Guppy Gravid ???????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    Guppy Gravid ???????

    Hur ser man när en guppy är gravid och hur många yngel får dom

    MVH
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Hon är ganska mkt tjockare än normalt och hon blir svart vid analen och det är ögon på ynglen man ser då.
    Hur stor kullen blir är svår o säga då det bros mkt på storleken på honan. Men är det en vuxen hona så mellan 20-40 yngel kanske. Finns även de som fått upp mot 50 o de som bara fått 5 så det är svårt o säga. Sen hur många som överlever är ju en annan femma...

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Ursprungligen postat av tulle89
      Hon är ganska mkt tjockare än normalt och hon blir svart vid analen och det är ögon på ynglen man ser då.
      Hur stor kullen blir är svår o säga då det bros mkt på storleken på honan. Men är det en vuxen hona så mellan 20-40 yngel kanske. Finns även de som fått upp mot 50 o de som bara fått 5 så det är svårt o säga. Sen hur många som överlever är ju en annan femma...

      //MVH Tulle
      Japp allt du säger stämmer den är gravid !

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        jag ser på mina guppys att dom har en jätte stor mage. Min ena börjar bli lite rund nu ska bli kul när hon får dom! om du inte har ett yngelkar så köp ett och lägg i honoan!
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • MaxRobban
          • August 2006
          • 1048

          #5
          Kan bara tillägga att en guppy är dräktig i ca 28 dagar, så väl efter en kull så kan du räkna ut då nästa kommer... de har förrådsbefruktning och en parning kan leda till flera kullar.

          hälsn Robban

          Kommentar

          • Haging
            • October 2009
            • 9

            #6
            Hej finns det ingen som har bild på sin guppy när den är dräktig..
            Har nu 3 st guppyhonor som jag redan misstänkte i affären att det var på G...<3

            Dem som jobba där höll med mig... Men alla guppyhonor har väl en dräktighetsfläck typ?? Skulle oxå vilja veta hur man ska kunna göra så att mamman ska inte skall kunna äta upp sina ungar precis efter "födseln" Hälsningar//lilla jag...<3<3

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Om du söker här i forumet så får du ungefär miljoner träffar på det där, annars kan du ju alltid läsa den här tråden:



              Speciellt i början av tråden finns det mycket information om det mesta du kan komma på tror jag.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • scalar man
                • November 2009
                • 3

                #8
                och dem simarbakät

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amanda321
                  jag ser på mina guppys att dom har en jätte stor mage. Min ena börjar bli lite rund nu ska bli kul när hon får dom! om du inte har ett yngelkar så köp ett och lägg i honoan!
                  Vill bara avråda ifrån att använda yngelkar/fördkasse, det stressar honan enormt och det kan mycket väl hända att hon äter upp ynglen ändå.

                  Det är mycket bättre att låta henne föda fritt i akvariet och komplettera med mycket växter där ynglen kan gömma sig.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Är inte det allra enklaste tipset ändå att se till att ha massor av ytväxter, gärna med mycket rötter och kanske dessutom ha lite hornsäv eller liknande som växer uppe i ytan så det finns massa gömställen för ynglen att gömma sig lite och äta utan att honan kan komma åt dom lätt.
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • malfunkshun
                      • September 2008
                      • 394

                      #11
                      Massor med växter vid ytan, stort JA!

                      Yngelkar/kasse, stort NEJ!

                      Har sagt det förut och säger det igen, låt guppyn föda direkt i karet. Då mår de allra bäst.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        OK, vi är (minst)tre som säger samma sak, det blir väl en sanning då eller hur?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Englapengla
                          • January 2012
                          • 35

                          #13
                          jag har haft alla mina honor i ett yngelkar och de har haft en lungn tid inne i den.. honan har fått minst 40 ungar och alla överlevde... för 4 månader sedan fick hon 107 ungar utan problem i karet och alla klara sig... fick till och med en rosa-lila hane som har flyttat till min syster..
                          har olika kar och alla mina honor har en som de gillar mer än de andra... de älskar att vara i dem och såfort de kommer ner i akvariet simmar ALLA honorna dit för att se vad som händer och för att hoppa i dem..) rekomenderas till de med bara guppys..!

                          ps. säljer en stor del av mina odlade fiskar till affärer.. en hel del pengar att köpa nya avelsdjur och akvarium mm)

                          Kommentar

                          • Kiwie
                            • December 2011
                            • 67

                            #14
                            Jag har ju inte guppy... men jag har platy och här är lite tips hur jag ser... vet inte om det är samma.
                            1, magen brukar svälla upp.
                            2, honan brukar gömma sig ibland.
                            3, En "fläck" vid analfenan (ungefär) fast jag har hört att det inte är ett säkert täcken.

                            Lycka till!

                            Kommentar

                            • Panda2
                              • April 2013
                              • 12

                              #15
                              Guppy hona gravid utan kille!!

                              Hej jag undrar bara om min guppy hona kan va gravid.(köpte henne igår) hon e tjock jätte och svart vid analen. Men hur kan hon va det om hon inte varit med killar. Det står att analfenan ska se annorlunda ut hur då???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...