vad har jag för platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ketti
    • July 2005
    • 55

    vad har jag för platy?

    Jag har två stycken platysar men jag vet inte vad det är för sort =( någon som kan berätta det för mig??

  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Den ena ser jag knappt men jag tycker den andra ser ut som en svärdbärarhona. Kanske är det en korsning mellan platy och svärdbärare. Men det ser enligt vad jag kan se mest ut som en svärdbärarhona.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Iris A
      • October 2004
      • 158

      #3
      Hej!
      Jag tror också att din platy skulle kunna vara en korsning med svärdbärare (relativt stor och lång), men det kan också vara en "vanlig" platy, dvs xiphophorus maculatus, men i en färg som inte är så vanlig i affärerna.

      Det finns ju annars en annan sorts platy som ofta säljs i en liknande färg, xiphophorus variatus (jag har ett gäng sådana), men de är väldigt ovanliga i affärerna och de har en helt annorlunda kroppsform, med smalare och mer utdragen bakkropp och rundare framkropp (inte så platta sidor). Deras fenor ser mer ut som svärdbärarnas fenor, men utan svärd förstås. Både hanar och honor har en mörk "graviditetsfläck" och det är ganska vanligt att de får långa, vimpelliknande ryggfenor. De varierar mycket i färg, även inom en kull, alltifrån gråbeige till gul eller orange eller röd, ibland med inslag av rutmönster och/eller en linje i blåmetall.

      Varifrån har du fått dina platys?
      Iris

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        ser precis ut som min svärdbärarhona!
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • Ketti
          • July 2005
          • 55

          #5
          Jag har köpt dom på Arken zoo och där stog det att det var sunset comet eller nån annan jag ska kolla upp vad mer det var. För det var olika platy sorter i det akvariet.

          Kommentar

          • Ketti
            • July 2005
            • 55

            #6
            visst ja det var sunset comet och wagtail som fanns i akvariet. men mina platysar stämmer inte överens med beskrivningarna på nätet. och jag vet att det inte är wagtail.

            Kommentar

            • Ketti
              • July 2005
              • 55

              #7
              ok nu har jag hittat beskrivningar som visar att jag visst har sunset comet platy. Eller på en annan sida stog det twin bar comet platy.

              Kommentar

              • Liiiiiiisaaa
                • May 2009
                • 1

                #8
                En Comet platy har du
                http://www.monas.se/ny_platysida/sidor/sidafarg.htm <-- hittar du fler teckningar osv på platys.

                Kommentar

                Arbetssätt...