Vildfångade guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #91
    I dag såg jag att ett av mina yngel från mina slöjguppy hade fått rundstjärt i stället för slöjstjärt. Även om den har kvar en del från föräldrarnas färger så liknar den med en vildform. Kul
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #92
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      I dag såg jag att ett av mina yngel från mina slöjguppy hade fått rundstjärt i stället för slöjstjärt. Även om den har kvar en del från föräldrarnas färger så liknar den med en vildform. Kul
      Kul, men det är ju fortfarande en kulturform....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #93
        Ursprungligen postat av tummen
        Kul, men det är ju fortfarande en kulturform....
        Det vet jag och jag kommer aldrig att kalla någon av mina guppys för vildform. Möjligen när jag lyckas att fånga några på Erszebeth island i Budapest. Ja där finns utplanterade guppys i några av de varma källorna på den ön I själva verket så kan man hitta guppy i det fria i Österike, Tyskland, Holland med fler länder i Europa. Oftast i närheten av kärnkraftsverk.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #94
          En bra sida för Guppylovers
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #95
            Ursprungligen postat av Guy Palm
            Det vet jag och jag kommer aldrig att kalla någon av mina guppys för vildform. Möjligen när jag lyckas att fånga några på Erszebeth island i Budapest. Ja där finns utplanterade guppys i några av de varma källorna på den ön I själva verket så kan man hitta guppy i det fria i Österike, Tyskland, Holland med fler länder i Europa. Oftast i närheten av kärnkraftsverk.
            Ja det har jag ört talas om förut....men hur ser de ut som finns i Budapest då? Jag antar att du snart har den sorten hemma hos dig eftersom du har ärenden dit då och då....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #96
              Ursprungligen postat av tummen
              Ja det har jag ört talas om förut....men hur ser de ut som finns i Budapest då? Jag antar att du snart har den sorten hemma hos dig eftersom du har ärenden dit då och då....
              Tråkigt nog så är det inte så lätt, dels så är det fångstförbud och sedan så skulle jag aldrig få för mig att smuggla in fisk i sverige. Jag får nog vänta tills jag får råd att åka till Venezuela och importera fisk lagligt
              Om man inte vill ha vildfångat så är nog detta en av de snyggaste guppys jag sett
              Senast redigerad av Guy Palm; 08 December 2007, 19:03.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #97
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Tråkigt nog så är det inte så lätt, dels så är det fångstförbud och sedan så skulle jag aldrig få för mig att smuggla in fisk i sverige. Jag får nog vänta tills jag får råd att åka till Venezuela och importera fisk lagligt
                Om man inte vill ha vildfångat så är nog detta en av de snyggaste guppys jag sett
                http://www.guppies.com/index.php?opt...&g2_itemId=357
                Varför skulle det vara fångstförbud på en utsläppt art? Ja det finns säkert många bra anledningar, men det känns konstigt ändå. Sedan behöver man väl inte smuggla in dem bara för att man fångat dem "illegalt", man kan väl få importtillstånd i alla fall. Med rätt papper kan man säkert få fånga ett gäng lagligt också, man kanske kunde få fånga för forskningsändamål till exempel...sedan behöver man ju inte säga så mycket om vilken typ av forskning man tänker bedriva...eller hänvisa till ditt medlemskap i POECILIA kanske?
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #98
                  Jag såg Poecilia reticulata "Jamaica" på Zoo-mässan i helgen som var... kanske kan vara något för den som är intresserad
                  Senast redigerad av M B; 17 December 2007, 14:53.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #99
                    Ursprungligen postat av Lill_Lena
                    jag hade nog ren tur att jag fick en sådan vildformsvariant av "vanlig" guppy...honan var redaan dräktig när jag fick henne och han var den första avkomman från henne här hemma. Pappan tror jag måste ha varit en vildformsvariant tror jag.
                    jag såg på bilder av guppy trinidad på google och de är mycket lika förutom att caracas inte har de färgande utskotten på kanterna på stjärtfenan..men små och mycket kvicka är dom.
                    Igår var jag tvungen springa till akvariehandlaren igen för jag va tvungen köpa några till..Jag har köpt 8 av 10 som han beställde åt mig
                    en av hannarna såg jag har ett litet översvärd och lite gulfärgat...tjusig!
                    annars är resten spadstjärt liknar det mest som.
                    södermalms akvarieaffär MÅSTE jag till nästa gång jag åker till stockholm!!
                    Föe kännedom så har den affären förutom trinidadguppy också en form från Tobago och en blå form från Rio Tocantin I Brasilien (inplanterad).

                    Kommentar

                    • landstrykeren
                      • July 2006
                      • 440

                      Ursprungligen postat av BengtO
                      Föe kännedom så har den affären förutom trinidadguppy också en form från Tobago och en blå form från Rio Tocantin I Brasilien (inplanterad).
                      Och jag har alla tre Dom från Tobago är väldigt blyga och tillbakadragna och svårförökade. Men dom är väldigt fina.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av landstrykeren
                        Och jag har alla tre Dom från Tobago är väldigt blyga och tillbakadragna och svårförökade. Men dom är väldigt fina.
                        Bilder?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...