Gravid guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    #16
    Övermatad? Förstoppning...?

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #17
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      ok men jag har glömt att säga en sak, platy, molly och guppy har förådsbefruktning, detvill säga att den kan förvara ägg som är befruktade och föda dem senare, kom också på atten av mina guppy varit konstant tjock nu i 2 -3veckor och fött lite då och då. vänta med att dra slutsatser jag vet inte om jag har rätt om det med förådsbefruktning men jag har för mig att det är nått sånt.

      MVH Macke_fisk
      Ja, det stämmer. Min guppy har ynglat av sig tre gånger nu fast jag inte haft någon hanne i karet på 4:a månader....

      Kommentar

      • Panda2
        • April 2013
        • 12

        #18
        Kan min guppy hona va gravid även om hon inte haft kille??

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Gravid guppy

          Ja.

          Om det har gått en "kille" i samma kar innan den hamnade hos dig. En lek räcker rätt långt för honorna.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Panda2
            • April 2013
            • 12

            #20
            Ok tack

            Kommentar

            • Panda2
              • April 2013
              • 12

              #21
              En av mina honor värkar va sjuk hon e stilla och inte licka aktiv som dom andra hon lägger sig ner. Hon e inte gravid och hon äter lite mat. Vad kan det vara

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #22
                Kan ha massor av orsaker, t ex vattenvärden, ålder, parasiter eller sjukdom. Berätta lite om ditt kar, hur du sköter det, om det finns andra tecken till sjukdom hos den lilla guppysen, hur länge den har betett sig så, hur gammal den är o s v så kanske någon kan tipsa om orsker. §:o)

                Kommentar

                • Panda2
                  • April 2013
                  • 12

                  #23
                  Jag sköter det normalt och ingen annan värkar vara sjuk. Hon simmar bara lite och när hon väl gör det så står hon mest.

                  Kommentar

                  • Panda2
                    • April 2013
                    • 12

                    #24
                    Jag har tre guppy honor två hanar. En silver Molly hane och två hon mollysar, 11 neontetror och en mal.

                    Kommentar

                    • tazzrat

                      • July 2012
                      • 211

                      #25
                      Fast "sköter det normalt" kan betyda rätt mycket. §:o) Har du gjort några tester på vattnet?

                      Kommentar

                      • Panda2
                        • April 2013
                        • 12

                        #26
                        Jag vet inte hur gamal hon e men skärpte henne i förrigår. Har betes sig så här sen igår.

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #27
                          Starta en ny tråd i sjukdoms-forumet o fyll i den här mallen som jag kopierade därifrån. Den är rätt maffig, men oftast kan man svara rätt snabbt på frågorna o även om man inte kan svara på allt så ju fler frågor du kan svara på desto bättre svar kan du nog få på din fråga! §:o)

                          1/ Hur stort är akvariet?
                          2/ Vilken filtrering använder du?
                          3/ När startade du akvariet?
                          4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
                          5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
                          6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
                          7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
                          8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
                          9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
                          10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
                          11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
                          12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
                          13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
                          14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
                          15/ Har du nyligen bytt foder?
                          16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
                          17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
                          18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
                          19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
                          20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
                          21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
                          22/ Tar du direkt bort döda fiskar?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...