Vild guppy, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Gerre
    • August 2003
    • 31

    Vild guppy, varför?

    Hej!
    Undrar ifall någon har vild guppy numer eller om det bara är framodlade varianter som gäller?
    För tex tanganyikaciklider är vildfångade alltid intressanta men är det även så för guppy?
    /Martin
    Panasonic värmepump
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Varför inte reta upp en tam guppy istället?

    Allvarligt talat föredrar jag Endlers som är så likt den normala guppyn jag hade på 1960-talet. Och tittar du runt i trådarna finner du den nog så populär iaf.

    Vildfångad behöver den ju inte vara - bara den är mer naturlig liksom...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Jag läste någonstans att nästan alla endler är 50% blandning med vanliga guppys . (Det kan ha varit bara de man köpte i affär.)
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Lite uppblandad kanske den är men knappast exakt 50%.
        Av fenotypen att döma är den ganska lik "riktiga" guppies.
        Jag tillhör dom som inte tror på den som egen art...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Okey Jag vet inte alls utan det var bara något jag såg.
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Guppyn är utplanterad på många ställen världen över och har då förvildats där och är då inte en genuin vildform, men som kanske levt i ett stort antal år på den platsen i det vilda. Men så finns den på andra platser och är där en genuin vildform..
            Trinidad har bl.a riktiga vilda guppy... men finns på fler ställen.

            Så man får skilja på riktiga vildformer och utplanterade sorter.

            Jag har 7 sorters vildfomer av guppy och då räknar jag även utplanterade stammar bland dessa. Problemet är att fångar man inte dem själv så får man lita på andras information om fiskarna och hur sann den är vet man inte. Jag har t.ex 2 stammar av guppy som är fångade på samma plats i Colombia.. men de ser inte lika ut.. så jag vet ju inte om ngn av dem är en annan eller om det kanske är lokala variationer från olika delar av ett vattendrag.

            Det förekommer att det fångas guppy och tas till Europa, så visst dyker det upp säkra fiskar från olika delar av världen mellan varven.

            I föreningen Poecilia scandinavia finns många akvarister med olika vildformer av guppy, men även inom Svenska guppysällskapet där jag är med är vi många som har en del vildformer.

            Är du på jakt efter ngt speciellt eller vill testa ngn vildform så får du höra av dig.

            Endlers är ju det man hittar i butik.. men som ngn sa så är de ibland uppblandade med annat.

            hälsn Robban

            Kommentar

            • johnny9900
              • April 2008
              • 69

              #7
              att guppy och endlers ær 2 olika arter ær sant endlers heter poecilia wingei och guppyn poecilia reticulata, endlers ær æven indelade i olika grupper (k1-k2-k3 osv) platy,indian platy,sværdbærare-svart sphenops segelfinnsmolly,black molly osv korsas ju också men alla ær olika arter,har ni någonsin sett den riktiga endlers och inte det dom sælger i affærer ser ni också skillnad, storlek,betende,hur stora kull dom føder osv,att du har två stammar från samma fångst plats i colombia som inte ser likadan ut,måste ha blivit uppblandat jag ser ingen skillnad på dom guppyn som ær fångade på samma plats hos dom jag varit i kontakt med i poecilia skandinavien, det samma med guppy caracas blir ofta såld felaktigt som endlers.
              mvh johnny
              mvh johnny
              www.poecilia.org
              http://www.danishshowguppy.dk/
              http://www.dglz.de/

              Kommentar

              • M B
                • December 2007
                • 152

                #8
                Ursprungligen postat av Martin_Gerre
                Hej!
                Undrar ifall någon har vild guppy numer eller om det bara är framodlade varianter som gäller?
                För tex tanganyikaciklider är vildfångade alltid intressanta men är det även så för guppy?
                /Martin
                Det verkar som att naturformer av guppy har ett uppsving för tillfället. Förmodligen är det många som har tröttnat på fiskar med överdimensionerade fenor och mycket hälsoproblem.
                Mikael
                www.poecilia.org

                Kommentar

                • soffan96
                  • February 2008
                  • 495

                  #9
                  Det finns äkta guppy i en affär i Örebro som heter Örebro Akvarie lager. Det är den enda affär i hela sverige som säljer sådana. De kostar 100:- paret men yngel kostar bara 10:-, så man kan ju köpa några yngel och låta de växa upp hemma. Hemsida: www.akvarielager.se
                  BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                  61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                  Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av soffan96
                    Det finns äkta guppy i en affär i Örebro som heter Örebro Akvarie lager. Det är den enda affär i hela sverige som säljer sådana. De kostar 100:- paret men yngel kostar bara 10:-, så man kan ju köpa några yngel och låta de växa upp hemma. Hemsida: www.akvarielager.se
                    "Äkta guppy" finns väl i alla affärer, men du menar naturligtvis en vildfångad guppy av Vildtyp? Antagligen med fångstort mm.
                    Denna typ av "vildguppy" finns i många affärer på olika ställen i sverige, att påstå att det ENDAST är på nämnda affär du kan få tag i den är bara LÖGN! Dessutom tror jag inte riktigt på att den är vildfångad till det priset, de borde vara ännu dyrare då, de är nog odlade här i sverige eller åtminstone i norden/norra europa. Du kan få tag i guppy av vildtyp genom föreningen POECILIA också.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • johnny9900
                      • April 2008
                      • 69

                      #11
                      "Det har gjorts försök att få tillbaka dom, därav "endlers guppy" som ett försök att komma tillbaka till ursprunget" citat akvarielagret

                      ja, den var rolig...

                      soffan96,før mig ser det bara ut som en vildfångat spec av guppy,hadde du bott i danmark,hadde du kunna få guppy gratis av mig, och dærmed sparat dina pengar,om den ær från 1974,kan jag ej svara på men guppyn kom mycket tidigare till sverige, och øvriga norden,arten påtræffades førsta gången 1859 om jag inte minns fel,,,,
                      mvh johnny
                      www.poecilia.org
                      http://www.danishshowguppy.dk/
                      http://www.dglz.de/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...