Ständigt dräktig Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cerul
    • February 2006
    • 463

    Ständigt dräktig Platy

    Jag har ett akvarium på 80 liter som yngelakvarium. Jag flyttade över en högdräktig Platyhona för 3 månader sen. Ungar har det blivit,hon fullkomligt
    spottar ut yngel det har blivit ett hundratal och hon är fortfarande dräktig.
    Jag flyttade över en Black Molly hona för 3 dagar sen. Hon födde sina ungar
    cirka 15 stycken, hon smalnade av med en gång hon hade fött och jag kunde flytta tillbaka henne till det stora akvariet. Hur kommer det sig att Platyhonan
    aldrig slutar föda.
    Fördelen med att vara klok är att
    man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    levandefödare kan ju lagra hanens mjölke (det heter väl så?) i kroppen och på så sätt bli dräktig igen direkt efter en födsel. Tror att dom kan klara av att få 3 kullar på en parning. Men jag är inte säker.
    Räkbiten


    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      platy sägs kunna få yngel upp till 6 månader efter herr besök.

      kan va den sena timmen men kallas väl depåbefruktnig
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Din platyhona har med allra största sannolikhet fött yngel ungefär en gång i månaden, vilket även stämmer bra för mollys, möjligt att det skiljer ett par dagar mellan arterna. Platyn är grövre byggd, men båda arterna har förrådsbefruktning vilket innebär att de kan vara dräktiga för jämnan, exakt hur länge och hur många kullar mellan befruktingarna skiljer lite från art till art, och lite andra faktorer, men tre till sex kullar/månader är vanliga uppgifter. Som sagt, platys och deras närmsta släktingar får ungefär en kull i månaden om allt är som det ska, dom föder hela kullen på mindre än ett dygn, oftast under natten.

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Jag har också en platyhona som är dräktig hela tiden. Men det är inte så att hon föder var 4:e vecka för det vet jag är normalt. det är så att det kommer yngel ur henne varje vecka, och hela tiden ser jag små svarta prickar genom buken på henne (hon är ljusgul så det är lätta att se).
          Nån mer som varit med om det?
          / Marcus

          Kommentar

          • crazyfish
            • March 2006
            • 63

            #6
            Jag har en platyhona som har blivit enorm (över 6 cm lång mussepigghona) jämfört med de andra fiskarna, men har bara sett henne föda en gång. Konstigt. Eftersom hon vistas med hanar också måste hon ju gå gravid. Antar att alla nya yngel har blivit uppätna bara, annars är hon överviktig och stoppar i sig för mkt mat, hon är rätt glupsk faktiskt så det är mkt möjligt.
            Senast redigerad av crazyfish; 05 June 2006, 17:17.

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              En fråga här. Jag har 5 platty i mitt akvarium men har inte fått några yngel på ett år nu men jag vill ha yngel. vad kan jag göra för att hjälpa till??

              och hur ser man att en platty ska ha yngel, syns det tydligt på nån sätt??
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Ursprungligen postat av smegga
                En fråga här. Jag har 5 platty i mitt akvarium men har inte fått några yngel på ett år nu men jag vill ha yngel. vad kan jag göra för att hjälpa till??

                och hur ser man att en platty ska ha yngel, syns det tydligt på nån sätt??
                Först och främst måste du ha iaf en hanne. Om du har det och har haft hela tiden, så har du också fått yngel hela tiden.
                Dom får yngel var 24-30:e dag. Då kan dom få allt imellan 5- 80 yngel (säger andra, själv har jag bara fått högst 40). Men dom äter gärna sina egna yngel... Dom föder levande yngel som äter redan ca 12 timmar efter födsel (när du ser att den gula bölden (gulesäcken) under magen försvunnit).

                Du ser att honorna blir extremt tjocka, nästan fyrkantiga när dom ska till och föda... Om du har ljusa honor kan du ca 1-2 veckor innan födsel se små mörka fläckar genom buken, som är ungarna eller deras ögon. När dom föder blir tarmöppningen större och buktar ut lite...

                Har du mer frågor så, fråga på...
                Lycka till!
                / Marcus

                Kommentar

                • cerul
                  • February 2006
                  • 463

                  #9
                  Ursprungligen postat av PlatyYngel
                  Jag har också en platyhona som är dräktig hela tiden. Men det är inte så att hon föder var 4:e vecka för det vet jag är normalt. det är så att det kommer yngel ur henne varje vecka, och hela tiden ser jag små svarta prickar genom buken på henne (hon är ljusgul så det är lätta att se).
                  Nån mer som varit med om det?
                  Det är exakt samma med min honaDet kommer yngel varje vecka. Hon är också ljusgul med svarta markeringar på stjärtfenan. Vet inte vad den färgvarianten kallas? Det är ingen idé att flytta tillbaka henne för ho föder hela tiden.Med mina andra Platyhonor är det inte alls så.
                  Fördelen med att vara klok är att
                  man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Okej, tack för svaret...då ska jag hålla ögonen öppna nu...

                    har 2 honor och 2 hanar, så det borde ju ha blivit nåt tycker jag me..
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • Efraim
                      • November 2011
                      • 1

                      #11
                      Hej!

                      Du bör skaffa fler honor. Dels är det ju fler som kan föda och dels blir de inte så stressade av parningsglada hanar.

                      Kommentar

                      • malfunkshun
                        • September 2008
                        • 394

                        #12
                        Holy thread lift Batman!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...