Molly, hur många?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    #16
    Jag får ge bort till syrran om det blir för mycket överlevare ^^
    Man blir inte vuxen bara äldre!

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #17
      Ursprungligen postat av morrhoppa
      Men mollyyngel brukar ju bara bli uppätna ändå vad jag har förstått ^^
      Nej inte om du har dom i yngel kar jag tycker du är en hemsk människa om du skriver ett : ^^ av att dom dör! jag skulle aldrig vara glad över att mina fiskar dör
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av Amanda321
        Nej inte om du har dom i yngel kar jag tycker du är en hemsk människa om du skriver ett : ^^ av att dom dör! jag skulle aldrig vara glad över att mina fiskar dör
        Det är ganska naturligt att yngel blir uppätna av sina föräldrar eller av andra fiskar, så är det även i naturen och oftast är det de starkaste som överlever.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #19
          Ursprungligen postat av Amanda321
          Nej inte om du har dom i yngel kar jag tycker du är en hemsk människa om du skriver ett : ^^ av att dom dör! jag skulle aldrig vara glad över att mina fiskar dör
          det är väl bra att de andra fiskarna får levande foder, man har ändå inte plats för alla yngel...onödigt att behöva avliva dem, bättre att de blir föda
          / dtoppen /

          Kommentar

          • morrhoppa
            • October 2006
            • 755

            #20
            Ursprungligen postat av Amanda321
            Nej inte om du har dom i yngel kar jag tycker du är en hemsk människa om du skriver ett : ^^ av att dom dör! jag skulle aldrig vara glad över att mina fiskar dör
            Jag tycker att det är bättre att mina fiskar ska lära sig att inte äta upp sina yngel och att ynglen lär sig att gömma sig. Om alla ynglen klarar sig så klarar sig även de korkade och mindre motståndsaktiga också vilka dör lättare senare.

            Jag är såklart inte glad över att yngel dör men jag vill faktist inte att fiskar med dåliga egenskaper lever vidare om de inte förtjänar det.
            Man blir inte vuxen bara äldre!

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #21
              Har man mycket flytväxter brukar alltid tillräckligt många klara sig, skulle alla yngel överleva så har man snart tusentals och det är ju omöjligt att sälja alla dessa, så att låta naturen ha sin gång är nog vettigt, desutom är dessa yngelboxar otroligt stressande för honorna och risken är stor att dom dör på kuppen.

              Men visst kan det vara kul att behålla dom första kullarna men med tiden blir det oftast fritt födande för dom flesta med ungfödare i sina akvarium.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Emman
                • March 2007
                • 213

                #22
                går det bra att bara ha ett kön på platy eller molly? jag har problem med att de totalt överbefolkar mott lilla kar.
                vad är att föredra? bara honor eller hanar isf?
                100L asien projekt

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #23
                  Jag skulle hellre haft bara hanar, de är inte lika glupska som honorna.

                  Kommentar

                  • Emman
                    • March 2007
                    • 213

                    #24
                    glupska som i matvrak? slåss inte hanarna om de är flera eller taggar dom ner när det ändå inte finns några fruntimmer?
                    100L asien projekt

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #25
                      Ursprungligen postat av Emman
                      glupska som i matvrak? slåss inte hanarna om de är flera eller taggar dom ner när det ändå inte finns några fruntimmer?
                      I de flesta zoo affärer så hålls de separat så det ska väl inte vara några problem.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Ursprungligen postat av beerzon
                        I de flesta zoo affärer så hålls de separat så det ska väl inte vara några problem.
                        Det har jag faktiskt aldrig sett, däremot brukar Guppy vara åtskilda.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Simon H
                          • January 2008
                          • 515

                          #27
                          Honorna brukar inte va med hannarna har jag sett.
                          Senast redigerad av Simon H; 24 June 2008, 08:35.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...