yngel som växer dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lill_Lena
    • September 2006
    • 173

    yngel som växer dåligt?

    det jag läst tidigare så verkar många ha yngel som växer typ 2 cm på 8 veckor nå sånt. iallafall tycker jag det verkar mycke...mina äldsta guppy yngel är ca 3-4 månader och bara 1 cm högst. ändå har det ett eget akvarium och varmt i vattnet. 26-27 grader och matar 3 ggr om dan..magen på dem är alltid runda. kan det bero på nå annat kanske?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej...

    Hur stort kar har du?? Firrarna växer olika fort efter karets storlek...

    Sen har de precis som olika "växtfaser" tycker jag det verkar som... Först växer de fort och sen stannar det av lite ett tag sen sätter det fart igen osv...

    Men 1 cm på 3-4 mån låter lite lite tycker jag... Som sagt i yngelkasse växer de så, alltså när de har litet utrymme...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

      #3
      akvariet är på 30 liter jag har kanske drygt 30 yngel..med platy också, men de verka växa ännu saktare. det är först nu jag tycker de börjar få mycke mer aptit än förut och att de får fylligare bukar. kanke är så att de stannade av lite. på ena kan man se lite att den börja få lite lite gul färg på stjärtfenan. jag har även en del yngel i de större med de vuxna som kom för nån dag edan, men jag hade tänkt låta de va, för jag kan inte spara alla. men fiskarna där bryr sig inte alls om de otroligt nog där är det både guppy molly tetror...de kommer säkert överleva och kanske väx fortare då =)

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Det är svårt med de där små karen...

        ... se till att du byter mycket vatten ofta... Typ 10 L 2 gånger i veckan eller 3 gånger i vecka och då ta en omgång från stora karet om du har bra värden där... För då är ju det "snällt" vatten...

        Jag tycker också att det blir ungefär lika många som överlever i slutändan om de är kvar i stora karet eller går i litet yngelkar eller yngelkasse...

        Helst skulle man ju ha akvarium i varje rum... Jag får köpa större hus och killa karln under hakan...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Lill_Lena
          • September 2006
          • 173

          #5
          haha jo, jag försöker också med det med min karl...men det går inga bra här...hoppas bara på att jag får plats med 240 liters möbelakvarium en vacker dag. jag rengör 1 ggn i veckan, 50%. ska testa byta mindre men oftare då.

          Kommentar

          • Pumba
            • January 2007
            • 345

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina
            ... se till att du byter mycket vatten ofta... Typ 10 L 2 gånger i veckan eller 3 gånger i vecka och då ta en omgång från stora karet om du har bra värden där... För då är ju det "snällt" vatten...

            Jag tycker också att det blir ungefär lika många som överlever i slutändan om de är kvar i stora karet eller går i litet yngelkar eller yngelkasse...

            Helst skulle man ju ha akvarium i varje rum... Jag får köpa större hus och killa karln under hakan...
            tycker de är svårt att byta vatten i ett litet kar utan att rubba balansen, byter inget vatten i mitt 25 liters guppy kar, fyller bara på lite ibland, de tar allt vad balans heter i karet om jag byter vatten där.

            tycker de låter väldigt konstigt att de växer så sakta, 1cm är de ju nästan när de är nyfödda?
            mina är 2 månader nu är är snart vuxna, kanske någon cm till på de största av dem, lite olika växer dem ju.
            har plockat bort värmaren och de växer minst lika bra i 24 grader som i 28.
            mycket växter kan va bra med då de är där och biter.

