående yngel.
    I min yngelkasse går just nu guppy-yngel som är ca 1,5 cm långa. Dessutom väntar jag smått från platysarna vilken dag som helst.

    När är det säkert att släppa ut ynglen i akvariet? Jag har just nu endast dessa fiskar (3 platy och 9 guppy-yngel) i akvariet.

    När och hur ser man vilket kön ynglen har?
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Sara1111
    Jag har 2 frågor angående yngel.
    I min yngelkasse går just nu guppy-yngel som är ca 1,5 cm långa. Dessutom väntar jag smått från platysarna vilken dag som helst.

    När är det säkert att släppa ut ynglen i akvariet? Jag har just nu endast dessa fiskar (3 platy och 9 guppy-yngel) i akvariet.

    När och hur ser man vilket kön ynglen har?
    Du hade säkert inte behövt använda yngelkasse alls om du nu bara har levandefödare i akvariet, har man hungriga tetror däremot kommer yngelkassen väl till pass, men när ynglen blivit så pass stora att de inte går in i munnen på de andra fiskarna så kan du släppa ut dem....

    Dina guppyyngel borde inte vara så svåra att skilja på: hanen har gonopodium ("snopp") som en liten pinne där analfenan skulle suttit, honan har en mörk fläck på magen, och en tydlig "riktig" analfena.
    Senast redigerad av tummen; 15 May 2007, 11:57.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #3
      Tar tillbaka den här tråden lite snabbt och undrar hur länge på ett ungefär (antar att det som allt annat varierar) eller hur stora ungefär ynglen ska vara innan man ska vara säker på att det är honor ifall man inte ser något gonopodium? har 6 yngel på strax strax över centimetern som alla verkar ha vanliga analfenor, bör de ha utvecklat gonopodium redan då ifall det skulle vara någon hane?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        När de är så små som dina är nu har alla analfena men det bästa sättet att se om det är en hon är att se om ynglet har dräktighetsfläck. Dräktighetsfläcken kan man se redan efter ett par veckor och är det enda säkra sättet innan de får gonopodium vilket dröjer ett par-tre månader.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          Ah, se där ja, slog på lyset en sväng nu och tog en extra titt och såg att det var 2 st jag inte såg något mörkare där dräktighetsfläcken ska sitta, och såg även att det börjat bli lite mörkare fläck på stjärtfenan på de 2, trodde inte det skulle börja så tidigt att komma mönster på stjärten, är väl en 3 veckor sedan nu de föddes.

          Har iofs matat rätt flitigt då jag velat att de ska komma ur yngelburen utan att bli mat så fort som möjligt så kanske gått extra snabbt?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Att mata mycket kan bidra till att de växer aningen snabbare så länge inte vattenkvalitén ändras till det sämre. Så dina teorier stämmer säkert bra.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              Mja, tror inte det påverkar vattenkvalitén så mycket då det är nykläckt artemia som jag matar med och de åker genom nätet ut i restet av akvariet där det finns en hel del annat som mer än gärna tar dem så det blir inte mycket kvar hos ynglen, och jag hade sån tur att mossan jag satte in hos ynglen hade posthornsägg eller oerhört små snäckor så det är bra många posthorns hos dem som susar runt och städar

              eller ja, kanske inte susar så mycket, men de glider runt iaf (edit)

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Mobster
                Mja, tror inte det påverkar vattenkvalitén så mycket då det är nykläckt artemia som jag matar med och de åker genom nätet ut i restet av akvariet där det finns en hel del annat som mer än gärna tar dem så det blir inte mycket kvar hos ynglen, och jag hade sån tur att mossan jag satte in hos ynglen hade posthornsägg eller oerhört små snäckor så det är bra många posthorns hos dem som susar runt och städar
                Då har du ju det optimalt för dina yngel . Inte konstigt att de växer så fort.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Mobster
                  • June 2008
                  • 506

                  #9
                  Bra, tyckte att det blev en bra lösning, tur att jag inte var ensam om att tycka det
                  inte för att jag tänkte igenom det innan så mycket, det mest hände sig att maskorna var lagom stora och som sagt hade jag tur med snäckorna som för övrigt verkar gilla det väldigt mycket där inne då de växer på riktigt bra första kullen det här, hoppas att andra kullen blir större :P

                  Kommentar

                  • MeKaL
                    • August 2008
                    • 128

                    #10
                    Ursäkta att jag lånar tråden men är de likadant för Black Molly vid könsbestämning?
                    Frågar man inget, får man ingenting veta.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av MeKaL
                      Ursäkta att jag lånar tråden men är de likadant för Black Molly vid könsbestämning?
                      Min specialitet är ju Guppy men tror det blir svårt att se nån dräktighetsfläck på Black Molly eftersom de är svarta. Hur det är med andra Molly låter jag vara osagt. Har aldrig själv ägt denna art.

                      Tror även att det tar längre tid innan Molly blir könsmogna. Söker du lite i forumet hittar du säkert mer info om din fisk
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Ursprungligen postat av MeKaL
                        Ursäkta att jag lånar tråden men är de likadant för Black Molly vid könsbestämning?
                        Ja eftersom du tydligt kan se gonopodiumet på hanen så. Lite svårare att se dräktighetsfläck på honan men du kan ju alltid kolla hur bukens storlek varierar.
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • MeKaL
                          • August 2008
                          • 128

                          #13
                          okej fick nämligen 17 yngel för två veckor sen (min första kull black molly) så de va skoj. tack för svaren =)
                          Frågar man inget, får man ingenting veta.

                          Kommentar

                          • TurboF1
                            • May 2008
                            • 17

                            #14
                            Mobster och Nina,
                            Jag kan tala om att mina första Endlers-yngel är nu 6 veckor gamla. Honorna har en liten dräktighetsfläck vid analfenan och börjar få samma form som mamman. Min fullvuxna Endler-hane har en stor svart/mörk fläck på magen - i övrigt är han färggrann. Han-ynglen är slankare och börjar få färg (speciellt röd), men de börjar även få en mörk fläck som sitter mitt på magen. Så när det gäller Endlers är skillnader i formen och färgen i mina ögon minst lika tydliga som fläcken. Mobster, vi har ju köpt våra Endlers i samma affär på Söder, så då vet du vad som väntar.

                            Kommentar

                            • Mobster
                              • June 2008
                              • 506

                              #15
                              Ja, jag vågade släppa ut mina i resten av tanken nu igår och alla 6 är återfunna idag, och man kan skymta lite mörkare partier på de 2 där jag inte hittar någon dräktighetsfläck. nu bara väntar jag på att det ska bli en explosion om ett par månader eller så

                              Kommentar

                              Arbetssätt...