Guppy Gravid ???????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Elinrazza
    svarade
    Hej! Jag är ny här på zoopet och jag undrar om mina guppyhonor är gravida och när dom kommer att få yngel. Jag köpte dom idag ifrån djuraffären, och jag valde sånna som var tjocka då jag vill ha yngel. Honorna och hanarna gick i samma kar, så jag antar att honorna är gravida? Iaf. En av mina guppy honor är ganska tjock och man kan se att det är små yngel i hennes mage, men hon är inte jätte tjock. När kommer hon att bli sådär tjock så att det ser ut som att hon kommer att sprängas? Hon beter sig ganska normalt, fast hon simmar nästan bara uppe vid ytan och vid pumpen oså. Är det normalt beteende innan hon föder? Hur lång tid kommer det ta innan hon ska föda, för jag jade tänkt att lägga henne i ett yngelkar när hon föder och sen flytta ut henne. För jag vill inte sätta in henne där än om hon inte ska föda för det känns lite taskigt, då det inte är ett jättestort utrymme för henne.

    Jag blir väldigt tacksam för snabbt svar!
    Senast redigerad av Elinrazza; 02 January 2015, 22:16.

    Lämna en kommentar:


  • Elinrazza
    svarade
    Hej! Jag är ny här på zoopet och jag undrar om mina guppyhonor är gravida och när dom kommer att få yngel. Jag köpte dom idag ifrån djuraffären, och jag valde sånna som var tjocka då jag vill ha yngel. Honorna och hanarna gick i samma kar, så jag antar att honorna är gravida? Iaf. En av mina guppy honor är ganska tjock och man kan se att det är små yngel i hennes mage, men hon är inte jätte tjock. När kommer hon att bli sådär tjock så att det ser ut som att hon kommer att sprängas? Hon beter sig ganska normalt, fast hon simmar nästan bara uppe vid ytan och vid pumpen oså. Är det normalt beteende innan hon föder? Hur lång tid kommer det ta innan hon ska föda, för jag jade tänkt att lägga henne i ett yngelkar när hon föder och sen flytta ut henne. För jag vill inte sätta in henne där än om hon inte ska föda för det känns lite taskigt, då det inte är ett jättestort utrymme för henne.

    Jag blir väldigt tacksam för svar!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Och av en "parning" kan dom få flera kullar med yngel. Detta kallas förrådsbefruktning, dom lagrar sperma som Joakim skriver.

    Lämna en kommentar:


  • Joakim Lundgren
    svarade
    Ursprungligen postat av Panda2
    Hej jag undrar bara om min guppy hona kan va gravid.(köpte henne igår) hon e tjock jätte och svart vid analen. Men hur kan hon va det om hon inte varit med killar. Det står att analfenan ska se annorlunda ut hur då???
    En del säger att Guppyhonor kan bli gravida redan vid åtta dagars ålder. Eftersom de lagrar sperma räcker det att de blivit befruktade en endaste gång av en brorsa eller dylikt innan de blivit separerade. Hanarnas analfena ombildas under uppväxten till ett gonopodium som är en sorts penisliknande anordning.

    Lämna en kommentar:


  • Panda2
    svarade
    Guppy hona gravid utan kille!!

    Hej jag undrar bara om min guppy hona kan va gravid.(köpte henne igår) hon e tjock jätte och svart vid analen. Men hur kan hon va det om hon inte varit med killar. Det står att analfenan ska se annorlunda ut hur då???

    Lämna en kommentar:


  • Kiwie
    svarade
    Jag har ju inte guppy... men jag har platy och här är lite tips hur jag ser... vet inte om det är samma.
    1, magen brukar svälla upp.
    2, honan brukar gömma sig ibland.
    3, En "fläck" vid analfenan (ungefär) fast jag har hört att det inte är ett säkert täcken.

    Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • Englapengla
    svarade
    jag har haft alla mina honor i ett yngelkar och de har haft en lungn tid inne i den.. honan har fått minst 40 ungar och alla överlevde... för 4 månader sedan fick hon 107 ungar utan problem i karet och alla klara sig... fick till och med en rosa-lila hane som har flyttat till min syster..
    har olika kar och alla mina honor har en som de gillar mer än de andra... de älskar att vara i dem och såfort de kommer ner i akvariet simmar ALLA honorna dit för att se vad som händer och för att hoppa i dem..) rekomenderas till de med bara guppys..!

    ps. säljer en stor del av mina odlade fiskar till affärer.. en hel del pengar att köpa nya avelsdjur och akvarium mm)

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    OK, vi är (minst)tre som säger samma sak, det blir väl en sanning då eller hur?

    Lämna en kommentar:


  • malfunkshun
    svarade
    Massor med växter vid ytan, stort JA!

    Yngelkar/kasse, stort NEJ!

    Har sagt det förut och säger det igen, låt guppyn föda direkt i karet. Då mår de allra bäst.

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Är inte det allra enklaste tipset ändå att se till att ha massor av ytväxter, gärna med mycket rötter och kanske dessutom ha lite hornsäv eller liknande som växer uppe i ytan så det finns massa gömställen för ynglen att gömma sig lite och äta utan att honan kan komma åt dom lätt.

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Ursprungligen postat av Amanda321
    jag ser på mina guppys att dom har en jätte stor mage. Min ena börjar bli lite rund nu ska bli kul när hon får dom! om du inte har ett yngelkar så köp ett och lägg i honoan!
    Vill bara avråda ifrån att använda yngelkar/fördkasse, det stressar honan enormt och det kan mycket väl hända att hon äter upp ynglen ändå.

    Det är mycket bättre att låta henne föda fritt i akvariet och komplettera med mycket växter där ynglen kan gömma sig.

    Lämna en kommentar:


  • scalar man
    svarade
    och dem simarbakät

    Lämna en kommentar:


  • tummen
    svarade
    Om du söker här i forumet så får du ungefär miljoner träffar på det där, annars kan du ju alltid läsa den här tråden:



    Speciellt i början av tråden finns det mycket information om det mesta du kan komma på tror jag.

    Lämna en kommentar:


  • Haging
    svarade
    Hej finns det ingen som har bild på sin guppy när den är dräktig..
    Har nu 3 st guppyhonor som jag redan misstänkte i affären att det var på G...<3

    Dem som jobba där höll med mig... Men alla guppyhonor har väl en dräktighetsfläck typ?? Skulle oxå vilja veta hur man ska kunna göra så att mamman ska inte skall kunna äta upp sina ungar precis efter "födseln" Hälsningar//lilla jag...<3<3

    Lämna en kommentar:


  • MaxRobban
    svarade
    Kan bara tillägga att en guppy är dräktig i ca 28 dagar, så väl efter en kull så kan du räkna ut då nästa kommer... de har förrådsbefruktning och en parning kan leda till flera kullar.

    hälsn Robban

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...