            men som sagt tycker de är väldigt konstigt om de inte växt knappt någon på så lång tid, guppy är ju de som växer fortast av ungfödarna vad jag märker iaf.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Lill_Lena
              akvariet är på 30 liter jag har kanske drygt 30 yngel..med platy också, men de verka växa ännu saktare. det är först nu jag tycker de börjar få mycke mer aptit än förut och att de får fylligare bukar. kanke är så att de stannade av lite. på ena kan man se lite att den börja få lite lite gul färg på stjärtfenan. jag har även en del yngel i de större med de vuxna som kom för nån dag edan, men jag hade tänkt låta de va, för jag kan inte spara alla. men fiskarna där bryr sig inte alls om de otroligt nog där är det både guppy molly tetror...de kommer säkert överleva och kanske väx fortare då =)
              Släpp ut alla ynglen i stora akvariet, och ha det lilla bara som barnkammare i fortsättningen istället...mata med yngelfoder OFTA men LITE, då växer de säkert bättre i fortsättningen...var dessutom överdrivet noga med vattenbytena, byt lite men ofta så skall du se hur pigga fiskarna blir....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Pumba
                tycker de är svårt att byta vatten i ett litet kar utan att rubba balansen, byter inget vatten i mitt 25 liters guppy kar, fyller bara på lite ibland, de tar allt vad balans heter i karet om jag byter vatten där.
                MEN om du bara fyller på så blir ju alla slaggprodukter kvar, med förgiftningsrisk som följd....lite byte får du väl ändå göra????
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #9
                  Om du byter mycket vatten væxer dom snabbare. Avfallsæmerna i vattnet hæmmar fiskarnas væxt.
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Ska dom växa fort så krävs det utrymme och massor med vattenbyten, många odlare byter ca 50% per dag för att dom ska växa fort. Sedan är det som sagt mata lite men ofta, ibland kan jag tvingas ha lite yngel i mina karantän akvarier som är på 20L. Då byter jag 50% varje dag men jag tar vattnet från mina andra akvarier, dom gör jag ett vattenbyte på ca 20% 2-7 gånger i veckan beroende på vad jag vill uppnå.

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      Om du byter mycket vatten væxer dom snabbare. Avfallsæmerna i vattnet hæmmar fiskarnas væxt.
                      Kul att Danmark hälsar på

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Att byta ofta...

                        ... var rådet jag fick av drd mfl här på Zoopet när jag hade många yngel i ett litet kar... Tycker att det låter jättevettigt, klart att man måste få bort så mycket bajsrester som möjligt.. och det är ju skonsammare om det inte är stora skillnader på de skadliga nivåren respektive de skadliga ämnena i kranvattnet...

                        Jag tror också att det är alldelles rätt och att emellanåt ta "snällt" vatten från det stora karet om man har bra balans där... Då är dessutom ynglen redan inkoppade den dan de ska tillbaka till stora karet...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Pumba
                          • January 2007
                          • 345

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          MEN om du bara fyller på så blir ju alla slaggprodukter kvar, med förgiftningsrisk som följd....lite byte får du väl ändå göra????

                          har försökt, de har dött 4-5 fiskar så fort jag byter vattnet i de karet, rengör enbart filtret och plockar bort växtdelar så fyller jag på vatten när de dunstar, de rubbar balansen totalt om jag byter vatten i, har försökt.

                          Byta stora mängder med vatten när amn föder upp levande födare tror jag inte ska behövas, byter 20% av vattnet i mitt 120L varannan vecka och mina yngel där i växer som bara fasen.

                          ju mer simyta ju fortare växer dem, eller har egentligne inte med karets volym utan snarare hur tomt karet är, i mitt 20-25 liters kar växer guppysarna fort som fan men där fanns bara 3 vuxna guppys och en liten mal.
                          i de stora växer de fort med då de är mycket utrymme.
                          viktigt är med att de finns växter och en del smuts på botten då fiskarna är och plockar i skiten hela tiden och hittar div ätbart, rengöra och byta vatten är enligt mig förödande de första 4-6 veckorna av ynglernas liv.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pumba
                            har försökt, de har dött 4-5 fiskar så fort jag byter vattnet i de karet, rengör enbart filtret och plockar bort växtdelar så fyller jag på vatten när de dunstar, de rubbar balansen totalt om jag byter vatten i, har försökt.
                            Det är för att nitriten mm åker berg o dalbana... Kjell berättade om ett Malawiyngel som blivit kvar i en skitig pöl i sanden i ett tömt akvarium och mirakulöst överlevt en tid... Ägaren fångade snabbt upp det lilla ynglet och la det i sitt akvarium och det dog på en gång. Hade vant sig vid nitriten och skiten...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Pumba
                              • January 2007
                              • 345

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Det är för att nitriten mm åker berg o dalbana... Kjell berättade om ett Malawiyngel som blivit kvar i en skitig pöl i sanden i ett tömt akvarium och mirakulöst överlevt en tid... Ägaren fångade snabbt upp det lilla ynglet och la det i sitt akvarium och det dog på en gång. Hade vant sig vid nitriten och skiten...

                              Har ingen nitrit i karet, de kommer däremot rätt fort om jag byter vattnet...

                              vattenvärderna är kanon i det karet och så länge de funkar så kommer jag inte byta vatten utan enabrt göra som jag gör.

                              däremot i de stora karet byter jag vatten men där rubbas inte balansen på samma vis.

                              Yngel är frö övrig rätt känsliga för vattenbyten, har ju varit uppe i en hel del trådar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...