För många guppys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesyca
    • July 2006
    • 62

    För många guppys!

    Hej, jag har ett problem!

    Det är så att jag får fler och fler guppyyngel hela tiden. Det vimlar av dem! Vad gör ni när ni har för många guppyyngel? Försöker ni sälja dem?
    Länktips:
    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Eller byta mot något i zooaffärerna. Kan vara lättare att bli av med dem då, och få lite bättre betalt också för den delen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jesyca
      • July 2006
      • 62

      #3
      :

      Javisst, det är en bra idé. Men det är så att djuraffärerna här vågar inte ta emot privatpersoners fiskar...
      Länktips:
      Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
      Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Sätt ut en annons, men eftersom du inte är goldis här, så kan du testa på www.zoonen.se .Det var ju synd att affären inte tog emot fiskarna, men har du stort akvarium nog, så kan du ju alltid köpa några fiskar som tar en del av ynglena för dig.
        Sedan blir antalet fiskar statiskt i akvariet har jag märkt. I mitt 240 liters har jag ungfödare, men som det är nu är de ett vissta antal, och det antalet håller sig. Någon större dör och då kommer det yngel och tar den platsen istället. Detta är nog inte vetenskapligt bevisat, utan en reflektion jag sett ett tag.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Madguppy
          • April 2006
          • 177

          #5
          jag placerar de guppyn jag inte villa ha i akvariet med de större fiskarna det dröjer inte länge innan de blir uppätna...

          Kommentar

          • onlyme

            #6
            Ursprungligen postat av Jesyca
            Hej, jag har ett problem!

            Det är så att jag får fler och fler guppyyngel hela tiden. Det vimlar av dem! Vad gör ni när ni har för många guppyyngel? Försöker ni sälja dem?
            Varför inte kolla om det finns någon akvarieklubb i dina trakter som har auktion och kunna sälja dina firrar där?

            Varför vågar inte zooaffären ta emot privatpersoners egenodlade fiskar?*nyfiken*

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av onlyme
              Varför vågar inte zooaffären ta emot privatpersoners egenodlade fiskar?*nyfiken*
              Skulle tro att de är rädda för sjukdomar, och kanske inte har plats att ha dem i karantänakvarium.
              Det är ganska vettigt av dem, men det är inte alla som tänker så, utan en del vill sälja av dem så fort som möjligt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Rogli
                • August 2005
                • 132

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Sätt ut en annons, men eftersom du inte är goldis här, så kan du testa på www.zoonen.se .Det var ju synd att affären inte tog emot fiskarna, men har du stort akvarium nog, så kan du ju alltid köpa några fiskar som tar en del av ynglena för dig.
                Sedan blir antalet fiskar statiskt i akvariet har jag märkt. I mitt 240 liters har jag ungfödare, men som det är nu är de ett vissta antal, och det antalet håller sig. Någon större dör och då kommer det yngel och tar den platsen istället. Detta är nog inte vetenskapligt bevisat, utan en reflektion jag sett ett tag.
                Denna erfarenhet har jag också. Populationen stabiliserar sig vid en viss nivå. Det gör den till och med utan rovfisk. När fiskarna blir för många slutar de helt enkelt att föröka sig eller minskar åtminstonde takten vesäntligt. Min son hade guppy i ett 30-liters akvarium. De blev ca 15 st och stannade där. Fiskarna var stora och välmående men slutade nästan att föröka sig. Många av de få yngel som ändå kom blev uppätna och någon enstaka ersatte någon död av de vuxna.
                När jag sedan flyttade över gruppen till ett 200-liters så fullkomligt exploderade populationen och de förökade sig hej vilt.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Så är det även med en del däggdjurspopulationer.

                  Dåligt av akvarieaffären att inte ha karantänakvarium så de kan ta in ungfödare. Omplacera/sälja privat kan annars vara ett bra alternativ.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Jesyca
                    • July 2006
                    • 62

                    #10
                    :

                    Djuraffärerna vill som sagt inte ta emot fiskar p.g.a. sjukdomar, jag antar att det är likadant med privatpersoner. Har försökt med andra fiskar än Guppy, men dock inte med guppyyngel...

                    Innan förökningen stabiliserat sig, som du skrev Rogil, kan det inte bli någon sorts inavel då?
                    Länktips:
                    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Det finns akvariebutiker som tar emot fiskar och sen låter dem gå ett tag i ett karantänsakvarium innan de säljer dem vidare. Annars kan du alltid annonsera och försöka omplacera dem privat.

                      Jag har fått lära mig att fiskar är inte alls lika känsliga för inavel som däggdjur. Men jag vet inte var gränsen gå. Några generationer borde det inte vara några problem.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Rogli
                        • August 2005
                        • 132

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jesyca

                        Innan förökningen stabiliserat sig, som du skrev Rogil, kan det inte bli någon sorts inavel då?
                        Risken för inavel beror ju på hur många fiskar som är upphov till populationen och hur deras släktskap ser ut inbördes. I mitt fall föreligger det risk för inavel eftersom de härstammar från tre fiskar (med reservation för att de två honorna kan ha varit dräktiga med andra hanar initialt). Men detta är ett experiment för att se hur lång tid det tar innan populationen återgått till vildformen utan att jag korsar in andra fiskar. Hitills är det främst på honorna jag kan se att de börjar återgå till vildformen. Deras fenor tycks för varje generation bli alltmer färglösa.
                        Något tecken på inavelsdepression som nedsatt immunförsvar, sterilitet eller små och klena individer har jag ännu inte sett. De är tvärtom mycket tåliga och livsdugliga. I sommar har de varit ute på tomten i balja. På försommaren kunde vattentemperaturen hålla 12 - 13 gr natttetid och det klarade de bra.

                        Kommentar

                        • maricici
                          • March 2006
                          • 303

                          #13
                          Skänker bort dom till min lokala zoohandel i en ålder av 4 till 6 månader.
                          I
                          MY

                          Kommentar

                          • Jesyca
                            • July 2006
                            • 62

                            #14
                            ^_^

                            Ursprungligen postat av batski
                            Annars kan du alltid annonsera och försöka omplacera dem privat.
                            Jag ska prova det. Ska först se om de kan växa till sig lite...
                            Länktips:
                            Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                            Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Lycka till!
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...